logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-2015-07

Badanie wpływu wydzielonych pasów autobusowych na funkcjonowanie transportu publicznego w Białymstoku

dr inż. Robert Ziółkowski Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.29

W artykule przeanalizowano wpływ wydzielonych bus pasów na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Białymstoku. W ramach badań przeprowadzono pomiary prędkości komunikacyjnej wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych biegnących przez obszar śródmiejski oraz analizowano czasy podróży. Pomiary realizowano z wykorzystaniem mobilnego rejestratora danych datalogger GPS w godzinach szczytu porannego i popołudniowego oraz w okresie międzyszczytowym. Do badań wyselekcjonowano ciągi uliczne zlokalizowane w obszarze śródmiejskim, na których występują środki uprzywilejowania dla autobusów w postaci wydzielonych bus pasów oraz ulice o zbliżonej charakterystyce drogoworuchowej bez takich usprawnień.

Słowa kluczowe: transport publiczny, bus pasy, prędkość.

* * *

tudy of the separated bus lanes influence on public transport functionality in Bialystok

The paper presents analysis of the influence of separated bus lanes on public transport operability in Bialystok. The investigations included bus speed measurements on main arterials with separated bus lanes running through the city center. Measurements were conducted with the use of portable datalogger during peak and off-peak hours. For comparative analysis surveying also included a single carriageway street without bus lanes.

Keywords:  public transport, bus lanes, speed.

Literatura:

[1] Ministerstwo Infrastruktury, Polityka Transportowa Państwa na lata 2006 – 2025.
[2] Starowicz W., Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.
[3] Kiesling M., Ridgway M., Effective Bus Only Lanes. ITE Journal (2006): 76 (7), 1 – 12.
[4] Jeon C., Amekudzi A., Addressing Sustainability in Transportation Systems: Definitions, Indicators, and Metrics, JOURNAL OF INFRASTRUC-TURE SYSTEMS, 3/2005, 31 – 50.
[5] Newman P., Kenworthy J., Sustainability and Cities: Overcoming Auto-mobile Dependence, Island Press, Washington DC, 1999.
[6] Balcombe R., Mackett R., Paulley N., Preston J., Shires J., Titheridge H., Wardman M., White P., The demand for public transport: a practical gu-ide. Transportation Research Laboratory Report TRL593, London, UK, 2004.
[7] White R. P., Public transport. Its planning, management and operations. Taylor & Francis, 2008.
[8] Ziółkowski R., Speed profile as a tool to estimate traffic calming measures efficiency, Journal of Civil Engineering and Architecture, 12/2014.

Otrzymano: 15.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 106 - 107 (spis treści >>)

PIANOBETON – charakterystyka materiałowa oraz możliwości zastosowania

dr inż. Marta Kadela Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
dr inż. Agnieszka Winkler-Skalna Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
mgr inż. Beata Łoboda Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
mgr inż. Alfred Kukiełka Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.30

Pianobeton jest klasyfikowany jako beton lekki, który powstał przez zamknięcie w zaczynie cementowym porów powietrza, utworzonych przy użyciu środka pianotwórczego. W artykule przedstawiono wpływ zawartości środka pianotwórczego, dodawanego w celu wytworzenia piany, na fizyczne właściwości pianobetonu, takie jak gęstość, nasiąkliwość i wytrzymałość na ściskanie, w przypadku mieszanek o w/c = 0,44. Na pod-stawie wyników oceniono, że gęstość próbek z pianobetonu jest proporcjonalna do zawartości piany (środka pianotwórczego) do-dawanego do mieszanki. Próbki o mniejszej gęstości charakteryzują się większą nasiąkliwością oraz mniejszą wytrzymałością.

Słowa kluczowe: pianobeton, wytrzymałość na ściskanie, gęstość, nasiąkliwość, beton lekki.

* * *

Foam concrete – characteristics and applicability

Foam concrete is classified as a lightweight concrete.It is a cement mortar in which air-voids are entrapped by foaming agent. The paper presents results from experimental testing of cube specimens related the effect of foaming volume rate to the preformed foam on physical properties of foam concrete as density, absorption of water and compressive strength. For all specimens w/c = 0.44 was used. The dry density was directly proportional to the unit foam content in fresh concrete. A lower density was unfavorable because of high absorption of water and as density decreased, compressive strength decreased.

Keywords:  foam concrete, compressive strength, density, absorption of water, LFC.

