logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Nowe inwestycje

Nowy terminal promowy w gdyńskim porcie

Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z wyłonioną w drodze przetargu firmą Tebodin Poland na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu. Umowa obejmuje wykonanie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego budowy terminalu wraz z robotami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego. Projekt terminalu ma być gotowy w grudniu 2014 r. – podał ZMPG. W ramach projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia”, oprócz remontu nabrzeża, ma powstać nowy dworzec promowy i magazyn dla ładunków o powierzchni ok. 450 m2 wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych, a przy terminalu ogólnodostępny parking dla stu samochodów osobowych. Do nowego terminala mają zawijać jednostki Stena Line i ewentualnie nowego armatora, jeżeli Zarząd Gdyńskiego Portu takiego pozyska.
21.11.2013 r.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę mostu w Woli Jachowej

Przetarg, który ogłosił kielecki oddział GDDKiA, obejmie rozbiórkę starego mostu oraz zaprojektowanie i wybudowanie nowej przeprawy w ciągu drogi krajowej S74. Inwestycja ma być realizowana w systemie „zaprojektuj i buduj”, co oznacza, że ta sama firma opracuje projekt i zbuduje most. Nowy most będzie miał długość ok. 18 m, o ok. 10 m więcej niż stary obiekt, który na początku czerwca uszkodziły wezbrane na skutek gwałtownej ulewy wody Kokonianki. Aby nowa przeprawa była bardziej odporna na nagłe przybory wód w rzece, jej jednoprzęsłowa, betonowa konstrukcja zostanie posadowiona na palach wielkośrednicowych. Jezdnia ma mieć dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, a chodniki dla pieszych po obu stronach mostu – ok. 1,5 m szerokości. Harmonogram prac zakłada, że projekt nowego mostu powinien powstać w pierwszej połowie przyszłego roku i do końca 2014 r. zostać zbudowany.
21.11.2013 r.

Wystartowała budowa tunelu prowadzącego do dworca Łódź Fabryczna

Rozpoczęto prace przy konstrukcji dwukomorowego tunelu, którym pociągi będą wjeżdżały na budowaną stację Łódź Fabryczna. Nowy, trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jedną z najważniejszych budowli Nowego Centrum Łodzi. Poczekalnia, kasy i obiekty komercyjne zostaną ulokowane 8 m pod ziemią, a 8,5 m niżej stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Wjazd na podziemne perony od strony wschodniej będzie prowadził przez budowany właśnie tunel długości 1,5 km. Elementy konstrukcyjne tunelu stanowią ściany szczelinowe grubości od 0,8 m do 1 m, żelbetowa płyta denna (grubości 1,2 m) oraz 1,2-metrowa płyta stropowa górna – rozpierająca. W tunelu zaprojektowano też sześć wyjść ewakuacyjnych – po trzy klatki schodowe przy ul. Kopcińskiego i w okolicy ul. Niciarnianej. Prace przy budowie tunelu powinny zakończyć się do wiosny przyszłego roku, a sam dworzec ma być gotowy w 2015 r.
13.11.2013 r.

Zawarto porozumienie w sprawie budowy mostu w Nowym Korczynie

Most na Wiśle zbudują wspólnie woj. świętokrzyskie i małopolskie. Porozumienie w tej sprawie podpisali 31 października br. marszałkowie obu województw – poinformował serwis wrota-swietokrzyskie.pl.
Most w Nowym Korczynie, który zastąpi funkcjonujący obecnie prom, ma powstać w ramach projektu „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 973 na odcinku Busko-Zdrój – Nowy Korczyn – Borusowa wraz z budową przeprawy mostowej na rzece Nidzie oraz rzece Wiśle”. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Pierwszy obejmie budowę drogi od Buska Zdroju do mostu na Wiśle wraz z dojazdami po stronie świętokrzyskiej, drugi – mostu na Wiśle, a trzeci – drogi od mostu na Wiśle do Borusowej. Przy czym województwo świętokrzyskie sfinansuje w całości pierwszy etap budowy, a województwo małopolskie trzeci.
Według informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, ogłoszenie przetargu na wyłonienie firmy, która zajmie się przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji, może nastąpić już w listopadzie br. Budowa zaś dróg i mostu może ruszyć w 2015 r. i powinna zakończyć się w 2018 r. Koszt realizacji inwestycji oszacowano na około 200 mln zł, a opracowanie koncepcji na około 750 tys. zł.
13.11.2013 r.

