mgr inż. Julia Blazy, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-9525-8650
prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec1, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-9825-6343
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W sytuacji niewystarczającej nośności na przebicie przemysłowych posadzek betonowych zaleca się najczęściej zwiększenie grubości bądź przyjęcie wyższej klasy betonu płyty. Ciekawy wydaje się pomysł zastosowania w tym celu zbrojenia rozproszonego. Zachowanie się płyt na gruncie przy przebiciu nie zostało jednak jeszcze dokładnie zbadane, a przeprowadzone dotychczas testy i analizy koncentrowały się głównie na płytach niezbrojonych i z tradycyjnym zbrojeniem stalowymi prętami lub siatkami. Tylko niewiele badań dotyczyło zachowania się płyt na gruncie, z dodatkiem włókien stalowych, a jeszcze rzadziej syntetycznych, przy przebiciu.
Literatura
[1] ACI 318-19 Building Code Requirements for Structural Concrete. 2019. [2] International Federation for Structural Concrete. Model Code 2010. Final draft. 2013.
[3] BS 8110-1:1997 Structural use of concrete – Part 1: Code of practice for design and construction. 1997.
[4] The Concrete Society Technical Report 34. Concrete industrial ground floors. A guide to design and construction. 2016; 1 – 104.
[5] PN-EN 1992-1-1:2008 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków. 2008.
[6] PN-EN 1992-1-1:2024-05 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne oraz reguły dla budynków, mostów i konstrukcji inżynierskich. 2024.
[7] Gołdyn M. O propozycji zmian dotyczących obliczania fundamentów na przebicie, wynikającej z prac nad drugą generacją norm europejskich. Inżynieria i Budownictwo. 2018; 5: 1 – 10.
[8] Nepelski K. Wyznaczanie krytycznego obwodu kontrolnego w obliczeniach przebicia stopy fundamentowej wg EC2. Materiały Budowlane. 2015. DOI: 10.15199/33.2015.03.18.
[9] RILEMTC 162-TDF Test and designmethods for steel fibre reinforced concrete. σ-ε-designmethod. Final Recommendation. Materials and Structures. 2003. DOI: 10.1617/14007.
[10] PN-EN 14651+A1:2007 Metoda badania betonu zbrojonego włóknemstalowym– Pomiary wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu (granica proporcjonalności LOP).
[11] Cajka R, Marcalikova Z, Kozielova M, Mateckova P, Sucharda O. Experiments on Fiber Concrete Foundation Slabs in Interaction with the Subsoil. Sustainability. 2020.DOI: 10.3390/su12093939.
[12] AlaniA, Beckett D, Khosrowshahi F.Mechanical behaviour of a steel fibre reinforced concrete ground slab. Magazine of Concrete Research. 2012; doi.org/10.1680/macr.11.00077.
[13] Sorelli LG, Meda A, Plizzari GA. Steel Fiber Concrete Slabs onGround:AStructuralMatter.ACI Structural Journal. 2006; t. 103, nr 4: 551 – 558.
[14] Roesler JR, Altoubat SA, Lange DA, Rieder K, Ulreich GR. Effect of Synthetic Fibers on Structural Behavior of Concrete Slabs-on-Ground. ACI Materials Journal. 2006; t. 103, nr 1: 3 – 10.
[15] Elsaigh WA. Steel Fiber Reinforced Concrete Ground Slabs.Acomperative evaluation of plain and steel fiber reinforced concrete ground slabs. 2001.
[16] Alani AM, Beckett D. Mechanical properties of a large scale synthetic fibre reinforced concrete ground slab.Construction andBuildingMaterials. 2013, DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2012.11.043.
[17] Shi F, PhamTM, Tuladhar R, Deng Z,Yin S, Hao H. Comparative performance analysis of ground slabs and beams reinforced with macro polypropylene fibre, steel fibre, and steel mesh. Structures. 2023, DOI: 10.1016/j. istruc. 2023.104920.
[18] Sucharda O, Smirakova M, Vaskova J, Mateckova P, Kubosek J, Cajka R. Punching Shear Failure of Concrete Ground Supported Slab. International Journal of Concrete Structures and Materials. 2018,DOI: 10.1186/s40069-018-0263-6.
[19] Manfredi P, Silva FDA, Carlos D, Cardoso T. On Punching Shear Strength of Steel Fiber-Reinforced Concrete Slabs-on-Ground. ACI Structural Journal. 2022, DOI: 10.14359/51734520.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 145-148 (spis treści >>)

jrs.pl
Materiały Budowlane 10/2024, strona 144 (spis treści >>)
dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka, Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
ORCID 0000-0002-5052-9362
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Akademia Kujawsko-Pomorska, Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych
ORCID: 0000-0002-9569-1769
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Posadzka przemysłowa jest to warstwa powierzchni użytkowej podłogi, odpowiednio dostosowana do intensywnej eksploatacji obiektu budowlanego. Szczególną uwagę zwraca się na występowanie dużych obciążeń użytkowych wytwarzanych np. przez poruszające się ciężkie sprzęty, wózki widłowe itp., a także składowane materiały. Taki rodzaj nawierzchni stosuje się najczęściej w halach produkcyjnych, magazynach, hipermarketach, zakładach przemysłowych, chłodniach, garażach, powierzchniach wystawienniczych itp.
