Głównym celem nowelizacji ustawy było uporządkowanie kwestii podwykonawstwa w zamówieniach publicznych, szczególnie zapewnienia podwykonawcom terminowej zapłaty należnego im wynagrodzenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku podwykonawców, dostarczających towary lub usługi o wartości powyżej 50 tys. zł, których nie chroni Kodeks postępowania cywilnego. Nowe przepisy zagwarantują ponadto możliwość wybór wykonawców mających odpowiedni potencjał oraz ograniczą ryzyko sporów przy realizacji inwestycji publicznych. Zmiany w ustawie spowodują, że wykonawca, za wypełnianie zobowiązań w stosunku do podwykonawców, będzie odpowiadał bezpośrednio przed zamawiającym. Niewywiązywanie się z nich może być podstawą do nałożenia na wykonawcę sankcji, np. wstrzymania wynagrodzenia lub kolejnej zaliczki, gdy nie będzie dowodów zapłaty należnego podwykonawcom wynagrodzenia. Istotne jest również to, iż warunkiem zapewnienia płatności podwykonawcy jest utrzymywanie płynności finansowej samego wykonawcy. Ustawodawca wprowadził więc obowiązek bieżącego zaliczkowania realizacji umowy o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, przy czym, wypłata kolejnych zaliczek przez zamawiającego możliwa będzie dopiero po przedstawienia dowodów zapłaty usalonego wynagrodzenia podwykonawcom realizującym część zamówienia, za które wcześniej została wypłacona zaliczka.
Ponadto nowe przepisy m.in. nakładają na wykonawcę obowiązek przedkładania zamawiającemu umów o podwykonawstwo. Zamawiający będzie mógł żądać wskazania nazw podwykonawców proponowanych przez wykonawcę, co ma ograniczyć ryzyko występowania zmów w postępowaniu.
11.10.2013 r.