logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Tomasz Kamiński Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa
dr inż. Maciej Hildebrand Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.17

W artykule omówiono problemy dotyczące wcze-snych uszkodzeń nowych konstrukcji mostowych, pojawiających się w pierwszych 5 latach ich użytkowania. Przedstawiono naj-częstsze rodzaje uszkodzeń elementów nośnych przęseł i podpór oraz wyposażenia. Szczegółowe rodzaje defektów podano w od-niesieniu do poszczególnych elementów konstrukcyjnych oraz ich materiału. Zwrócono również uwagę na potencjalne scenariusze rozwoju awarii konstrukcji związane z rodzajami uszkodzeń, wskazując zarówno ich przyczyny, jak i skutki.

Słowa kluczowe: most, wyposażenie, uszkodzenie, awaria.

* * *

Early defects of bridge structures

In the paper a problem of early defects appearing in new bridge structures during the first 5 years of their exploitation is brought up. The most frequent types of defects in superstructure and substructure elements as well as in bridge accessories are presented. Detailed damage types are listed with reference to selected structural elements and their material. Special attention was paid also to potential failure development scenarios related to the given types of defects, showing their causes and consequences.

Keywords: bridge, bridge accessories, defect, failure.

Literatura:

[1] Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych, WKiŁ, Warszawa 2010.
[2] Bień J., Kużawa M., Rabiega J., Rawa P., Zwolski J.: Uszkodzenia i awarie obiek-tów mostowych powodowane uderzeniami pojazdów, XXV Konferencja Naukowo- -Techniczna Awarie Budowlane 2013, Szczecin-Międzyzdroje, 24 – 27 maja 2011, s. 195 – 202.
[3] Hildebrand M.: Cztery lata obserwacji mo-stu podwieszonego przez Wisłę w Płocku. In-żynieria i Budownictwo, nr 7/2010.
[4] Hildebrand M.: Seven Years of Structu-ral Monitoring of a Large Steel Cable Stayed Bridge, Workshop on Civil Structu-ral Health Monitoring (CSHM-4), „SHM systems supporting extension of the struc-tures service life”, November 6 – 8, 2012, Berlin.
[5] Hildebrand M.: Motywy budowy systemów obserwacji ciągłej mostów, Inżynieria i Bu-downictwo, nr 11/2013.
[6] Janusz L., Madaj A.: Obiekty inżynierskie z blachy falistej, WKiŁ, Warszawa 2007.
[7] Kwasha W., Hnidec B.: Defekty betonowa-nia słupa podpory mostu, jego stan awaryjny i poawaryjna odbudowa, XXVI Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowla-ne 2013, Szczecin-Międzyzdroje, 21 – 24 ma-ja 2013, s. 953 – 962.
[8] Weseli J., Radziecki A., Pradelok S.: Jak nie należy budować mostów na terenach gór-niczych, XXVI Konferencja Naukowo-Technicz-na Awarie Budowlane 2013, Szczecin-Mię-dzyzdroje, 21 – 24 maja 2013, s. 981 – 988.

Otrzymano: 14.02.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 64 - 66 (spis treści >>)