logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

The impact of negative temperature and sleet during technological processes on the properties of the asphalt pavement

mgr inż. Magdalena Czyż, IBV Group
ORCID: 0000-0002-1031-4818
mgr inż. Maciej Lis, IBV Group
ORCID: 0000-0002-2102-9502
dr hab. inż. Elżbieta Szafranko, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie; Wydział Geoinżynierii
ORCID: 0000-0003-1074-9317

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.04.14
Studium przypadku

Streszczenie. W artykule przedstawiono wpływ ujemnej temperatury i opadów reprezentujących warunki zimowe na właściwości nawierzchni wykonywanej podczas ich występowania. W celu uchwycenia granicznych warunków atmosferycznych, po przekroczeniu których właściwości nawierzchni znacznie odbiegają od wymaganych, wyodrębniono cztery odcinki, na których wykonywano podbudowę z betonu asfaltowego AC22P oraz warstwę wiążącą z betonu asfaltowegoAC16W, w różnych warunkach atmosferycznych. W artykule opisano wady nawierzchni powstałe na skutek wykonywania robót w nieodpowiednich warunkach pogodowych.
Słowa kluczowe: roboty bitumiczne; nawierzchnia asfaltowa; szczepność międzywarstwowa; warunki pogodowe.

Abstract. The article presents the impact of adverse weather conditions occurring in winter on the properties of the pavement performed during such winter conditions. In order to try to capture the boundary atmospheric conditions, beyond which the properties of the pavement significantly differ from the required ones, four sections were distinguished on which the AC22P asphalt concrete foundation and the AC16W asphalt concrete binding layer were made, in various weather conditions. The article the surface defects caused by the execution of works in inappropriate weather conditions were demonstrated.
Keywords: asphalt pavement construction; asphalt pavement; interlayer bonding; weather conditions.

Literatura
[1] LiphardtA, Kowalski KJ.Wpływ technologii i wybranych warunków pogodowych na wykonanie nawierzchni asfaltowych. Drogownictwo. 2015; 7: 225 – 230.
[2] Janczak A. Układanie nawierzchni w niskiej temperaturze. Nowości zagranicznej techniki drogowej. 2006; 166: 23 – 32.
[3] Spuziak W. Wykonywanie drogowych robót nawierzchniowych w niskiej temperaturze. Drogownictwo. 2000; 7: 195 – 200.
[4] Baranowska M, Gurba A. Wyniki badań zależności wypadków drogowych od warunków meteorologicznych i próby praktycznego uzyskania tych wyników. Problemy Uzdrowiskowe. 1979; 9 (10): 143 – 153.
[5] Piłat J, Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe: podręcznik akademicki.Wydawnictwo Komunikacji i Łączności; 2010.
[6] Radziszewski P,KalabińskaM, Piłat J.Materiały drogowe i nawierzchnie asfaltowe. PB; 1995.
[7] WT-2 2016 część II Wykonanie warstw nawierzchni asfaltowych Wymagania Techniczne.
[8] Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych, D-04.07.01 v02, nawierzchnia z betonu asfaltowego, warstwa podbudowy, GDDKiA2019.
[9] Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych, D-05.03.0a v02, nawierzchnia z betonu asfaltowego, warstwa wiążąca, GDDKiA 2019.
[10] Mieczkowski P. ZagęszczanieMMAw cienkich warstwach. Uwarunkowania cieplne.Magazyn Autostrady. 2006; 10: 94 – 104.
[11] Mieczkowski P. Krawędzie warstw z mieszanek asfaltowych – problem zagęszczania w technologii na gorąco.Drogownictwo. 2010; 1: 3 – 12.
[12] Jaskuła P, Judycki J. Badanie i ocenawpływu sczepności międzywarstwowej na trwałość konstrukcji nawierzchni asfaltowej. Raport z pierwszego etapu badań, Politechnika Gdańska. 2005.
[13] Jaskuła P. Sczepność międzywarstwowa w nowo budowanych nawierzchniach w Polsce. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury. 2016; 33: 225 – 232.
[14] Jaskuła P. Sczepność warstw asfaltowych wwielowarstwowych układach nawierzchni drogowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. 2018.
[15] Cyna M, Ossola M F. Bitumen emulsions. SFERB, Paris; 2008.
[16] Mieczkowski P. Emulsje asfaltowe w drogownictwie. Czasopismo Izolacje; 2011.
[17] Becher P. Emulsions, theory and practice. OXFORD PRESS; 2000.
[18] Asphalt Cold Mix Manual. Asphalt Institute, USA; 2000.
[19] Merska O. Cienkie warstwy na zimno – nowe trendy w technologii drogowej.MagazynAutostrady; 2011.
[20] Piłat J, Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa; 2010.
[21] JanczakA. Układanie nawierzchni w niskiej temperaturze. Nowości zagranicznej techniki drogowej. 2006; 166.
[22] Chadboum B. i inni. Praca zbiorowa: An asphalt paving tool for adverse conditions. Final report. University ofMinnesota Departmentof Civil Engineering; 1998.
[23] West R, Watson D, Turner P, Casola J. Mixing and Compaction Temperatures of Asphalt Binders in Hot-Mix Asphalt. National Cooperative Highway Research Program, Report 648, Washington D.C.; 2010.
[24] Stefańczyk B, Mieczkowski P. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania. WKŁ, Warszawa; 2008.

Przyjęto do druku: 18.03.2022 r.

 

Materiały Budowlane 04/2022, strona 82-85 (spis treści >>)