logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

NOWOCZESNA PREFABRYKACJA BETONOWA

 

Prefabrykowane elementy mostowe

Prefabrykacja betonowa odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym budownictwie inżynieryjnym, szczególnie w realizacjach mostowych. Firma Betard, jako jeden z czołowych producentów prefabrykatów betonowych w Polsce, oferuje bogaty asortyment elementów mostowych – od belek o różnym przekroju po płyty ustroju nośnego. Maksymalny naciąg strun to nawet 1200 kN, a długość torów naciągowych – 90m.Wartykule przedstawiono dostępne rodzaje produktów oraz ich zastosowanie w praktyce inżynierskiej. 

Czytaj więcej...

Wpływ sposobu przygotowania powierzchni próbek walcowych betonu na wyniki badań laboratoryjnych uzyskiwanych w próbie osiowego ściskania

Wytrzymałość na ściskanie jest kluczową cechą mechaniczną betonu, decydującą o jego przydatności w konstrukcjach inżynierskich. Zgodność wytrzymałości na ściskanie betonu ocenia się na próbkach dojrzewających 28 dni wg normy PN-EN 206 [1], a jej wyznaczanie odbywa się w próbie osiowego ściskania zgodnie z normą PN 12390-3 [2] na próbkach sześciennych (150×150×150mm) lub rzadziej cylindrycznych (Ø150×300mm), przygotowanychwg PNEN12390-1 [3]. Zgodnie z normami wymagane jest odpowiednie przygotowanie powierzchni czołowych próbek – powinny być płaskie i równoległe. Nawet niewielkie odchyłki od płaskości mogą powodować nierównomierny rozkład naprężeń podczas ściskania i wpływać na sposób zniszczenia próbek oraz wyniki wytrzymałości. W praktyce najczęściej stosuje się próbki sześcienne betonowane w formach kalibrowanych, które następnie ściskane sąwkierunku prostopadłymdo betonowania.

Czytaj więcej...

Ściany trójwarstwowe z łącznikami z GFRP

W Polsce prefabrykacja ma wprawdzie wciąż niewielki udział przy wznoszeniu budynków, ale coraz więcej inwestorów i generalnych wykonawców docenia walory płynące z tej technologii, takie jak efektywność, bezpieczeństwo, szybkość wznoszenia budowli czy oszczędność kosztów związanych z utrzymaniem budowy. Oprócz często stosowanych słupów, belek i płyt stropowych, na popularności zyskują również ściany trójwarstwowe popularnie zwane „sandwichami” lub „sandwich-wall’ami”. 

Czytaj więcej...

Adaptacyjność kluczowym aspektem narzędzi projektowych w dobie cyfrowej transformacji budownictwa

Obecnie coraz częściej w przedsięwzięciach budowlanych wykorzystywany jest BIM (Building Information Modeling), który ma na celu usprawnienie pracy w sektorze budowlanym. Nadal jednak funkcjonują poprzednie zasady. Jesteśmy więc w okresie przejściowym i dlatego obecne narzędzia bimowskie powinny zapewniać zarówno swobodę adaptacji, jak i otwartość współpracy oraz wymiany danych. Tu wkracza firma Pekabex z oprogramowaniem Tekla Structures, przeznaczonym do tworzenia modelu, jego detalowania, sporządzania dokumentacji oraz zarządzania informacjami o obiekcie budowlanym. Program ten wykorzystuje firma Pekabex S.A. wyznaczająca standardy w polskim przemyśle budowlanym nie tylko jako producent prefabrykatów betonowych, ale także jako generalny wykonawca.

Czytaj więcej...

Belki Hybridbeam® – sprawdzone rozwiązanie o wszechstronnym zastosowaniu w budownictwie

Przy wznoszeniu wielorodzinnych budynków mieszkalnych lub biurowych istotne są m.in.: czas budowy (jak najszybsze oddanie budynku do użytkowania) oraz optymalna wysokość kondygnacji (efektywnie wykorzystana kubatura obiektu).Wymagania te pozwala spełnić belka hybrydowa. W połączeniu z innymi prefabrykowanymi czy częściowo prefabrykowanymi elementami konstrukcyjnymi (ścianami, słupami i stropami) znacznie skraca proces wznoszenia budynku, a jednocześnie, w przeciwieństwie do tradycyjnych dźwigarów żelbetowych czy strunobetonowych, w wielu przypadkach może zostać w całości lub w znacznej części ukryta w stropie.

Czytaj więcej...

Świadome i bezpieczne budownictwo – mosty i wiadukty o dużej rozpiętości

Współczesne budownictwo mostowe stoi przed licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej oraz rosnących wymagań dotyczących jakości, wytrzymałości i efektywności realizacji. W tym kontekście rozwój technologii prefabrykacji odgrywa kluczową rolę, umożliwiając tworzenie elementów konstrukcyjnych o dużej rozpiętości i zaawansowanej geometrii. Szczególnym osiągnięciem w tej dziedzinie są belki mostowe typu MG-T 40, produkowane przez firmę Zbych-Pol & Mobet (ZPM), które stanowią przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych w budownictwie mostowym.

Czytaj więcej...

Produkcja strunobetonowych podkładów kolejowych z cementami niskoemisyjnymi

Polska, podobnie jak wiele innych państw europejskich, jest nadal mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym. Przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym wyzwaniem i wymaga wielu inwestycji w infrastrukturę. Chcąc sprostać wymaganiom dotyczącym ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie, musimy bardziej skupiać się na transporcie kolejowym, który jest najbardziej wydajny i ekologiczny. Z danych przytaczanych przez Urząd Trasnportu Kolejowego (UTK), transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji CO2. Największa jej część, bo aż 72%, pochodzi z transportu samochodowego. 

Czytaj więcej...