logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Nowe inwestycje

W Szczecinku powstanie Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej

Będzie to jedna z największych szczecineckich inwestycji ostatnich lat. Na jego realizację podpisano już umowę z firmą Skanska. Centrum powstanie w miejscu istniejącego hangaru przy nabrzeżu jeziora Trzesiecko, tuż obok Zamku Książąt Pomorskich. Będzie się składało z dwóch nowoczesnych budynków, w których znajdą się m.in. sale dydaktyczne (w tym również multimedialne), sala audytoryjna, sala wielofunkcyjna z wbudowanymi akwariami oraz pokoje gościnne. W ramach inwestycji zostanie też zagospodarowanych prawie 2,5 tys. m2 terenu wokół obiektu i zbudowany parking. Powierzchnia zabudowy kompleksu wyniesie 1,5 tys. m2. Łączna wartość inwestycji wraz z dokumentacją techniczną i wyposażeniem wnętrz to ok. 6,6 mln zł brutto.
19.12.2013 r.

GDDKiA szuka wykonawców prawie 37 km odcinka S17

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S17 od węzła "Lubelska", gdzie S17 będzie się łączyć z S2 (Południową Obwodnicą Warszawy), do obwodnicy Garwolina. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości blisko 37 km, ma tym odcinku przebiegać w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 17. Zainteresowane firmy będą musiały wykonać projekt, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz oczywiście - wybudować nową trasę. Postępowanie podzielano na trzy części: od węzła Lubelska (bez węzła) do początku obwodnicy Kołbieli (15,1 km), budowa obwodnicy Kołbieli (8,7 km), odcinek od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina (13 km). Na trasie zaplanowano m.in. sześć węzłów (Wiązowna I, Wiązowna II, Wólka Mlądzka, Ostrów, Kołbiel oraz Lipówki), Miejsca Obsługi Podróżnych oraz 30 obiektów inżynierskich. Wnioski o dopuszczenie do poszczególnych zadań można składać do 15 stycznia 2014 r. Na realizację będzie maksymalnie 37 miesięcy, bez okresów zimowych (15 grudnia - 15 marca). GDDKiA oczekuje, że inwestycja zostanie zrealizowana w drugim lub trzecim kwartale 2018 r. Budowa tego odcinka S17 zbiegnie się z budową Południowej Obwodnicy Warszawy.
To już trzeci w tym roku przetrag GDDKiA na budowę drogi ekspresowej S17. Pierwszy, ogłoszony 27 września br., dotyczył budowy dwóch odcinków od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do węzła Kurów Zachód, wraz z dojazdem do mostu na Wiśle w Puławach. Drugi, ogłoszony 4 grudnia br. obejmował budowę kolejnych dwóch odcinków trasy od końca obwodnicy Garwolina do granicy województw. /ah/
12.12.2013 r.

Ruszyły prace przy budowie ZUOK w Białymstoku

9 grudnia br. wykonawca Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Białymstoku (konsorcjum firm: Budimex S.A., Keppel Seghers Belgium N.V. oraz Cespa Compania Espanola de Servicios Publicos Auxiliares S.A.) wszedł na teren budowy – informuje oficjalny portal miejski. Zgodnie z projektem, na terenie białostockiego zakładu znajdzie powstaną m.in. hala kotła, bunkier na odpady, hala wyładowcza z czterema stanowiskami dla samochodów, osobny budynek na żużel ze spalania odpadów oraz inne obiekty potrzebne do właściwej pracy zakładu. Białostocki ZUOK ma wytwarzać w sezonie grzewczym ok. 360 tys. GJ energii cieplnej, a w ciągu roku 38 tys. MWh energii elektrycznej. Pozostałości zaś z procesu spalania odpadów, m.in. żużel, zostaną zagospodarowane w bezpieczny sposób. Harmonogram prac zakłada oddanie instalacji do użytkowania na przełomie 2015 i 2016 r. Wtedy kompleksowym systemem gospodarki odpadami, w którego skład wchodzi także Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Hryniewiczach, objęty zostanie Białystok oraz pobliskie 9 gmin. Szacuje się, że w spalarni ma być utylizowanych 120 tys. ton odpadów rocznie.
Zakład w Białymstoku to szósta w Polsce, rozpoczęta budowa spalarni odpadów komunalnych, współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W najbliższych latach nowoczesne spalarnie powstaną jeszcze w Bydgoszczy, Koninie, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie.
11.12.2013 r.