Literatura:

[1] Van Deijk S.: Foamed Concrete. A Dutch View, 1992, s. 2 – 8.
[2] PROVOTON Foam Concrete, a Division of CEMATRIX Corporation, Bristol, http://www.pro-voton.com/.
[3] Foamed concrete. Cement and Concrete Institu-te, 2008, Gauteng, SouthAfrica, http://www.cnci.org.za/.
[4] Cellular Concrete for Road Constructon. Pu-blication #C99A039 Copyright (c) 1999, The Aberdeen Group a division of Hanley Wood, Inc., http://www.irishconcrete.ie/.
[5] Allied Foam Tech. Montgomeryville, Pennsy-lvania, http://www.alliedfoamtech.com/.
[6] Tian W., Li L., Zhao X., Zhou M., Wamg N.: Application of foamed concret in road engineering. International Conference on Transportation Engineering ICTE 2009.
[7] Lee Y. L., Goh K. S., Koh H. B., Ismail B.: Fo-amed aggregate pervious concrete – an option for road on peat. Proceedings of MUCEET 2009, Malaysian Technical Universities Conference on En-gineering and Technology, June 20 – 22, 2009, MS Garden, Kuantan, Pahang, Malaysia.
[8] Cox L., van Dijk S.: Foam concrete: a different kind of mix. Concrete, February 2002, s. 52 – 53.
[9] Lightweight cellular concrete. Neopor System. Nuertingen, Germany, 2002, http://www.neopor.com, www.systembuilding.com.
[10] Lightweight foamed concrete. EABASSOC, http://www.eabassoc.co.uk/, Cheshire, England.
[11] www. wajm. pl.
[12] Lim S. K., Tan Ch. S., Lim O. Y., Lee Y. L.: Fresh and hardened properties of lightweight foamed concreto with palm oil fuel ash as filler, Construction and Building Materials 46 (2013), s. 39 – 47.
[13] Stilger-Szydło E.: Posadowienie budowli infrastruktur transportu lądowego. Teoria – Projektowanie – Realizacja, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2005.
[14] PN-EN 12390-5:2011 Badania betonu –Część 5:Wytrzymałość na zginanie próbek do badań.
[15] PN-EN 12390 – Część 3: 2011 Badania betonu – Wytrzymałość na ściskanie.

Otrzymano: 17.06.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 108 - 110 (spis treści >>)

Wzmacnianie obiektów za pomocą konstrukcji z blach falistych

mgr inż. Piotr Tomala ViaCon Polska Sp. z o.o.

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.19

Wiele obiektów inżynierskich wymaga prac naprawczych lub przebudowy. Często najlepszym rozwiązaniem przy wzmacnianiu obiektów jest użycie konstrukcji z blach falistych (fotografia 1, rysunek 1) o różnych parametrach: rur spiralnie karbowanych o fali 68 x 13 mm oraz 125 x 26 mm, konstrukcji wielopłaszczowych o fali 200 x 55 mm (fotografie 2 i 3), a ostatnio nawet o bardzo głębokim przetłoczeniu 381 x 140 mm.

Literatura:

[1] Madaj A., Janusz L., Vaslestad J., „Badania ceglanego przepustu wzmocnionego konstrukcją stalową z blach falistych”, 2001 r.
[2] Madaj A., Janusz L., „Zastosowanie konstrukcji podatnych z blach falistych do wzmacniania obiektów inżynierskich”, 2001 r.

Otrzymano: 26.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 72 (spis treści >>)

Budynki wysokie – w dążeniu do zeroenergetyczności

prof. nadzw. dr hab. Eur. inż. Tomasz Z. Błaszczyński Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Błażej Gwozdowski Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.33

Idea budownictwa zeroenergetycznego bardzo szybko znalazła zastosowanie w realizacji bardziej prestiżowych inwestycji. Celemstało się zaprojektowanie budynków o wielkiej powierzchni użytkowej, takich jak wysokie biurowce czy hotele, w pełni wykorzystujących technologie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Zastosowanie takich rozwiązań w budynkach wysokich, których fasady mają ogromne powierzchnie, stworzone do pozyskiwania energii słonecznej, a możliwości zlokalizowania turbin pozyskujących energię z wiatru są bardzo duże, było oczywistą konsekwencją postępu technologicznego.

Literatura:

[1] Frechette R., Gilchrist R., Toward Zero Energy: A Case Study of the Pearl Tower, Guangzhou, China, CTBUH 8th World Congress, Dubai 3-5 marca, 2008.
[2] http://www.iaacblog.com/selfsufficientbu-ilding/files/2011/01/Yashaswini/Case-studies. pdf.
[3] Le F.,Antell J., Reiss M., Pearl River Tower Guangzhou: Fire Protection Strategies for an Energy Efficient High-Rise Building, CTBUH 8th World Congress, Dubai 3-5 marca, 2008.
[4] http://www.holcimfoundation.org/Portals/ 1/docs/A09/A09B/2ndHolcimAwards_Es-say_14_Dubai. pdf.
[5] http://www.flickr.com/photos/54339698 @N07/5961031203/.
[6] http://www.e-architect.co.uk/Bahrain/bah-rain_wtc_wind_turbines.htm.
[7] http://www.gerberarchitekten.de/in-dex.php?id=88&stp_context_navigation [pa-rent]=22%2C82&L =1&cHash=392f73c615.