Literatura
[1] Woyciechowski P, Adamczewski G, Radomski W, Jasak M, Palacz R. Warunki wykonywania posadzek betonowych a ich jakość eksploatacyjna. Materiały Budowlane. 2014; 9: 8 – 10.
[2] Świątek-Żołyńska S, Majewski T, Niedostatkiewicz M. Wybrane zagadnienia projektowania, wykonawstwa oraz użytkowania betonowych posadzek przemysłowych w aspekcie ich ścieralności. Przegląd Budowlany. 2020; 6: 36 – 43.
[3] Ryżyński W, Karczewski B. Posadzki bezspoinowe z włóknami syntetycznymi. Materiały Budowlane. 2014; 9: 27 – 29.
[4] Dymidziuk B. Fibrobetonowe posadzki bezspoinowe – cz. II. Nowoczesne Hale. 2010; 2: 36 – 38.
[5] Dymidziuk B. Posadzki przemysłowe z fibrobetonu. Inżynier Budownictwa. 2006; 7-8: 46 – 48.
[6] Słonina S. Posadzki bezspoinowe w obiektach wielkopowierzchniowych. Nowoczesne Hale. 2019; 1: 38 – 43.
[7] PN-EN 12620:2010 Kruszywa do betonu.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 140-144 (spis treści >>)
Izolacjo-nawierzchnie z żywic syntetycznych stosowane na betonowych i stalowych płytach pomostów obiektów mostowych
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
citation/cytuj: Gajda T., Jivan-Coteti A. Waterproof pavement membrane based on synthetic resins used on concrete and steel bridge deck slabs. Materiały Budowlane. 2024. Volume 626. Issue 10. Pages 132-139. DOI: 10.15199/33.2024.10.16
Dr. Ing. Tomasz Gajda, Road and Bridge Research Institute
ORCID: 0000-0002-8216-8565
Aleksandra Jivan-Coteti, M.Sc., Road and Bridge Research Institute
ORCID: 0000-0002-2001-4456
Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.10.16
Review paper / Artykuł przeglądowy
Abstract. Waterproof pavement membrane based on synthetic resins are one of the basic elements of bridge details. They are waterproof, protect against the effects of water and chloride ions dissolved in it, and also serve as a pavement and waterproofing membrane. The article presents issues regarding the purpose, scope and conditions of use of waterproof pavement membrane based on synthetic resins, with particular emphasis on the aspect of surface preparation. The essential characteristics of the waterproof pavement membrane were also indicated in relation to functional properties and the most common causes of damage were discussed.
Keywords: waterproof pavement membrane; concrete surface; steel surface; bridge details; functional properties.
Streszczenie. Izolacjo-nawierzchnie na bazie żywic syntetycznych są jednym z podstawowych elementów wyposażenia obiektów mostów. Są wodoszczelne, chronią przed działaniem wody i rozpuszczonych w niej jonów chlorkowych oraz pełnią jednocześnie funkcję nawierzchni i izolacji przeciwwodnej na obiekcie. W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące przeznaczenia, zakresu i warunków stosowania izolacjo-nawierzchni na bazie żywic syntetycznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu przygotowania podłoża. Wskazano także zasadnicze charakterystyki izolacjo-nawierzchni w odniesieniu do właściwości użytkowych oraz omówiono najczęstsze przyczyny uszkodzeń.
Słowa kluczowe: izolacjo-nawierzchnia; podłoże betonowe; podłoże stalowe; wyposażenie obiektu mostowego; właściwości użytkowe.
Literatura
[1] Sybilski D. Stosowanie asfaltu lanego. Magazyn Autostrady. 2008; 5.
[2] WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich 01-2021.03.02,Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu, Wersja: 01, Obowiązuje od: 2021.03.02, Rekomendował: Minister Infrastruktury 2 marca 2021 r. (DDP-4.0600.10.2021).
[3] Garbacz A. Znaczenie przygotowania powierzchni betonu dla zapewnienia skuteczności napraw. Materiały Budowlane. 2013; 9: 10 – 13.
[4] Germaniuk K, Gajda T, Królikowska A. Zalecenia IBDiM do udzielania Aprobat Technicznych Nr Z/2009-03-027Wyroby i systemy do ochrony powierzchniowej konstrukcji betonowych. Zeszyt nr 79, IBDiM, Warszawa, 2010.
[5] PN-EN 206+A2:2021-08 Beton –Wymagania, właściwości użytkowe, produkcja i zgodność.
