logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-07-2013

Systemy sprężania konstrukcji wiaduktu WD-1

mgr inż. Filip Wolski, BBV Systems Sp. z o.o.

Obiekt WD-1 został zrealizowany w ramach inwestycji tzw. Trasy Słowackiego, która stanowi jedno z największych przedsięwzięć drogowych w historii Gdańska o szacunkowym koszcie 1,29 mld zł. Obiekt WD-1 jest czteroprzęsłowy, ma konstrukcję skrzynkową, betonową sprężoną, z przęsłem głównym podwieszonym do stalowego łuku. Szerokość obiektu jest zmienna i wynosi od 22,56 m do 30,56 m, a łączna długość to 261 m (więcej na str. 36 – 37). W konstrukcji obiektu zastosowano bogaty asortyment systemów sprężenia,m.in. wewnętrzne systemy sprężania z przyczepnością BBV L9 oraz BBV L22, system zewnętrznego sprężania BBV L19E oraz system sprężania za pomocą jednolinowych kabli w indywidualnej osłonie BBV L01.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2013, strona 38 (spis treści >>)

Wiadukt WD-1 w ciągu Trasy Słowackiego w Gdańsku

mgr inż. Krzysztof Topolewicz, TOP PROJEKT,
mgr inż. Tymon Galewski, GTI

Inwestycja realizowana była w systemie zaprojektuj i buduj. W przypadku konstrukcji sprężanych i cięgnowych, dobór systemu sprężania determinuje rozwiązania konstrukcyjne, a zmiana technologii realizacji pociąga za sobą konieczność przeprojektowania konstrukcji obiektu. Pozostawienie projektu wykonawczego w gestii wykonawcy upraszcza proces budowy i umożliwia wygranie przetargów tym, którzy mają najlepszy pomysł na sposób realizacji, a nie tym, którzy szukają oszczędności w niskiej jakości robót.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2013, strona 36-37 (spis treści >>)

Trendy i perspektywy rozwoju budownictwa mostowego w Polsce

Krzysztof Mrówczyński, Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao SA

ostatnich dwóch latach powstało ponad 1000 obiektów mostowych na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Pomimo licznych problemów wynik ten należy uznać za sukces, szczególnie biorąc pod uwagę mało imponujące dane historyczne. Choć luka w unijnym finansowaniu dużych projektów drogowych spowoduje przejściowy spadek produkcji w tym obszarze (który procentowo może okazać się dość znaczący), na ponowne ożywienie można liczyć już w 2015 r. W kolejnych latach powinna ona przybliżyć się do rekordowego poziomu z 2011 – 2012 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2013, strona 32-34 (spis treści >>)

Problemy związane z zabezpieczeniem ogniochronnym konstrukcji tuneli komunikacyjnych w Polsce

prof. dr hab. inż. Zoja Bednarek, dr inż. Tomasz Drzymała, Szkoła Główna Służby Pożarniczej

W artykule przedstawiono problemy występujące w czasie projektowania i realizacji zabezpieczeń przeciwpożarowych konstrukcji tuneli komunikacyjnych. Autorzy omawiają również wyniki badań własnych dotyczące zabezpieczenia konstrukcji żelbetowych przed eksplozyjnym odpryskiwaniem betonu w czasie pożaru. Przytaczają wiele praktycznych zaleceń. Zwracają również uwagę na potrzebę rozszerzenia badań dotyczących ochrony przeciwpożarowej tuneli i opracowania krajowych jednolitych przepisów w związku z budową w Polsce wielu tuneli.

* * *

Problems associated with fire protections of road tunnels structures in Poland

In this paper problems occurring during the design and implementation of fire protection of road tunnels structures are presented. Authors discuss results of their own studies of fire protections of reinforced concrete structures against thermal spalling during the fire. Several practical recommendations are given. The attention is also paid to the need to extend studies on road tunnels fire protections and necessity to develop uniform rules, which is especially crucial in the context of large number of new road tunnel constructions in Poland.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2013, strona 30-31 (spis treści >>)