Zgodnie z założeniami nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK SA) i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Uzyskają również prawo do nieodpłatnego zajęcia na czas realizacji inwestycji kolejowej terenów wód płynących lub dróg publicznych, ale jednocześnie zostaną zobowiązani do wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości i spowodowanie szkód w trakcie procesu inwestycyjnego. Czasowe zaś zajęcie nieruchomości nie będzie wymagało zgody ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Takie regulacje prawne mają zapewnić szybszą i sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych bez konieczności dokonywania wywłaszczeń.
Kolejna propozycja to skrócenie terminu wydawania pozwoleń na budowę inwestycji kolejowych – z obecnie obowiązujących 65 dni do 45 dni, licząc od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie. Za przekroczenie tego terminu organ wyższy w stosunku do organu decyzyjnego wymierzy karę 500 zł za każdy dzień zwłoki.
Założenia do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym przewidują również rozwiązania wspierające rozwój transportu intermodalnego, tj. łączącego dwa różne środki transportu, np. samochodowy z kolejowym. Ma to być ulga w podstawowej opłacie za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla przewoźników kolejowych, korzystających z takich przewozów. Rozliczanie zaś tej ulgi ma umożliwić wprowadzenie definicji „towarowych przewozów intermodalnych”.
Źródło: premier.gov.pl
02.07.2014 r.