logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

ROK ENERGII

 – Rok 2011, jeśli tylko Europa wyjdzie choć trochę z kryzysu euro, będzie rokiem energii - podkreślał w jednej ze swoich wypowiedzi polski sekretarz stanu ds. europejskich Mikołaj Dowgielewicz. Dlatego też naszym priorytetem na ten okres jest solidaryzm wewnątrz Unii - rozumiany miedzy innymi jako wspólna polityka energetyczna.  
Co sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie Unii Europejskiej sprawuje prezydencję, czyli przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej. W tym czasie państwo to staje się gospodarzem większości unijnych wydarzeń i gra kluczową rolę na wszystkich polach aktywności Unijnej.

Polska jest jednym z krajów, które posiadają największy potencjał oszczędności energii w całej Unii – nasza gospodarka jest 2,67 razy bardziej energochłonna niż gospodarki krajów EU-15. Stąd w obliczu międzynarodowych dyskusji nad bezpieczną i efektywną energetyką warto podczas polskiej prezydencji w Radzie UE skoncentrować się na nowoczesnych technologiach, które przyczyniają się do podniesienia efektywności energetycznej oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych a także bezpieczeństwa energetycznego. Ważnym elementem w grze o wspólnotę energetycznych interesów będzie sprecyzowanie zasad dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych dla tej części Europy. Polska chce zmian bilateralnej współpracy w ramach polityki energetycznej między państwami członkowskimi na rzecz tworzenia regionalnej strategii rozwoju na przykład w ramach Grupy Wyszehradzkiej czy współpracy w basenie Morza Bałtyckiego.

Ucieczka przemysłu
Polski rząd nie powinien też bać się poruszać trudnych kwestii. W szczególności w sprawie pakietu energetyczno-klimatycznego i konsekwencji dla naszej gospodarki zaostrzających się regulacji ograniczających emisje gazów cieplarnianych. Polska energetyka pomimo tego, że oparta jest na węglu cieszy się w Polsce pozycją monopolistyczną i nie wyemigruje z Polski z powodu wysokich kosztów CO2, ale zostanie z powodu wysokich cen energii. Problem z tzw. carbon leakage co języku polskim najczęściej tłumaczone jest jako „ucieczka emisji” będzie miał szczególnie energochłonny przemysł. Tłumaczenie tego pojęcia wydaje się nie najszczęśliwsze, ponieważ gdyby to tylko emisje „uciekały” z danego państwa, zapewne nikt by nie robił z tego problemu. Chodzi oczywiście o ryzyko relokacji energochłonnych sektorów przemysłu – relokacji do krajów, gdzie ograniczenia związane z ograniczaniem emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych nie są tak surowe, jak w Unii Europejskiej.
- Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji zaproponowała władzom Parlamentu RP zorganizowanie debaty z udziałem polityków i ekspertów na temat skutków pakietu energetyczno-klimatycznego dla polskiej gospodarki. Wiadomo już, że skutki będą poważne i obciążą finansowo wiele branż przemysłowych. Doskonałym przykładem jest branża cementowa, która, chociaż należy do najnowocześniejszych w Europie, może nie sprostać wymaganiom pakietu. Oznacza to w praktyce przeniesienie branży za granicę i jej zanik w naszym kraju – mówi prof. Krzysztof Żmijewski, Sekretarz Generalny Społecznej rady Narodowego Programu Redukcji Emisji .
Podobna sytuacja może wystąpić w wielu innych sektorach przemysłu, na przykład w produkcji szkła, w przemyśle chemicznym czy stalowym. Debata z udziałem parlamentarzystów planowana jest jeszcze przed objęciem polskiego przewodnictwa w Radzie UE.

 

Etykieta węglowa
Podczas polskiej prezydencji w UE należałoby także podjąć kwestię tzw. domestic offset, jako rozwiązania, umożliwiającego osiągnięcie celu redukcyjnego w obszarach i regionach, gdzie jego koszt jest najniższy, a w przypadku EU-ETS, pozwalający na elastyczne przenoszenie redukcji uzyskanych w sektorze non-ETS do sektora ETS. Trzeba też mówić o carbon label czyli opartej na śladzie węglowym etykiecie węglowej. Dając informację o produkcie ułatwiałaby ona podjęcie ekologicznej decyzji zwykłemu konsumentowi oraz mogłaby się stać języczkiem uwagi np. podczas przetargów publicznych. Taką etykietę umieszczają na swoich produktach m.in. kraje skandynawskie. Ważną kwestią jest też temat smart grids czyli nowatorskich rozwiązań w sieciach elektroenergetycznych.

Do dyskusji podczas debaty o tezach polskiej prezydencji w Radzie UE, Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji i Stowarzyszenie na Rzecz Efektywności ETA zaprosiła polityków i ekspertów:

•    prof. Jerzego Buzka, Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego,
•    Bernarda Błaszczyka, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska
•    Zbigniewa Kamieńskiego, Wicedyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki
•    Artura Lorkowskiego, Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych
•    prof.  Krzysztofa Żmijewskiego, Sekretarza Generalnego Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji,
•    prof.  Marka Wierzbowskiego, Przewodniczącego Grupy Roboczej ds. prawa Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji,
•    prof. dr hab.  Konstantego Wojtaszczyka,  Kierownika Katedry Europeistyki WDziNP, UW,
•    Marka Woszczyka, p.o. Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
•    Dariusza Luberę, Prezesa Zarządu, Dyrektora Generalnego, Tauron Polska Energia S.A.

Debata
ROK ENERGII
ENERGETYCZNY WYMIAR POLSKIEJ PREZYDENCJI W UE
28 kwietnia 2011 (czwartek), godz. 11.00,
Centrum Prasowe PAP, ul. Bracka 6/8, Warszawa
Organizator: Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji i Stowarzyszenie na Rzecz Efektywności ETA
Operator logistyczny: Procesy Inwestycyjne