dr hab. inż. Arkadiusz Madaj
ORCID: 0000-0002-6617-6290
Starzejąca się infrastruktura obiektów komunikacyjnych wymaga remontu, którego celem jest zahamowanie procesów degradacji, umożliwienie dalszej bezawaryjnej eksploatacji oraz poprawa parametrów użytkowych obiektów. Skuteczna naprawa powinna być zaprojektowana i wykonana tak, by wydłużyć bezawaryjną eksploatację obiektu, a więc zwiększyć jego trwałość. Obecnie jest to łatwiejsze do osiągnięcia niż 40 – 50 lat temu, ponieważ mamy zdecydowanie większą wiedzę na temat mechanizmów degradacji obiektów betonowych, w tym m.in. wpływu warunków eksploatacji i środowiska na degradację betonu (żelbetu). Pojawiły się nowe materiały do naprawy oraz mamy coraz większą świadomość dotyczącą wpływu sposobu naprawy na trwałość obiektu.
Literatura
[1] Bruns M, Becker H, Tritschler C, Binder G. Kathodischer Korrosionsschutz im Beton. Erfahrungen an der Straßenbrücke Iffezheim, Betonund Stahlbetonbau 104 (2009), Heft 11.
[2] Czarnecki L, Emmons PH. Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych. Polski Cement, Kraków 2002.
[3] Czarnecki L, Łukowski P. Naprawy i ochrona konstrukcji betonowych w świetle Norm Europejskich, DNI BETONU 2008.
[4] Gieler-Breßmer S, Pruckner F, Schalko D. Generalerneuerung der A2-Südautobahn Wien–Graz: Kathodischer Korrosionsschutz an den Stützenreihen der Überführungen Ü 13 bis Ü 22, Beton- und Stahlbetonbau – Betonerhaltung 2008.
[5] Głodkowska W. Podstawy i metody doboru właściwości kompozytów do napraw i ochrony betonu, Wyd. Pol. Koszalińskiej, Koszalin, 2003.
[6] Jaśniok M. Zabezpieczenie powłokami epoksydowymi stali zbrojeniowej przed korozją w betonie. Przegląd Budowlany. 2018; 6.
[7] Jaśniok M, Zybura A. Zabezpieczenie i regeneracja zagrożonych korozją konstrukcji z betonu katodowa i protektorowa ochrona zbrojenia. Przegląd Budowlany. 2007; 5.
[8] Madaj A. Błędy popełniane przy naprawach mostowych konstrukcji betonowych. Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa. MBWP 2023, Związek Mostowców RP, Poznań, 2023.
[9] Madaj A, Martinola G, Tężycki W. Właściwości materiałów i projektowanie warstw naprawczych wiaduktu Isarco. Materiały Budowlane. 2000; 120.
[10] Madaj A, Wołowicki W. Budowa i utrzymanie mostów. Wymagania techniczne, badania, naprawy, wyd. czwarte – zmienione, WKiŁ, Warszawa 2013.
[11] Ściślewski Z. Utrzymanie konstrukcji żelbetowych. Prace Instytutu Techniki Budowlanej. Seria: Monografie, Warszawa 1997.
[12] Ściślewski Z. Ochrona konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 1999.
[13] PN-EN 1504 -9:Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Definicje, wymagania, sterowanie jakością i ocena zgodności – Część 9: Ogólne zasady dotyczące stosowania wyrobów i systemów.
[14] PN-EN 1504-10: Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Definicje, wymagania, sterowanie jakością i ocena zgodności – Część 10: Stosowanie wyrobów i systemów na placu budowy oraz sterowanie jakością prac.
[15] VinzellesY, Laval C. Entretien, réparation et renforcement des ouvrages en béton. Béton. 1994; 534.
[16] Zybura A. Zabezpieczenie konstrukcji żelbetowych metodami elektrochemicznymi. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2023.
[17] Zybura A, Jaśniok M, Jaśniok T. Ocena zagrożenia korozją zbrojenia konstrukcji żelbetowych. Badania właściwości ochronnych betonu. Przegląd Budowlany. 2012; 11.
Materiały Budowlane 04/2025, strona 115-119 (spis treści >>)