logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

NOWOCZESNA PREFABRYKACJA BETONOWA

 

Prefabrykowane elementy elewacyjne na przykładzie budowy obiektu hotelowego

Zastosowanie okładzin elewacyjnych zyskuje coraz większą popularność. Głównymi zaletami ich wykorzystywania jest szybkość montażu oraz tworzenie nietypowych, skomplikowanych kształtów poszczególnych elementów elewacji [1].W ubiegłym roku firma BETARD podjęła się realizacji zamówienia na ponad 1000 prefabrykowanych elementów elewacyjnych na budowę hotelu (fotografia 1). W artykule przedstawiono procedurę realizacji zlecenia oraz zagadnienia dotyczące produkcji prefabrykatów wykonanych z białego betonu specjalistycznego oraz betonu GRC z mechanicznym fakturowaniem powierzchni przez piaskowanie. 

Czytaj więcej...

Nowe spojrzenie na beton architektoniczny na przykładzie budowy obwodnicy

Na przestrzeni lat w Polsce nastąpił znaczny rozwój sieci dróg i autostrad. Powstają coraz bardziej innowacyjne obiekty inżynierskie, które różnią się jedynie rodzajem powłoki zabezpieczającej i kolorem. Porównując rozwiązania funkcjonalne winnych krajach europejskich, takich jak Niemcy bądź Francja, można dostrzec proste konstrukcje o urozmaiconej strukturze powierzchni. 

Czytaj więcej...

Budownictwo modułowe w praktyce

Dzięki wielu pomyślnie przeprowadzonym pracom badawczo- rozwojowym, w 2023 r., do bogatego asortymentu nowoczesnych prefabrykatów betonowych Grupy Pekabex wprowadzono nowy produkt – prefabrykowany moduł łazienkowy, który stanowi komplementarne uzupełnienie oferowanego na rynkach polskim i zagranicznych Systemu Pekabex® Budynki Mieszkalne. Prace badawcze, realizowane w latach 2021 – 2023 przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu 1/1.1.1/2021 Szybka ścieżka z POIR 2014-2020, zostały częściowo opisane na łamach „Materiałów Budowlanych” [1, 2]. W tym artykule skupimy się na praktycznych aspektach prefabrykowanych modułów łazienkowych.

Czytaj więcej...

Efektywność konstrukcyjna, trwałość i swoboda projektowania budynków z elementów prefabrykowanych

Prefabrykacja elementów budowlanych znana jest już od zamierzchłych czasów naszej cywilizacji. Wraz ze wzrostem popularności betonu – jako materiału budowlanego – na początku XX wieku pojawiły się pomysły na wykorzystanie tej technologii do wznoszenia budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej. Przykładem takiego podejścia była m.in. opracowana przez jednego z czołowych architektów modernistycznych Waltera Gropiusa koncepcja Bauhausu. 

Czytaj więcej...

Lekki, ognio- i wodoodporny materiał płytowy na bazie włókien drzewnych

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, poszukiwanie ekologicznych i zrównoważonych rozwiązań staje się priorytetem w wielu dziedzinach przemysłu. Sektor budowlany, będący jednym z największych konsumentów surowców, zwraca szczególną uwagę na alternatywne materiały, które mogą przyczynić się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. W tym kontekście drewno, tradycyjnie wykorzystywane w budownictwie, nabiera nowego znaczenia jako surowiec ekologiczny i odnawialny. 

Czytaj więcej...

Prefabrykacja belek do budownictwa mostowego

W Polsce historia zastosowania przęseł z belek prefabrykowanych sięga lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W latach sześćdziesiątych nastąpił dalszy rozwój prefabrykacji, a jego szczyt przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Wtedy też pojawiło się popularne hasło: obiekt mostowy w 100 dni, a za maksimum poziomu technologii budowlanej przyjmowało się prefabrykację 100%elementów. Część stosowanych w tamtych czasach systemów prefabrykacji nie dotrwała jednak do dnia dzisiejszego. Niektóre rozwiązania okazały się nieudane, a dodatkowo pośpiech i źle rozumiana oszczędność oraz jakość stosowanych materiałów doprowadziły, w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, do nieomalże całkowitego zaprzestania realizacji przęseł z elementów prefabrykowanych. W ostatnich latach, na skutek dużej potrzeby rozbudowy infrastruktury drogowej, nastąpił powrót do stosowania prefabrykatów belkowych w ustrojach nośnych obiektów. 

Czytaj więcej...