Czy projektant ma prawo wskazać w projekcie budowlanym zastosowanie konkretnych wyrobów budowlanych?
Do obowiązków projektanta należy opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z wymaganiami ustawy, ustaleniami określonymi w decyzjach administracyjnych dotyczących zamierzenia budowlanego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej (art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane). Projekt budowlany, zatwierdzany w decyzji o pozwoleniu na budowę, powinien spełniać m.in. wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. poz. 462 z późn. zm.). (...)
Czy włączenie do lokalu mieszkalnego zaadaptowanego strychu, który do niego przylega, stanowi zmianę sposobu użytkowania części obiektu budowlanego?
Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się (...)
Czy zjazd z drogi może być uznany za obiekt tymczasowy, na który wystarczy zgłoszenie? Czy możliwe jest wydanie pozwolenia na budowę takiego obiektu przed upływem 180 dni?
Przesłanki dopuszczające realizację obiektów tymczasowych na zgłoszenie zostały wskazane w art. 29 ust. 1 pkt 12 ustawy – Prawo budowlane. Przepis ten nie ogranicza ich wyłącznie do obiektów kubaturowych. (...)
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 148 (spis treści >>)
dr inż. Łukasz Chudyba, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.11.56
Trwałość elementów nawierzchni kolejowej jest istotnym elementem wpływającym na budowę i utrzymanie drogi kolejowej. Stosowanie materiałów bardzo dobrej jakości, sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych oraz technologii wytwarzania dają gwarancję wykonania elementów spełniających wymagania eksploatacyjne oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Jakość ma podstawowy wpływ na trwałość elementów nawierzchni kolejowej, co bezpośrednio wpływa na koszty utrzymania oraz napraw w cyklu życia toru. W artykule szczególną uwagę poświęcono podkładom kolejowym wykonanym z różnego rodzaju materiałów, które są krytycznym punktem nawierzchni. Podkład kolejowy przenosi naciski od szyn i przekazuje je na podsypkę, utrzymuje szyny w odpowiedniej odległości, zapewnia opór poprzeczny oraz podłużny rusztu torowego w podsypce. W artykule przeanalizowano jakość podkładów wykonanych z betonu sprężonego, drewna oraz stali.
Słowa kluczowe: tor kolejowy; podkład kolejowy; trwałość; strunobeton.
* * *
Durability of main elements of railway track
The durability of the track elements is an important element which influence on construction and maintenance of the railway track. The use of materials of the highest quality, proven construction solution and manufacturing technology guarantee of the performance of components which fulfil the operational and rail safety requirements. Quality has a fundamental impact on the viability of the railway track components, which directly affects maintenance costs and lifecycle repair. In this article we will focus on the railway sleepers made of different materials, which are a critical point of the track. The track carried loads from the rails to the ballast, keeps the rails at the right gauge, provides resistance: transverse and longitudinal of track in the ballast. The article has analyzed the quality of sleepers made of: prestressed concrete, wood and steel.
Keywords: railway track; sleeper; durability; prestressed concrete.
Literatura
[1] Czyczuła Włodzimierz, Józefa Majerczak, Łukasz Chudyba. 2010. „Podkłady stalowe typu Y”. Infrastruktura Transportu (6): 46 – 51.
[2] Derkowski Wit, Bartłomiej Słyś, Maciej Szmit. 2015. „Effect of standards anchorage system in railway sleepers on behavior of its rail seat zone. Architecture civil engineering environment (1): 61 – 68.
[3] Kawczyński Roman. 1972. Nasycanie drewna środkami chemicznymi. Warszawa. WKŁ
[4] Kisilowski Jerzy, Wiesław Kurdowski. 2014. „Solidność elementem bezpieczeństwa systemu”. Rynek Kolejowy (5): 1 – 8.
[5] Leeb D., Birkenmeier. 1976. Neue Erkenntnisse über Stauchtechnik und Tragverhalten bei BBRV – Verankerungen. Zürich. Bureau BBR Ltd.
[6] Lichtberger Bernhard. 2011. Track Compendium. Hamburg. DVV Media Group GmbH.
[7] Neville Adam M. 2000. Właściwości betonu. Kraków. Polski Cement Sp. z o.o.
[8] Pawluk Jarosław, Wit Derkowski. 2016. „Czynniki decydujące o właściwościach i trwałości strunobetonowych podkładów kolejowych”, Cement, Wapno, Beton (5): 347 – 360.
[9] Plica Sebastian, Peter Plica. 2011. „Zapobieganie powstawaniu pęknięć poprzez wprowadzenie zmian w procesie produkcyjnym” (ekspertyza). Monachium. Dr. Plica Ingenieure Partnerschaft für Bauwesen.
[10] PN-EN 13230-1 Kolejnictwo. Tor. Podkłady i podrozjazdnice betonowe. Część 1: Wymagania ogólne.
[11] PN-EN 13230-2 Kolejnictwo. Tor. Podkłady i podrozjazdnice betonowe. Część 2: Podkłady monoblokowe z betonu sprężonego.