Wystartowała budowa gdańskiego kompleksu Tryton

Po latach zapowiedzi wreszcie ruszyła budowa kompleksu Tryton Business House w Śródmieściu Gdańska, przy skrzyżowaniu ul. Jana z Kolna i Wałów Piastowskich – informuje trojmiasto.pl. Kompleks będzie składał się z trzech budynków klasy A – dwóch 6-piętrowych, zlokalizowanych bezpośrednio przy ul. Jana z Kolna, i usytuowanego za nimi 11-piętrowego. Łączna powierzchnia obiektu wyniesie prawie 22 tys. m2. Charakterystyczną cechą kompleksu będzie całkowicie przeszklona elewacja, nadająca bryle lekkości i wpuszczająca do wnętrza sporą dawkę światła dziennego. Inwestycję realizuje firma Echo Investment, która zapowiada jej zakończenie w pierwszej połowie 2015 r. Do tego czasu powinien być też gotowy wielopoziomowy parking na prawie pół tysiąca aut przy ul. Jana z Kolna, powstający na terenie zlikwidowanej w sierpniu br. pętli autobusowej.
11.12.2013 r.

Nowa inwestycja warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Wola

Jest nią wielorodzinny budynek mieszkalny przy ul. Powstańców w Pruszkowie. Na realizację tego projektu SM Wola podpisała umowę z firmą Unibep. Prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w czwartym kwartale 2015 r. Wartość kontraktu to 47,5 mln zł netto. Budynek będzie miał 12 kondygnacji i pomieści 189 mieszkań o powierzchniach od 32 do prawie 90 m2 oraz siedem lokali użytkowych.
11.12.2013 r.

Urząd Dozoru Technicznego w Białymstoku będzie miał nową siedzibę

Powstaje ona przy ul. Hetmańskiej i ma być gotowa w drugiej połowie 2015 r. Biurowiec, który buduje firma Skanska, będzie miał trzy kondygnacje naziemne i jedną podziemną, a łączna jego powierzchnia wyniesie ok. 2,8 tys. m2. Kontrakt obejmuje również budowę chodników, miejsc parkingowych i dróg wokół obiektu. Konstrukcja budynku została zaprojektowana jako płytowo-słupowa i częściowo płytowo-ścienna. Natomiast elewacja zostanie wykończona płytami aluminiowymi w odcieniu grafitowej szarości oraz szklanymi taflami w aluminiowych ramach. W strefie wejścia zaprojektowano stalowe słupy.
11.12.2013 r.

Trwa budowa Astrum Business Park w Warszawie

Centrum biurowo-usługowe Astrum Biznes Park powstaje u zbiegu ulic Łopuszańskiej i Jutrzenki w dzielnicy Włochy. Będzie składało się z 6-kondygnacyjnego budynku, usytuowanego wzdłuż ulicy Łopuszańskiej i czterech 4-kondygnacjnych zlokalizowanych w głębi działki. Łączna powierzchnia wszystkich obiektów wyniesie ok. 30 tys. m2. Kompleks realizowany jest w trzech etapach. Budowa pierwszego już ruszyła, a jego zakończenie i oddanie do użytku ponad 22 tys. m2 zaplanowano na połowę 2015 r. Termin rozpoczęcia budowy drugiego etapu inwestor uzależnia od zainteresowania potencjalnych najemców – podał serwis propertynews.pl. Projekt jest w trakcie certyfikacji w systemie BREEAM.
11.12.2013 r.

Największa inwestycja w historii gminy Dziwnów

W ramach tej inwestycji zostanie zmodernizowana infrastruktura portu w Dziwnowie (zachodniopomorskie) oraz główna arteria miasta. Umowę na jej realizację Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego podpisał z Energopolem Szczecin. Przedsięwzięcie ma kosztować 30 mln zł i w całości zostanie sfinansowane z funduszu centralnego Programu Operacyjnego „Ryby” – podał UMWZ. Inwestycja, która ma ułatwić dostęp do portu od strony lądu, będzie realizowana w trzech etapach. W pierwszym zostanie przygotowany teren i wymieniona podziemna i naziemna infrastruktura techniczna. Drugi etap obejmie przebudowę i rozbudowę istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego, a trzeci rozbudowę głównej arterii miasta. Zostanie również wymieniona sieć techniczna w porcie, gdzie powstaną nowe obiekty, m.in. budynek z pomieszczeniami dla obsługi portu, boksami rybackimi oraz wydzielonymi punktami do bezpośredniej sprzedaży ryb. To kolejna ważna inwestycja w Dziwnowie. W listopadzie br. oddano do użytku nową marinę, która może przyjąć 90 jachtów. Wartość tej inwestycji to ok. 9 mln zł. Natomiast w 2014 r. mają się zakończyć prace przy przebudowie falochronów i umocnień brzegowych portu, których koszt oszacowano na 24 mln zł.
11.12.2013 r.