[6] Courard L, Garbacz A, Piotrowski T. Inżynieriapowierzchnibetonu.Część1.Struktura geometryczna powierzchni. Materiały Budowlane. 2006; 9: 3 – 7.
[7] Courard L, Garbacz A, Niwęgłowska-Mazurkiwicz A, Piotrowski T. Inżynieria powierzchni betonu. Część 2. Wpływ obróbki na powstawanie rys. Materiały Budowlane. 2006; 12: 8 – 11.
[8] PN-EN ISO 8501-1:2008 Przygotowanie podłoży stalowych przed nakładaniem farb i podobnych produktów – Wzrokowa ocena czystości powierzchni – Część 1: Stopnie skorodowania i stopnie przygotowania niepokrytych podłoży stalowych oraz podłoży stalowych po całkowitym usunięciu wcześniej nałożonych powłok.
[9] PN-EN ISO 8503-2:2012 Przygotowanie podłoży stalowych przed nakładaniem farb i podobnych produktów – Charakterystyki chropowatości powierzchni podłoży stalowych po obróbce strumieniowo-ściernej – Część 2: Metoda stopniowania profilu powierzchni stalowych po obróbce strumieniowo- -ściernej – Sposób postępowania z użyciem wzorca.
[10] PN-EN 1504-2:2006 Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Definicje, wymagania, sterowanie jakością i ocena zgodności – Część 2: Systemy ochrony powierzchniowej betonu.
Received: 13.05.2024 / Wpłynął do redakcji: 13.05.2024 r.
Revised: 17.06.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 17.06.2024 r.
Published: 22.10.2024 / Opublikowano: 22.10.2024 r.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 132-139 (spis treści >>)
Doświadczenia z remontu nawierzchni ulic w płockiej strefie ochrony konserwatorskiej – błędy, wyzwania i zagrożenia
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
citation/cytuj: Gryszpanowicz P., Waluś K. J. Experiences related to the renovation of street surfaces in the Płock conservation zone – mistakes, challenges and threats. Materiały Budowlane. 2024. Volume 626. Issue 10. Pages 122-131. DOI: 10.15199/33.2024.10.15
dr inż. Piotr Gryszpanowicz, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii w Płocku
ORCID: 0000-0003-1355-7732
dr inż. Konrad J. Waluś, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Mechanicznej
ORCID: 0000-0001-5567-0317
Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.10.15
Case study / Studium przypadku
Abstract. The article discusses experiences, including mistakes, challenges, and threats associated with road pavement renovations in conservation zones using the example of Płock. The conservation zone includes the medieval city within the city walls, including the castle and suburb, the classical city along with the Wyszogród suburb, and the Poor Clares ensemble. In Płock, as early as the 18th century, main streets were paved with fieldstone. In the 1930s, "improved pavements" began to be used by employing various types of cobblestones: locally produced, porphyry, granite, basalt, as well as trachyte. According to the author, this period should be a reference point for all roadwork conducted in the area in later years. Decisions regarding pavement renovations in the conservation zone, starting from the 1960s, predominantly involved covering valuable improved cobblestone pavements with asphalt layers, leading to numerous mistakes over the years. The use of inappropriate materials and renovation techniques resulted in a mismatch with the historic character of the surroundings, affecting historical authenticity. Restoring the proper state is currently a significant challenge.
Keywords: historic surfaces; conservation protection zones; surface renovations.
Streszczenie. W artykule przedstawiono doświadczenia, w tym błędy, wyzwania i zagrożenia, związane z remontami nawierzchni ulic w strefie ochrony konserwatorskiej na przykładzie Płocka. Obszar objęty tą strefą to miasto średniowieczne w obrębie murów miejskich łącznie z grodem i podgrodziem, miasto klasycystyczne wraz z przedmieściem wyszogrodzkim oraz zespół poreformacki. W Płocku już w XVIII wieku główne ulice były wybrukowane kamieniem polnym. W latach 30. XX wieku zaczęto stosować tzw. nawierzchnie ulepszone z kostek kamiennych własnej produkcji, porfirowych, granitowych, bazaltowych, a także trylinki. W naszej opinii to właśnie ten okres powinien być punktem odniesienia w przypadku wszelkich prac drogowych prowadzonych na tym terenie w latach późniejszych. Decyzje dotyczące remontów nawierzchni, na obszarze strefy konserwatorskiej podejmowane począwszy od lat 60.XXwieku ograniczały się jednak wprzeważającej części do przykrycia warstwą asfaltową, często bardzo cennych ulepszonych nawierzchni brukowych, co w kolejnych latach doprowadziło do wielu błędów. Użycie nieodpowiednich materiałów i technik remontowych doprowadziło do niezgodności z zabytkowym charakterem otoczenia, co wpływa na nieautentyczność historyczną. Przywrócenie stanu właściwego jest obecnie dużym wyzwaniem.
Słowa kluczowe: nawierzchnie zabytkowe; strefy ochrony konserwatorskiej; remonty nawierzchni.