[12] PN-EN 197-1 Cement. Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku.
[13] PN-D-95014:1997 Nawierzchnia kolejowa. Sosnowe, dębowe i bukowe materiały drzewne nawierzchni kolejowej nasycane olejem impregnacyjnym.
[14] Sancewicz Stanisław. 2010. Nawierzchnia kolejowa. Polskie Linie Kolejowe.
[15] Surowska Barbara. 2002. Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją. Lublin. Politechnika Lubelska.
[16] www.arcor.de (dostęp 04.08.2017 r.).
Otrzymano: 23.08.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 145-147 (spis treści >>)
mgr inż. Bartłomiej Brzeziński, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu
dr hab. inż. Andrzej Olchawa, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.11.55
W artykule przedstawiono wyniki laboratoryjnych badań współczynników filtracji gruntów organicznych z obszaru Żuław, stosowanych do modernizacji wałów przeciwpowodziowych. Grunty organiczne traktowane jako materiał konstrukcyjny korpusu nasypu były zagęszczane do wartości wskaźników zagęszczenia Is > 0,92. Współczynniki filtracji k10, obliczone na podstawie laboratoryjnego eksperymentu Darcy, mają wartość rzędu 10 –10 – 10–7 m/s. W przypadku spadków hydraulicznych mniejszych od dolnej granicy ważności prawa Darcy, współczynniki mają wartość rzędu 10–11 – 10–7 m/s.
Słowa kluczowe: obwałowania przeciwpowodziowe; grunty organiczne; współczynnik filtracji; Żuławy.
* * *
Permeability of organic soils as construction material of flood embankments
The article presents the laboratory test results of the soil permeability coefficients from the area of Żuławy region used for modernizing flood embankments. Organic soils used as the construction material of the embankment were compacted in accordance with the relative compaction Is > 0,92. Permeability coefficients k 10 calculated by means of the Darcy laboratory experiment amount to 10–10 – 10–7 m/s. For Non–Darcy Flow the permeability coefficients amount to 10–11 – 10–7 m/s.
Keywords: flood embankments; organic soils; permeability coefficient; Żuławy region.
Literatura
[1] ASTM D 2974-87 Standard Test Methods for Moisture, Ash, and Organic Matter of Peat and Other Organic Soils.
[2] Borys Magdalena. 1993. Niskie nasypy z miejscowych gruntów organicznych dla potrzeb budownictwa wodno-melioracyjnego. Falenty. Rozprawa habilitacyjna. Instytut Melioracji i Użytków Zielonych.
[3] Olchawa Andrzej, Michał Borko. 2011. „Wpływ cyklicznych przemrożeń na zmianę przewodności hydraulicznej materiału konstrukcyjnego obwałowań przeciwpowodziowych”. Inżynieria Morska i Geotechnika (4): 251 – 256.
[4] Olchawa Andrzej, Tymoteusz Walter. 2004. Zastosowanie miejscowych materiałów gruntowych dla ograniczenia procesu degradacji gruntów organicznych w obwałowaniach przeciwpowodziowych polderowych obszarów Żuław. Elbląg. Sprawozdanie z tematu Statutowego 6.1. Maszynopis.
[5] Olchawa Andrzej. 2003. Właściwości gruntowych kompozytów, jako materiału do budowy obwałowań przeciwpowodziowych. Falenty. Instytut Melioracji i Użytków Zielonych.
[6] Orzeszyna Henryk, Daniel Garlikowski. 2005. „Doraźne zabezpieczenia przeciwpowodziowe”. Materiały Budowlane 12: 40 – 41.
[7] Pisarczyk Stanisław. 2001. Gruntoznawstwo inżynierskie. Warszawa. PWN.
[8] PN-88/B-04488. Grunty budowlane. Badania próbek.
[9] PN-97/B-12095 – Nasypy. Wymagania i badania przy odbiorze.
[10] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 20 kwietnia 2007 r.; Dziennik Ustaw z 2007 r. nr 86, poz. 579.
Otrzymano: 17.08.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 142-144 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 141 (spis treści >>)
mgr inż. Marcin Kulesza, Atlas sp. z o.o.
dr inż. Dawid Dębski, Atlas sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.11.54
Redyspergowalne proszki polimerowe są powszechnie stosowanym w budownictwie dodatkiem chemicznym modyfikującym parametry zapraw budowlanych. Celem badań było porównanie wpływu dwóch wybranych proszków polimerowych różniących się budową chemiczną, na czas wiązania zaprawy cementowej. Analizowano szybkość propagacji fali ultradźwiękowej w twardniejącej zaprawie. Przeprowadzone badania pokazały, iż obecność redyspergowalnych proszków polimerowych w zaprawie powoduje opóźnienie wiązania cementu portlandzkiego – opóźnienie to jest proporcjonalne do ilości dodatku w zaprawie. Na podstawie analizy wyników zaproponowano uproszczony mechanizm tego opóźnienia.
