logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Do już realizowanych obwodnic miast niebawem dołączy budowa kolejnych. W listopadzie tego roku GDDKiA podpisała umowy na budowę czterech obwodnic i ogłosiła przetargi na dwie kolejne obwodnice.

Podpisane umowy na budowę obwodnic miast
5 listopada br. bydgoski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z konsorcjum firm Mirbud S.A. i Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów „Erbedim” na budowę obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25. Trasa ta ominie Inowrocław od wschodu, dzięki czemu ograniczy natężenie ruchu w mieście i jednocześnie znacznie skróci czas przejazdu na trasie Toruń – Poznań.
W ramach inwestycji, realizowanej w formule „Projektuj i Buduj”, powstanie prawie 19 km drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, trzy węzły drogowe („Latkowo”, „Jacewo” i „Tupadły”), kilkanaście obiektów inżynierskich oraz wiele urządzeń ochrony środowiska (ogrodzenia, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne itp.). Obwodnica ma być gotowa po upływie 27 miesięcy od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych). Wartość kontraktu to ponad 359 mln zł.

Z kolei na wykonawcę obwodnicy Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15 wybrano firmę Skanska. Wartość prac wyniesie prawie 48 mln zł brutto. Kontrakt, podpisany 13 listopada br., obejmuje zaprojektowanie i budowę 1,1 km nowej jezdni, estakady długości 540 m nad ulicą Wiejską, torami PKP i terenami zalewowymi rzeki Łacha, a także budowę chodników i ścieżek rowerowych w okolicach skrzyżowań oraz dróg dojazdowych, lokalnych i zbiorczych. Prace przy budowie obwodnicy Brodnicy mają ruszyć w grudniu tego roku i zakończyć w czerwcu 2016 roku.

Natomiast konsorcjum Budimeksu i Ferrovial Agroman zbuduje ponad 6-kilometrowy odcinek drugiej (prawej) jezdni obwodnicy Międzyrzecza w ciągu drogi ekspresowej S3 za kwotę ponad 102 mln zł brutto. Istniejąca już lewa jezdnia tej obwodnicy została oddana do ruchu w 2006 roku. Zadaniem wykonawcy będzie zbudowanie zachodniej jezdni obwodnicy miasta i połączenie jej od strony północnej z istniejącym dwujezdniowym odcinkiem trasy Gorzów Wlkp. – węzeł „Międzyrzecz Północ” oraz od strony południowej ze zrealizowanym odcinkiem drogi od węzła „Międzyrzecz Południe” do węzła „Sulechów”. W planach jest także budowa węzła „Międzyrzecz Zachód”, w miejscu przecięcia drogi ekspresowej z drogą wojewódzką nr 137.
Zgodnie z kontraktem, podpisanym 17 listopada br., plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy, a droga ma zostać oddana do użytku w połowie 2017 roku.

Wkrótce ruszą też prace przy budowie obwodnicy Jarocina, która powstanie w ciągu drogi ekspresowej S11. 18 listopada br. na realizację tej inwestycji w formule „Projektuj i Buduj” GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex. Wartość kontraktu to 293 mln zł brutto.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę długości ok. 7,5 km i jednojezdniowa długości ok. 2,5 km oraz drogi klasy GP z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu długości ok. 3 km. Ponadto, zostaną zbudowane dwa węzły drogowe i 13 obiektów inżynierskich, w tym wiadukt kolejowy. Do zadań wykonawcy będzie też należało zbudowanie dróg dojazdowych, urządzeń odwadniających i odprowadzających wody deszczowe, urządzeń oświetlenia drogowego, zabezpieczeń akustycznych, ogrodzenia obwodnicy i posadzenie zieleni przydrożnej. Obwodnica ma być oddana do użytku po upływie 24 miesięcy od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych).

Ogłoszone przetargi GDDKiA
Pierwszy przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy pierwszego odcinka obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11. Obwodnica ma mieć długość prawie 4,4 km i będzie prowadziła od istniejącej drogi krajowej nr 11 do węzła „Kępno-Krążkowy”, zrealizowanego w ramach budowy drogi ekspresowej S8 Syców – Kępno – Wieruszów – Walichnowy. Ponadto, nowa trasa połączy drogę krajową nr 11 z ekspresową S8, biegnącą w kierunku Wrocławia i Warszawy. Obwodnica połączy drogę krajową nr 11 z trasą S8 biegnącą w kierunku Wrocławia i Warszawy, dzięki czemu wyprowadzi część ruchu tranzytowego z Kępna. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym wyznaczono na 10 grudnia br., a budowa ma trwać nie dłużej niż 33 miesiące od daty zawarcia kontraktu z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu.  

Przedmiotem zaś drugiego przetargu, ogłoszonego 12 listopada br., jest budowa obwodnicy Suwałk w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61. Jej trasa będzie przedłużeniem obwodnicy Augustowa, oddanej do użytku 7 listopada tego roku. Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj (optymalizuj) i Buduj”. Obwodnica Suwałk długości 12,8 km, która ominie miasto od zachodu, będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny i drogi serwisowe, a jej nawierzchnia ma być betonowa. Zamówienie przetargowe obejmuje zaprojektowanie i uzyskanie wszelkich niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji inwestycji oraz budowę samej obwodnicy. Do zadań wybranego wykonawcy będzie należała również m.in. budowa brakujących łącznic na węźle „Suwałki Południe” i węzła „Suwałki Zachód” wraz z budową i rozbudową dróg poprzecznych, budowa I etapu węzła „Suwałki Północ, a także wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej oraz skrzyżowań, rond, chodników, zjazdów, zatok autobusowych, dróg dojazdowych przejść i dla zwierząt. Termin składania wniosków o dopuszczenie do przetargu ustalono na 15 grudnia, a wadium wynosi 4 mln zł.  

Źródło: GDDKiA

01.12.2014 r.