Literature
[1] Petrucci E. Methodologies for the conservation of the roadsurfaces as a tool for the historic center enhancement, Conference: Diagnosis for the Conservation and Valorization of Cultural Heritage. Atti del Quarto Convegno Internazionale, 2013, DOI: 10.13140/2.1.4992.1282.
[2] CazzaniA, BorianiM. The role of historic roads to preserve and valorize the landscape, Cycling&Walking for Regional Development. 2021, DOI: 10.1007/978-3-030-44003-9_8.
[3] Grzybowska W. Materiały kamienne do nawierzchni w obszarach zabytkowych, w świetle zharmonizowanych wymagań europejskich, Czasopismo Techniczne. Budownictwo. 2009, R. 106, z. 2-B, s. 119-129.
[4] Hodor K. Rozwiązania nawierzchni przy zabytkowych zespołach sakralnych, Czasopismo Techniczne. Budownictwo, 2011, R. 108, z. 2-A/1, s. 83 – 89.
[5] Rajchel J. Tradycyjne bruki w krajobrazie Krakowa, Geologia/Akademia Górniczo- Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. 2009; 35/1, s. 41 – 55.
[6] Grochowska-Iwańska K, Gryszpanowicz P. Dzieje drogownictwa w Płocku (XIX- -XXI wiek), Płock 2020.
[7]Wróblewski S. Posadzka urbanistyczna w historycznych wnętrzach urbanistycznych – problemy ochrony, współczesne rozwiązania, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2018/4/29, s. 123- 142.
[8] Gryszpanowicz P. Techniczno-prawne uwarunkowania rewitalizacji ulic starego miasta w Płocku, Płock 2022.
[9] Gryszpanowicz P, Gasik-Kowalska N, Rymsza B. Inwestycje drogowe w Płocku zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej, Inżynieria i Budownictwo. 2024; 1-2: 14 – 18.
[10] Gryszpanowicz P, Gasik-Kowalska N, Kacprzak M, Rymsza B. Inwestycje drogowe prowadzone na zasadach gospodarki w obiegu zamkniętym oraz ich wpływ na finasowanie remontów i bieżącego utrzymania dróg, Roads and Bridges – Drogi i Mosty. 2023. DOI: 10.7409/RABDIM. 023.026.
[11] Juszczyk A. Rewaloryzacja historycznej nawierzchni placu w Krośnie Odrzańskim, Builder. 2021. DOI: 10.5604/01.3001.0015.1745.
[12] Sikorska ME, Sobierajska I. Problemy rewitalizacji placu miejskiego w Węgrowie, Mazowsze Studia Regionalne. 2016. DOI: 10.21858/msr.19.02.
[13] Spuziak W. Wybrane nawierzchnie drogowe dawnego Wrocławia, Drogownictwo. 2010; 11: 383 – 389.
[14]KozinskaB,MakowskaB.ZabytkowenawierzchnieulicwSzczecinie.OchronaZabytków. 2006; 1: 52 –72.
[15]Munir M, Jabeen A. Historic urban squares as traffic islands: a case of Regal Chowk, Mall Road Lahore, Pakistan, Journal of Development and Social Sciences. 2022. DOI: 10.47205/jdss. 2022 (3-IV) 27
[16] Fan J, Zheng B, Tang Q, Liu N. The changsha historic urban area: a study on the Changing accessibility of the road network. Applied Sciences. 2022. DOI: 10.3390/app12062796.
[17] Xiao Y,Adaptation and sustainability: the protection and renovation of historic districts and heritage buildings. Design for Resilient Communities. 2023, DOI: 10.1007/978-3-031-36640-6_5.
[18]Gryszpanowicz P, Gasik-Kowalska N, Waluś KJ. Comparative analysis of the quality of execution of road surfaces on newly built, reconstructed and renovated roads in the city Płock area (Poland). Scientific Reports. 2024. DOI: 10.1038/s41598-024-55707-0.
[19] Gryszpanowicz P, Gasik-Kowalska N. Awarie infrastruktury podziemnej i ich wpływ na ograniczenia w ruchu drogowym oraz konsekwencje dla społeczeństwa – dobre praktyki na przykładzie miasta Płocka, Inżynieria i Budownictwo. 2024; nr 1-2: 8 – 13.
[20]Kacprzak M , Gryszpanowicz P. Awarie sieci podziemnych i ich wpływ na stan nawierzchni ulic na przykładzie infrastruktury miejskiej w Płocku, Gaz, Woda i Technika Sanitarna. 2023.DOI: 10.15199/17.2023.11.2.
[21] Gryszpanowicz P, Rymsza B. Nawierzchnie drogowe w obszarach zabytkowych przyjazne osobom ze szczególnymi potrzebami w świetle nowych regulacji prawnych, Inżynieria i Budownictwo. 2024; nr 1-2: 1 – 25.