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 na Podlasiu

Chodzi o ostatni podlaski fragment trasy S8, od Mężenina do Jeżewa. Zadaniem zwycięzcy przetargu będzie zbudowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej (z rezerwą terenu pod trzeci pas ruchu) długości 14,26 km wraz z dwoma węzłami drogowymi (Sikory, Kobylin), obiektami inżynierskimi, urządzeniami ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu, a także dróg zbiorczych i dojazdowych. Podpisanie umów z wykonawcami, którzy złożą najkorzystniejsze oferty, planowane jest w drugiej połowie 2014 r., a realizacja inwestycji w latach 2014-2017.
13.11.2013 r.

Trwa budowa sali widowiskowo-kongresowej w Toruniu

Prace przy budowie tego prestiżowego obiektu ruszyły na wiosnę br., a w ostatnich dniach października wmurowano kamień węgielny. Zgodnie z umową z wykonawcami obiektu – Mostostal Warszawa SA (lider) i Acciona Infrastructuras SA (partner) – ma być on gotowy za dwa lata. Jak podał torun.pl, obiekt realizowany na obrzeżach toruńskiego Starego Miasta, będzie pełnił kilka funkcji. Znajdą się w niej bowiem sale koncertowe z widownią na niespełna 900 i 300 miejsc oraz siedziba dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Planuje się wystawiać tam sztuki teatralne, opery i musicale oraz organizować kongresy i konferencje. Projekt powstał w hiszpańskiej pracowni Menis Arquitectos, która w 2009 r. wygrała konkurs architektoniczny ogłoszony przez miasto. Zgodnie z przyjętą koncepcją, faktury i kolorystyka bryły budynku będą nawiązywały do gotyckiej zabudowy Torunia. Według informacji PAP, budowa obiektu ma kosztować 158 mln zł. Toruń jednak otrzymał przyrzeczenie dofinansowania z funduszy unijnych w wysokości 55 mln zł, ponieważ inwestycję zaliczono do kluczowych przedsięwzięć Regionalnego Programu Operacyjnego.
13.11.2013 r.

Dwie inwestycje przemysłu farmaceutycznego w woj. łódzkim

Jedna z nich to nowoczesna fabryka firmy Takeda Pharma w Łyszkowicach k. Łowicza. Firma zamierza produkować w niej leki i suplementy diety, które trafią zarówno na rynek polski, jak i na rynki zagraniczne. Pod koniec października br. wmurowano kamień węgielny, a niebawem zakończą się prace przy fundamentach pod cztery obiekty: halę produkcyjną, halę wejściową, bezobsługowy magazyn i łącznik. Zakończenie zaś całej inwestycji zaplanowano na rok 2014 – poinformowało propertynews.pl.
Druga inwestycja to rozbudowa fabryki leków firmy Sandoz w Strykowie. Marka ta znana jest przede wszystkim ze sprzedaży leków generycznych, czyli zamienników oryginalnych. Są wśród nich m.in. leki na schorzenia układu sercowo-naczyniowego i środki przeciwinfekcyjne. W ramach inwestycji obok istniejącego zakładu powstanie nowy, dzięki któremu produkcja leków zwiększy się nawet o 75%, a zatrudnienie znajdzie 130 osób. Budowa już trwa, a jej zakończenie zaplanowano na koniec 2014 r. Koszt inwestycji oszacowano na 125 mln zł – podała wyborcza.biz.
13.11.2013 r.

Do 2017 r. powstanie odcinek drogi S5 od Poznania do Wronczyna

Przetarg na jego wykonanie ogłosił 31 października br. poznański oddział GDDKiA. Zakończenie budowy i oddanie do użytku 16-kilometrowego odcinka ekspresowej „piątki” przewidziano na rok 2017. Postępowanie przetargowe będzie miało tryb ograniczony, składający się z dwóch etapów. W pierwszym zainteresowani budową wykonawcy złożą wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a w drugim wybrane firmy zostaną poproszone o składanie ofert cenowych. Kolejny krok to wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy, co ma nastąpić w trzecim kwartale 2014 r.
13.11.2013 r.