logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

NOWOCZESNA PREFABRYKACJA BETONOWA

 

Adaptacyjność kluczowym aspektem narzędzi projektowych w dobie cyfrowej transformacji budownictwa

Obecnie coraz częściej w przedsięwzięciach budowlanych wykorzystywany jest BIM (Building Information Modeling), który ma na celu usprawnienie pracy w sektorze budowlanym. Nadal jednak funkcjonują poprzednie zasady. Jesteśmy więc w okresie przejściowym i dlatego obecne narzędzia bimowskie powinny zapewniać zarówno swobodę adaptacji, jak i otwartość współpracy oraz wymiany danych. Tu wkracza firma Pekabex z oprogramowaniem Tekla Structures, przeznaczonym do tworzenia modelu, jego detalowania, sporządzania dokumentacji oraz zarządzania informacjami o obiekcie budowlanym. Program ten wykorzystuje firma Pekabex S.A. wyznaczająca standardy w polskim przemyśle budowlanym nie tylko jako producent prefabrykatów betonowych, ale także jako generalny wykonawca.

Czytaj więcej...

Belki Hybridbeam® – sprawdzone rozwiązanie o wszechstronnym zastosowaniu w budownictwie

Przy wznoszeniu wielorodzinnych budynków mieszkalnych lub biurowych istotne są m.in.: czas budowy (jak najszybsze oddanie budynku do użytkowania) oraz optymalna wysokość kondygnacji (efektywnie wykorzystana kubatura obiektu).Wymagania te pozwala spełnić belka hybrydowa. W połączeniu z innymi prefabrykowanymi czy częściowo prefabrykowanymi elementami konstrukcyjnymi (ścianami, słupami i stropami) znacznie skraca proces wznoszenia budynku, a jednocześnie, w przeciwieństwie do tradycyjnych dźwigarów żelbetowych czy strunobetonowych, w wielu przypadkach może zostać w całości lub w znacznej części ukryta w stropie.

Czytaj więcej...

Świadome i bezpieczne budownictwo – mosty i wiadukty o dużej rozpiętości

Współczesne budownictwo mostowe stoi przed licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej oraz rosnących wymagań dotyczących jakości, wytrzymałości i efektywności realizacji. W tym kontekście rozwój technologii prefabrykacji odgrywa kluczową rolę, umożliwiając tworzenie elementów konstrukcyjnych o dużej rozpiętości i zaawansowanej geometrii. Szczególnym osiągnięciem w tej dziedzinie są belki mostowe typu MG-T 40, produkowane przez firmę Zbych-Pol & Mobet (ZPM), które stanowią przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych w budownictwie mostowym.

Czytaj więcej...

Produkcja strunobetonowych podkładów kolejowych z cementami niskoemisyjnymi

Polska, podobnie jak wiele innych państw europejskich, jest nadal mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym. Przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym wyzwaniem i wymaga wielu inwestycji w infrastrukturę. Chcąc sprostać wymaganiom dotyczącym ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w transporcie, musimy bardziej skupiać się na transporcie kolejowym, który jest najbardziej wydajny i ekologiczny. Z danych przytaczanych przez Urząd Trasnportu Kolejowego (UTK), transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji CO2. Największa jej część, bo aż 72%, pochodzi z transportu samochodowego. 

Czytaj więcej...

Wykorzystanie zalet technologii prefabrykacji betonowej w budowie elektrowni jądrowej

Technologia wytwarzania energii pochodzącej z rozszczepienia jądra atomu (najczęściej uranu-235) w reaktorze jądrowym, przeżywająca w XXI wieku swój renesans, musi sprostać wielu wyzwaniom, aby zapewniając czystą energię, nie generować jednocześnie w społeczeństwie strachu wynikającego z życia w jej otoczeniu. Ciągły rozwój tej technologii znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa użytkowania i ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, jakie miały miejsce w ostatnich dziesięcioleciach w Czarnobylu i Fukushimie. 

Czytaj więcej...

Nowa generacja łączników do realizacji sztywnych węzłów w konstrukcjach prefabrykowanych

Prefabrykaty z betonu są powszechnie wykorzystywane w budownictwie przemysłowym oraz do wznoszenia wielkopowierzchniowych obiektów użyteczności publicznej i magazynowych [1]. Zainteresowanie tą technologią niewątpliwie będzie rosło ze względu na wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju, postęp w dziedzinie inżynierii materiałów budowlanych oraz brak wykwalifikowanych pracowników na budowach. Efektywne wykorzystanie betonów o wysokiej i ultrawysokiej wytrzymałości jest możliwe przy zachowaniu odpowiedniego reżimu technologicznego, który gwarantuje produkcja elementów w zakładzie prefabrykacji, a połączenia elementów z takich betonów wymagają przemyślanych i bezpiecznych rozwiązań [2].

Czytaj więcej...