[22] Wojnowska-Heciak M, Heciak J, Kłak A. Concrete paving slabs for comfort of movement of mobility-impaired pedestrians – a survey. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH) 2022. DOI: 10.3390/ijerph19063183.
[23] Kesik OA, Demirci A, KaraburunA. Analysis of pavements for disabled pedestrians in metropolitan cities. Lambert Academic Publishing. 2012, ISBN: 978-3-8465-8888-8
[24] Bekci B, Sipahi M. Investigation of spatial accessibility on the scale of pedestrian areas, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2023. DOI: 10.17341/gazimmfd. 812513.
[25] JahromiMN, SamaniNN,MostafaviMA,ArganyM.Anewapproach for accessibility assessment of side walks for wheel chair users considering the side walk-- traffic, Web and Wireless Geographical Information Systems. 2023. DOI: 10.1007/978-3-031-34612-5_5
[26] Garilli E, Autelitano F, Freddi F, Giuliani F. Urban pedestrian stone pavements: measuring functional and safety requirements, International Journal of Pavement Engineering. 2021. DOI: 10.1080/10298436.2021.1975195.
[27] RodriguesA, Silva HMRD, Pereira da Fonseca F, Ramos R.AR, The effect of sidewalk pavingmaterials in the comfort and safety of walking: a casestudy in Braga, Portugal, Conference: 23rd European Colloquium of Theoretical and Quantitative Geography, 2023.
[28] Abou-SennaH, Radwan E, Mohamed A. Investigating the correlation between side walks and pedestrian safety.AccidentAnalysis & Prevention. 2022. DOI: 10.1016/j. aap. 2021.106548.
[29] KangJun-Mo, LeeGun-Rock, A barrier-free design assessment of sidewalks for improving pedestrian infrastructure. Journal of the Korean Society of Civil Engineers. 2009, 29 (1D).
[30]Wang Z, Sun H, Li J. Research on architectural color and visual comfort in historicl and scape areas. Buildings. 2023. DOI: 10.3390/buildings13041004.
[31] Korzeb J, Różowicz J. Analiza wpływu oddziaływań dynamicznych na budynki i ludzi w nich przebywających w strefie oddziaływania środków transportu. Logistyka. 2010; 4.
[32] Nader M. Oddziaływania dynamiczne wybranych środków transportu na budynki i ludzi, na przykładzie badań węzła komunikacyjnego, Proceeding of International Scientific Conference „Transport of the 21st century”, 18–21.09.2007.
[33] Czech K. Wpływ stanu technicznego nawierzchni drogowej na propagację powierzchniowych drgań komunikacyjnych do otoczenia. Transport Miejski i Regionalny. 2013; nr 7: 26 – 33.
[34] Major M, Minda I. Drgania i oddziaływania dynamiczne na budynki i budowle. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Budownictwo. 2016. DOI: 10.17512/znb. 2016.1.22.
[35] Garilli E,Autelitano F, Giuliani F. Simplified parametric model for analyzing the behavior of stone pavements subjected to horizontal traffic loads. Transportation Research Procedia. 2023. DOI: 10.1016/j.trpro.2023.02.230.
[36] Waluś KJ, Gryszpanowicz P, Rymsza B. Ocena odporności na poślizg zabytkowych nawierzchni chodników. Materiały Budowlane. 2023. DOI: 10.15199/33.2023.04.03.
[37] Gryszpanowicz P, Sobik-Szołtysek J, Grabowski P, Janiszewski P, Kacprzak M. Chemical modifications of old natural stone pavements surface for safety reuse – Risk mitigation. Construction and BuildingMaterials. 2024. DOI: 10.1016/j.conbuildmat. 2023.134300.
[38] Autelitano F, Garilli E, Giuliani F. Criteria for the selection and design of joints for street pavements in natural stone. Construction and Building Materials. 2020. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2020.119722.
[39] Katsavounidou G. Basic principles for human-centered design of urbanstreets. The City at Human Scale, 2023.
Received: 17.06.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 17.06.2024 r.
Revised: 19.08.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 19.08.2024 r.
Published: 22.10.2024 / Opublikowano: 22.10.2024 r.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 122-131 (spis treści >>)
Rewaloryzacja, adaptacja i modernizacja wrocławskiego pałacu Ballestremów z końca XIX wieku
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
citation/cytuj: Dmochowski G., Szołomicki J. Revalorization, adaptation, and modernization of the Ballestrem Palace in Wrocław from the end of the 19th century. Materiały Budowlane. 2024. Volume 626. Issue 10. Pages 116-121. DOI: 10.15199/33.2024.10.14
dr inż. Grzegorz Dmochowski, Wroclaw University of Science and Technology, Faculty of Civil Engineering
ORCID: 0000-0002-0044-3499
dr inż. Jerzy Szołomicki, Wroclaw University of Science and Technology, Faculty of Civil Engineering
ORCID: 0000-0002-1339-4470
Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.10.14
Case study / Studium przypadku
Abstract. The article concerns the reconstruction, renovation, and change of use of the Ballestrem Palace building from residential-serving to commercial, along with the expansion of the underground floor and the revitalisation of the historic garden adjacent to the building. The BallestremPalace was built in 1898 – 1899 as a result of the reconstruction of a previously existing building. The building is divided into a central body and two- -story side wings with an attic. The central part is topped with a belvedere covered with two gables facing the street and the garden. The construction works carried out included the renovation of existing facades, the replacement of floors, the strengthening of foundations, vaults and brick arches, and the reconstruction of the attic to create a usable terrace on the roof. The interior of the building was partially rebuilt according to conservation guidelines, adapting it to the new function and restoring the original spatial structure of the building.
