logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

GDDKiA rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przedsięwzięcie dotyczy wsparcia finansowego badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Obydwie instytucje zamierzają przeznaczyć na jego realizację w sumie 50 mln zł.

Porozumienie o wspólnym przedsięwzięciu finansującym badania naukowe i prace rozwojowe w obszarze drogownictwa podpisali 6 grudnia 2013 r. Lech Witecki Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Inicjatywa skierowana jest do jednostek naukowych oraz przedsiębiorstw (przede wszystkim z branży budowlanej), na projekty z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywania optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii, czy eksploatacji dróg Polsce. Wybór projektów odbywać się będzie w drodze konkursu. Zgłoszenia będą weryfikowane przez specjalny panel ekspercki, a zwycięscy będą mieli 24 miesiące na ich realizację. Koszty badań naukowych lub prac rozwojowych realizowanych w ramach poszczególnych projektów (w systemie B+R) będą ponoszone przez NCBR i GDDKiA po połowie. Każda z instytucji zobowiązała się przeznaczyć na nie po 25 mln zł.

Najbardziej innowacyjne pomysły wykorzystane zostaną do unowocześnienia infrastruktury drogowej oraz posłużą do prac nad nowymi przepisami techniczno-budowlanymi z zakresu dróg publicznych, w tym poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarządzania ruchem drogowym, czy samych technik budowy dróg (np. rozwój modeli mechanicznych w projektowaniu konstrukcji nawierzchni i metod prognozowania ich trwałości).

Inicjatorzy są zdania, że z efektów wspólnego przedsięwzięcia skorzystają zarówno zarządcy dróg i ruchem drogowym, jak i przedsiębiorcy z sektora budowy i utrzymania dróg czy biura projektowe. Szczegóły programu zostaną zaprezentowane w przyszłym roku.

Źródło: GDDKiA

9.12.2013 r.