logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Adam Czuchnicki Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,Wydział Budownictwa i Architektury
mgr inż. Janusz Wasilkowski Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.18

Streszczenie. W artykule przedstawiono przykłady przebudowy przepustów w technologii reliningu przy użyciu różnych materia-łów budowlanych. Wymieniono zalety stosowania tej metody w budownictwie komunikacyjnym: prowadzenie robót pod ruchem, brak utrudnień i objazdów, niskie koszty i krótki czas wy-konania w porównaniu z rozbiórką starego obiektu i budową nowego. Zaproponowano tok postępowania pozwalający ograniczyć do minimum problemy projektowe i wykonawcze w przypadku reliningu. Przedstawiono zalecenia dla projektantów dotyczące zakresu inwentaryzacji, obliczeń hydraulicznych i uwzględnienia warunków realizacji robót oraz dla wykonawców począwszy od prac przygotowawczych, przez montaż prefabrykatów we wnętrzu przepustu, do wykonania iniekcji. Zaprezentowano przykłady błędów projektowych oraz wykonawczych, jakie mogą być popełniane przy przebudowach obiektów inżynierskich metodą re-liningu i sposoby rozwiązania napotkanych trudności.

Słowa kluczowe: relining, przebudowa, przepust, obiekt inżynierski.

* * *

Relining in transportation engineering

The article presents reconstruction of culverts using relining technology with various building materials. Advantages of using this method in transportation engineering were mentioned: conduction of works without stopping traffic, no obstacles and detours, low costs, and short time of execution in comparison with the demolition of an old culvert and building a new one in its place. A course of actions which allow for minimization of design and construction problems when using relining was proposed. Recommendations for Designers which concern the scope of inspection and performing measurements, hydraulic calculations and taking into account working conditions were presented. Instructions for Contractors involving preparatory works, assembly of prefabricated elements in the inside of a culvert and performing injection were also described. Examples of repetitive Designers and Contractors errors and omissions that may occur when reconstructing culverts using relining were presented. Solutions to encountered problems were shown.

Keywords: relining, reconstruction, culvert.

Literatura:


[1] Mohammad Najafi, Sanjiv Gokhale: Trenchless Technology, McGrawHill, NewYork, 2004.
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usy-tuowanie (Dz.U. nr 63, poz. 735);
[3] Bajkowski S., Dąbkowski L. S., Jaworow-ska B., Szuster A., Utrysko B.: Światła mostów i przepustów. Zasady obliczeń z komentarzem i przykładami, GDDP-IBDiM, Wrocław – Żmigród, 2000.

Otrzymano: 07.04.2015r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 68 - 71 (spis treści >>)