Keywords: historical building; revitalisation; modernisation; functional changes; design solutions.
Streszczenie. Artykuł dotyczy przebudowy, remontu i zmiany sposobu użytkowania pałacu Ballestremów z mieszkalno-usługowej na usługową wraz z rozbudową kondygnacji podziemnej oraz rewitalizacją ogrodu przylegającego do obiektu historycznego. Pałac Ballestremów powstał w latach 1898 – 1899, w wyniku przebudowy wcześniej istniejącego budynku. Bryła budynku dzieli się na korpus centralny i dwukondygnacyjne skrzydła boczne z użytkowym poddaszem. Zwieńczenie części centralnej stanowi belweder zasłonięty dwoma szczytami od strony ulicy i ogrodu. Przeprowadzone prace budowlane obejmowały renowację elewacji, wymianę stropów, wzmocnienie fundamentów, sklepień i łuków ceglanych oraz przebudowę poddasza w celu uzyskania tarasu użytkowego na dachu. Wnętrza budynku zostały częściowo przebudowane, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, w sposób dostosowujący do nowej funkcji i przywracający oryginalną strukturę przestrzenną obiektu.
Słowa kluczowe: zabytkowy budynek; rewaloryzacja; modernizacja; zmiany funkcjonalne; rozwiązania konstrukcyjne.
Literature
[1] Janowski Z, Janowski M. Problemy projektowe związane z adaptacją budynków zabytkowych na cele użyteczności publicznej. Czasopismo Techniczne. 2-B/2009, Zeszyt 9.
[2] Krentowski JR, Knyziak P. Metodyka badań i rewitalizacji obiektów zabytkowych. Przegląd Budowlany. 2019; 7 – 8.
[3] Awad Z. Sustainable Restoration Techniques for Historic Buildings in Tyre City. Steps For Civil, Construction and Environmental Engineering. 2023; Vol. 1, Issue 1, pp. 10 – 17.
[4] Gała-Walczowska M. Wątki znaczeniowe i symbolika architektury XIX wieku. Dostępny online: file:///C:/Users/Jerzy/Downloads/Gala- -Walczowska_Watki_KAiU_4_2017. pdf, Dostęp: 15 grudzień 2023.
[5] Harasimowicz J. Atlas architektury Wrocławia, Tom 2. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998.
[6] Leksykon architektury Wrocławia, Wrocław 2011.
Received: 22.07.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 22.07.2024 r.
Revised: 26.08.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 26.08.2024 r.
Published: 22.10.2024 / Opublikowano: 22.10.2024 r.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 116-121 (spis treści >>)
Prace renowacyjne w kościele pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Czechowicach-Dziedzicach
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
citation/cytuj: Grzyb K., Drobiec Ł. Restoration work in the Church of the Blessed Virgin Mary Help of Christians in Czechowice-Dziedzice. Materiały Budowlane. 2024. Volume 626. Issue 10. Pages 109-115. DOI: 10.15199/33.2024.10.13
dr inż. Krzysztof Grzyb, Silesian University of Technology, Department of Buildings Structures
ORCID: 0000-0001-9039-5015
prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec, Silesian University of Technology, Department of Buildings Structures
ORCID: 0000-0001-9825-6343
Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.10.13
Case study / Studium przypadku
Abstract. The preservation of sacred historic structures is a complex issue, requiring the cooperation of specialistst in various trades. Often, churches are significantly damaged due to a lack of ongoingmaintenance work, numerous neglect of their upkeep, and a lack of conservation knowledge to diagnose and adequately select repair measures. The article is a case study of restoration work on the roof structure of the Church of the Blessed Virgin Mary Help of Christians in Czechowice-Dziedzice. Through various structural tests and verification calculations, the necessary scope of strengthening the structural elements of the roof truss was determined, and several intervention measures were proposed to ensure the restoration of the functional properties of the building.
Keywords: church renovation; religious monument; roof truss; wood testing.