Słowa kluczowe: redyspergowalne proszki polimerowe; zaprawa cementowa; czas wiązania; pomiar szybkości propagacji fali ultradźwiękowej.
* * *
The influence of redispersible polymer powders on setting time of cementitious mortars
Redispersible polymer powders are chemical additives commonly used in construction to modify the properties of mortars. The aim of the study was to compare the influence of two selected redispersible polymer powders of different chemical nature on setting time of cementitious mortar. Setting time was assessed throught the analysis of the propagation velocity of the ultrasonic wave in hardening mortar. Conducted research has shown that the presence of redispersible polymer powders in mortars can cause the setting time retardation of Portland cement – the retardation correlates with the amount of additive in mortar. The simplifed mechanism of this retardation is proposed based on the analysis of experimental results.
Keywords: redispersible polymer powders; cementitious mortar; setting time; ultrasonic wave velocity measurement.
Literatura
[1] BeeldensA., D. Van Gemert, H. Schorn,Y. Ohama, L. Czarnecki. 2005. „From microstructure to macrostructure: an integrated model of structure formation in polymer-modified concrete”. Materials and Structures 38 (280): 601 – 607. DOI: 10.1617/14215.
[2] Betioli A. M., J. Hoppe Filho, M. A. Cincotto, P. J. P. Gleize, R. G. Pileggi. 2009. „Chemical interaction between EVA and Portland cement hydration at early-age”. Construction and Building Materials 23 (11): 3332 – 3336. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2009.06.033.
[3] Khayat Kamal. 1998. „Viscosity-Enhancing Admixtures for Cement-Based Materials – An Overview”. Cement and Concrete Composites 20: 171 – 188. DOI: 10.1016/S0958-9465(98)80006-1.
[4] Kong Xiangming, Sebastian Emmerling, Joachim Pakusch, Markus Rueckel, Jörg Nieberle. 2015. „Retardation effect of styrene-acrylate copolymer latexes on cement hydration”. Cement and Concrete Research 75: 23 – 41. DOI: 10.1016/j.cemconres.2015.04.014.
[5] Kotwica Łukasz, Jan Małolepszy. 2009. „Wpływ redyspergowalnych proszków kopolimeru octan winylu – etylen na hydratację cementu”. Cement, Wapno, Beton 29 (6): 282 – 291.
[6] Ohama Yoshihiko. 1998. „Polymer-based admixtures”. Cement and Concrete Composites 20 (2-3): 189 – 212. DOI: 10.1016/S0958-9465 (97) 00065-6.
[7] Patural Laetitia, Philippe Marchal, Alexandre Govin, Philippe Grosseau, Bertrand Ruot, Olivier Devès. 2011. „Cellulose ethers influence on water retention and consistency in cement-based mortars”. Cement and Concrete Research 41 (1): 46 – 55. DOI10.1016/j.cemconres.2010.09.004.
[8] Pourchez J., P. Grosseau, R. Guyonnet, B. Ruot. 2006. „HEC influence on cement hydration measured by conductometry”. Cement and Concrete Research 36 (9): 1777–1780. DOI 10.1016/j.cemconres.2006.06.002.
[9] Schulze Joachim, Otmar Killermann. 2001. „Long-term performance of redispersible powders in mortars”. Cement and Concrete Research 31: 357 – 362. DOI 10.1016/S0008-8846(00)00498-1.
[10] Silva Denise A., Paulo J. M. Monteiro. 2006. „The influence of polymers on the hydration of portland cement phases analyzed by soft X-ray transmission microscopy”. Cement and Concrete Research 36 (8): 1501–1507. DOI 10.1016/j.cemconres.2006.05.010.
[11] Singh N.K., P.C. Mishra, V.K. Singh, K.K. Narang. 2003. „Effects of hydroxyethyl cellulose and oxalic acid on the properties of cement”. Cement and Concrete Research 33 (9): 1319 – 1329. DOI10.1016/S0008-8846(03)00060-7.
Otrzymano: 12.09.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 138-140 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 136-137 (spis treści >>)
mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.11.53
W artykule „Papa z internetu” [1] rozważałem zasadność oraz konsekwencje uszczelnienia pokrycia dachu pochyłego papą leżącą na deskowaniu. Taki sposób budowy dachu jest ostatnio często polecany przez dekarzy, którzy mają kłopoty z dachami uszczelnionymi MWK, bo nie potrafią wykonać prawidłowej wentylacji pokrycia (koniecznej do prawidłowego działania MWK). Tym bardziej nie wiedzą, jak zrobić wentylację pod deskowaniem z papą na dachu z poddaszem mieszkalnym, ponieważ jest to trudniejsze. Przedstawiłem też wybrane podstawowe problemy techniczne występujące w takich rozwiązaniach.
Literatura
[1] Patoka Krzysztof. 2017. „Papa z internetu”. Materiały Budowlane 542 (10): 97 – 99. DOI: 10.15199/33.2017.10.33.
Otrzymano: 09.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 134 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 11/2017, str. 128-129 (spis treści >>)