Otrzymano: 21.03.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 120 - 122 (spis treści >>)

Standardy układania pokryć z blach profilowanych

mgr inż. Krzysztof Patoka Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.35

Na zakończenie serii artykułów dotyczących zasad układania pokryć z blach profilowanych (ze szczególnym uwzględnieniem blachodachówek), które zostały opublikowane w„ Materiałach Budowlanych” 1 – 6 /2015,warto omówić różnice w standardach układania tego typu pokryć.

Zasady układania pokryć z blach profilowanych zostały opracowaneprzezStowarzyszenieInżynierówiTechnikówPrzemysłuMateriałówBudowlanych (SITPMB) i wynikają z potrzeby wypełnienia luki informacyjnej, ponieważ większość producentów tych pokryć dysponuje minimalistycznymi instrukcjami. Ponadto wiele z nich można ocenić jako niewiarygodne, ponieważ zawierają błędy. Ten poziom informacji jest od dawna utrzymywany i dlatego powstało bardzo dużo wadliwych technik układania blach.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 124 (spis treści >>)

Ambitne zamierzenia na drugą kadencję

Z Jackiem Michalakiem, prezesem Zarządu Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń rozmawia Danuta Matynia

Danuta Matynia: W maju br. Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń (SSO) wybrało nowy zarząd. Pan ponownie został jego prezesem. Jak podsumowuje Pan minioną 2-letnią kadencję?

Jacek Michalak: To były dobre dwa lata w dwunastoletniej działalności Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń. W czerwcu 2013 r. w Ostródzie odbyła się impreza z okazji jubileuszu dziesięciolecia stowarzyszenia, która zgromadziła ok. 80 osób, zaś SSO liczyło wówczas 20 członków. Obecnie, po dwóch latach, jest ich 28. To dobry wynik. Wśród nas są wszyscy liczący się na polskim rynku producenci złożonych systemów izolacji cieplnej, producenci materiałów termoizolacyjnych, materiałów uzupełniających, surowców stosowanych do produkcji elementów systemów ociepleń oraz dwa stowarzyszenia grupujące producentów materiałów termoizolacyjnych. W maju ubiegłego roku w Ożarowie Mazowieckim SSO zorganizowało I Międzynarodową Konferencję ETICS. Jej celem była integracja różnych uczestników rynku budowlanego zainteresowanych systemami ociepleń. Do Ożarowa Mazowieckiego przyjechało 125 uczestników z Polski, Niemiec, Słowacji i Czech. W mojej ocenie ta pierwsza konferencja unaoczniła potencjał, jaki prezentuje SSO. W tym roku w maju po raz drugi zaprosiliśmy zainteresowanych systemami ociepleń do Ożarowa Mazowieckiego na II Konferencję ETICS.Wspotkaniu uczestniczyły 124 osoby. To, w mojej ocenie, świetny wynik. W ramach SSO aktywnie działa Komisja Techniczna. Pewnie w ciągu minionych dwóch lat można byłoby zrobić więcej, jednak członkowie SSO, choć mają wspólne cele i zainteresowania, to przede wszystkim są konkurującymi ze sobą na rynku rywalami. Pamiętając o tej zależności, SSO w swoich działaniach koncentruje się na rozwiązywaniu kwestii technicznych, które są wspólne dla wszystkich członków.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 126 - 127 (spis treści >>)

Produkcja materiałów budowlanych w maju 2015 r.

mgr Małgorzata Kowalska Główny Urząd Statystyczny

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.36

W maju 2015 r. utrzymał się notowany od kilku miesięcy kierunek zmian w produkcji materiałów budowlanych. Spośród 43 obserwowanych przez GUS wyrobów produkowanych przez duże przedsiębiorstwa przemysłowe, o liczbie pracujących 50 i więcej osób, produkcja w 26 grupach była wyższa niż w maju 2014 r. (w kwietniu – w 24 grupach), a w 23 grupach wyższa niż w kwietniu 2015 r. (odpowiednio w kwietniu 2015 r. – w 20 grupach wyższa niż w marcu br.). Nieco lepsze wyniki miesięczne nie znalazły jednak odzwierciedlenia w wynikach narastających od początku roku. Produkcja wytworzona w ciągu pięciu miesięcy w 23 grupach była wyższa od wytworzonej w analogicznym okresie 2014 r., co oznacza, że skala miesięcznego wzrostu była niższa od notowanej przed miesiącem, tj. w kwietniu 2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 128 - 130 (spis treści >>)