Streszczenie. Zachowanie sakralnych konstrukcji zabytkowych jest zagadnieniem złożonym, wymagającym współpracy specjalistów różnych branż. Nie jednokrotnie kościoły ulegają znacznym uszkodzeniom, ponieważ nie wykonywano bieżących prac konserwacyjnych oraz ze względu na liczne zaniedbania dotyczące ich utrzymania i brak wiedzy konserwatorskiej umożliwiającej zarówno diagnostykę, jak i właściwy dobór środków naprawczych. Artykuł przedstawia prace renowacyjne konstrukcji dachu w kościele Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Czechowicach- Dziedzicach. Dzięki zastosowaniu różnego rodzaju badań konstrukcji i obliczeń weryfikacyjnych określono niezbędny zakres wzmocnienia elementów konstrukcyjnych więźby oraz zaproponowano wiele zabiegów interwencyjnych, zapewniających przywrócenie właściwości użytkowych obiektu.
Słowa kluczowe: renowacja kościoła; zabytek sakralny; więźba dachowa; badania drewna.
Literatura
[1] PrietoAJ, Macías-Bernal JM, Chávez MJ,Alejandre FJ, SilvaA. Impact of Maintenance, Rehabilitation, and Other Interventions on Functionality of Heritage Buildings. Journal of Performance of Constructed Facilities 2019. 33 (2): DOI: 1-12.10.1061/(ASCE)CF.1943-5509.0001271.
[2] Nowogońska B. Metoda zarządzania renowacją budynków zabytkowych oparta na konsekwencjach wcześniejszych zaniechań renowacji. Materiały Budowlane 2023; DOI: 10.15199/33.2023.09.09.
[3] Radziszewska-Zielina E, Fedorczak-Cisak M, Steidl T:Wybrane aspekty diagnostyki i remontu sakralnych obiektów zabytkowych. Kaszyńska M: Awarie budowlane. Zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. 2022. s. 243 – 254.
[4] Drobiec Ł, Pająk Z, Jasiński R. Problemy napraw konstrukcji drewnianych kościołów. Wiadomości Konserwatorskie. 2018; 53: 31 – 44. 10.17425/WK53CHURCHES.
[5] Grzyb K, Drobiec Ł, Zając J. Stan techniczny i wytyczne remontu zabytkowego kościoła w Zakopanem – Harendzie. Materiały Budowlane. 2022; 5: 28- 30. DOI: 10.15199/33.2022.05.05.
[6] Drobiec J, Nowogońska B. Możliwości diagnostyki drewna zabytkowego na przykładzie badań więźby kościoła w Jastrzębiu-Zdroju. Przegląd Budowlany. 2023;R.94, nr9–10:20–23.DOI:10.5604/01.3001.0053.9356.
[7] Drobiec J, Nowogońska B. Restrictions and new possibilities of technical and conservation diagnostics of wood in heritage buildings. Civil and Environmental Engineering Reports.2023; https://doi.org/10.59440/ceer/174568.
[8] Niedostatkiewicz M. Prace remontowo-naprawcze w obiektach zabytkowych. Wybrane przykłady. Pelpin: Wydawnictwo bernardinum; 2023.
[9] Drobiec Ł, Grzyb K, Zając J.Analysis of Reasons for the Structural Collapse of Historic Buildings. Sustainability. 2021; https://doi.org/10.3390/su131810058.
[10] PN-EN 384:2004 Konstrukcje drewniane. Oznaczanie wartości charakterystycznych właściwości mechanicznych i gęstości.
Received: 13.06.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 13.06.2024 r.
Revised: 23.07.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 23.07.2024 r.
Published: 22.10.2024 / Opublikowano: 22.10.2024 r.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 109-115 (spis treści >>)
Wpływ docieplenia ścian zewnętrznych budynków biurowych na mikroklimat wnętrz
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
citation/cytuj: Nakielska M., Kaczmarek A. Impact of external wall insulation of office buildings on the interior microclimate. Materiały Budowlane. 2024. Volume 626. Issue 10. Pages 101-108. DOI: 10.15199/33.2024.10.12
dr inż. Magdalena Nakielska, University of Science and Technology, Bydgoszcz, Faculty of Civil and Environmental Engineering and Architecture
ORCID: 0000-0001-6349-6988
dr inż. Anna Kaczmarek, University of Science and Technology, Bydgoszcz, Faculty of Civil and Environmental Engineering and Architecture
ORCID: 0000-0002-9081-4520
Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2024.10.12
Case study / Studium przypadku
Abstract. The feeling of thermal comfort, is a state of thermal equilibriumbetween a person and the surrounding space. Thermal comfort for a person in an office space occurs when neither heat nor cold is felt, as well as when there is no feeling of draught. If any of the basic air parameters are disturbed, the wellbeing of the office occupants can be adversely affected and their health and efficiency at work can be negatively affected. This article aims to analyse selected microclimate parameters (temperature, air humidity and air movement velocity and ambient radiation temperature) affecting the thermal comfort of office rooms undergoing thermal upgrading. The study was conducted in four rooms located in a building that underwent thermalmodernisation. The results obtained indicate that the thermomodernisation did not significantly affect the analysed parameters of themicroclimate of the rooms and the comfort of people's work, their efficiency, as well as their well-being and health.
