logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Firma badawcza IBP Research opracowała kolejny raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych. W badaniach uwzględniono hurtownie i składy ogólnobudowlane, supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. Pozycje liderów utrzymały Grupa PSB i Castorama.

Przygotowany przez IBP Research, firmę badawczą specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce obejmuje stan obecny i ostatnie lata. Dane opracowano na podstawie dotychczasowej sprzedaży w badanych punktach handlowych i przesłanek prognostycznych. IBP Research diagnozuje, że rynek materiałów budowlanych w całym roku 2014 osiągnie wartość ok. 45 mld zł. Po odliczeniu sprzedaży bezpośredniej, sam rynek dystrybucji wyniesie 38 mld zł.

Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w roku 2011. Przez ostatnie 2 lata, rynek konsekwentnie spadał, kilkuprocentowo. Z szacunków wnika, że 2014 r. przyniesie 6% wzrost.

Polski rynek dystrybcji materiałów budowlanych
Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2014 udział hurtowni spadł z 67% na 52%, udział sklepów specjalistycznych spadł nieznacznie do poziomu 8%, tymczasem udział supermarketów wzrósł z 25% na 41%.

Wśród sieci supermarketów budowlanych dominuje Castorama (38% udziału), następnie Leroy Merlin i Obi. Łącznie te trzy sieci reprezentują 75% rynku. Resztę dzielą: Bricomarche, Bricoman, Praktiker, Nomi, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy PMB, Merkury Market i Jula. W segmencie hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych liderem jest Grupa PSB (udział 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka procent rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: BIMS Plus, Grupa ABG, Onninen, Grupa SBS.  

Źródło: IBP Research „Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce. Edycja: listopad 2014”.

Więcej: www.ibpresearch.pl

09.01.2015 r.