Keywords: microclimate; office building; PMV; PPD; thermal comfort.
Streszczenie. Odczucie komfortu cieplnego to stan równowagi termicznej człowieka z otaczającą go przestrzenią. W przypadku osoby znajdującej się w pomieszczeniu biurowym występuje wówczas, jeśli nie odczuwa się ciepła, chłodu oraz przeciągu. Zaburzenie któregokolwiek z podstawowych parametrów powietrza może mieć negatywny wpływ na samopoczucie osób przebywających w biurze oraz ich zdrowie i efektywność w pracy. W artykule przeanalizowano wybrane parametry mikroklimatu (temperaturę, wilgotność powietrza oraz prędkość ruchu powietrza i temperaturę promieniowania otoczenia) wpływających na komfort cieplny pomieszczeń biurowych poddanych procesowi termomodernizacji. Badania przeprowadzono w czterech pomieszczeniach znajdujących się w budynku po termomodernizacji. Uzyskane wyniki wskazują, że termomodernizacja nie wpłynęła znacznie na analizowane parametry mikroklimatu pomieszczeń i na komfort pracy osób, ich efektywność oraz samopoczucie i zdrowie.
Słowa kluczowe: mikroklimat; budynek biurowy; PMV; PPD; komfort cieplny.
Literature
[1] Fanger PO. Komfort cieplny. 1974, Arkady, Warszawa.
[2] Chojnacka A, Sudoł-Szopińska I. Komfort termiczny w pomieszczeniach biurowych w aspekcie norm. Bezpieczeństwo Pracy. 2007; 6: 16 – 19.
[3] Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek. Przewodnik Ogrzewanie i klimatyzacja. EWFE. 2008; Gdańsk
[4] Koczyk H. Ogrzewanie praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja. Systherm Serwis. 2006; Poznań.
[5] PN-EN ISO 7730:2006 (U): Ergonomia. Środowisko termicznie umiarkowane. Analityczne wyznaczanie i interpretacja komfortu termicznego z zastosowaniem obliczania wskaźników PMV i PPD oraz kryteriów lokalnego komfortu termicznego.
[6] Hendiger J, Ziętek P, Chludzińska M. Wentylacja i klimatyzacja. Pomoce projektowe. Venture Industries. 2013; Warszawa.
[7] Bogdan A. Kształtowanie środowiska cieplnego w pomieszczeniach – przegląd aktualnych wytycznych i norm. Chłodnictwo i Klimatyzacja. 2011; 2: 42-47.
[8] PN-EN 16798-1:2019-06 Charakterystyka energetyczna budynków –Wentylacja budynków – Część 1: Parametry wejściowe środowiska wewnętrznego do projektowania i oceny charakterystyki energetycznej budynków w odniesieniu do jakości powietrza wewnętrznego, środowiska cieplnego, oświetlenia i akustyki – Moduł M1-6.
[9] Zwolińska M, Bogdan A. Izolacyjność cieplna odzieży. Bezpieczeństwo Pracy. 2010; 2: 17 – 20.
[10] PN-78/B-03421 Wentylacja i klimatyzacja. Parametry obliczeniowe powietrza wewnętrznego w pomieszczeniach przeznaczonych do stałego przebywania ludzi.
[11] PN-EN ISO 9920:2009 Ergonomia środowiska termicznego – Szacowanie izolacyjności cieplnej i oporu pary wodnej zestawów odzieży.
[12] Śliwowski L. Mikroklimat wnętrz i komfort cieplny ludzi w pomieszczeniach. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2000.
[13] Eun Ji Choi, Ji Young Yun, Young JaeChoi, Min ChaeSeo, JinWoo Moon. Impact of thermal control by real-time PMV using estimated occupants personal factors of metabolic rate and clothing insulation. Energy and Buildings. 2024; doi:10.1016/j.enbuild.2024.113976.
[14] Grygierek K, Ferdyn-Grygierek J. Design of ventilation systems in asingle-family house in terms of heating demand and indoor environment quality. Energies. 2022; DOI:10.3390/en15228456.
[15] Verbeke S, Audenaert A. Thermal inertia in buildings: A review of impacts across climate and building use. Renewable Sustainable Energy Reviews. 2018; doi:10.1016/j.rser.2017.08.083.
[16] Shaharon MN, Jalaludin J. Ocena komfortu cieplnego – badanie dotyczące zadowolenia pracowników w budynku biurowym o niskim zużyciu energii. American Journal of Applied Sciences. 2012; t.9: 1037–1045.
[17] Djongyang N, Tchinda R, Njomo D. Thermal comfort:Areview paper. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2010; Vol. 14, Issue 9:2626- 2640.
Received: 31.07.2024 / Artykuł wpłynął do redakcji: 31.07.2024 r.
Revised: 11.09.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 11.09.2024 r.
Published: 22.10.2024 / Opublikowano: 22.10.2024 r.
Materiały Budowlane 10/2024, strona 101-108 (spis treści >>)