logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

17 września 2013 r. na konferencji prasowej w Warszawie opublikowany został pierwszy Raport Społeczny Grupy Atlas, zaprezentował go Jacek Michalak, wiceprezes spółki. Raport jest efektem przystąpienia firmy w 2012 r. do inicjatywy na rzecz odpowiedzialności korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju Global Compact. To pierwszy w kraju raport polskiego producenta chemii budowlanej poświęcony odpowiedzialności społecznej.

Społeczna odpowiedzialność biznesu za granicą jest już normą, w Polsce takie podejście (dobrowolnie uwzględnianie w działalności przedsiębiorstwa interesów społecznych, ochronę środowiska i relacje z partnerami) dopiero staje się istotnym elementem polityki przedsiębiorstw. Obecnie 79% z 250 największych firm świata przedstawia raport CSR, zaś 4% z nich włącza go do całościowego raportowania.

Raport Społeczny Grupy Atlas, nazwany raportem otwarcia Grupy Atlas przygotowany został zgodnie z międzynarodowym standardem raportowania Global Reporting Initiative (GRI), wykorzystywanym przez 77% raportujących z 250 największych firm na świecie. Dokument dostępny jest w dwóch wersjach językowych: polskiej oraz angielskiej. Raport Grupy Atlas jest na poziomie B+ (Poziomy Aplikacji GRI), co oznacza, że rzetelność i prawdziwość zawartych w nim danych, poddana została dodatkowo zewnętrznej, niezależnej weryfikacji. W tym przypadku dokonała tego niezależna zewnętrzna jednostka – PricewaterhouseCoopers oraz Global Reporting Initiative.

Treść raportu jest także zgodna z planowanymi zmianami legislacyjnymi w Unii Europejskiej, w tym w szczególności z planowaną Dyrektywą o ujawnianiu pozafinansowych danych przez firmy działające na terenie Unii Europejskiej. W raporcie zaprezentowano podstawowe informacje o wszystkich podmiotach gospodarczych tworzących Grupę Atlas oraz o działaniach CSR podejmowanych przez firmę. – Budując silną, stabilną i stale rozwijającą się organizację wiele uwagi poświęcamy zagadnieniom ekologii. Jakość wyrobów, ochrona środowiska, racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych oraz bezpieczeństwo i higiena pracy są podstawowymi elementami naszej strategii działania i rozwoju – powiedział Jacek Michalak, Wiceprezes Grupy Atlas (na zdjęciu).

Standardowo wśród raportowanych zagadnień są zarówno wskaźniki dotyczące kwestii ekonomicznych (np. wyniki ekonomiczne – EC1, obecność na rynku – EC7), jak i odnoszące się do kwestii pracy, zatrudniania oraz praw człowieka (np. relacje pomiędzy pracownikiem i kierownictwem – LA4, edukacja i szkolenia – LA12, przeciwdziałanie dyskryminacji – HR4, swoboda zrzeszania się i prawo do sporów zbiorowych - HR5). Trzecia grupa wskaźników odnosi się do środowiskowego wymiaru zrównoważonego rozwoju (np. ilość wykorzystanych podstawowych surowców do produkcji – EN1, udział materiałów użytych do produkcji a pochodzących z recyklingu – EN2, inicjatywy podjęte w celu zmniejszenia pośredniego zużycia energii z uwzględnieniem osiągniętego poziomu redukcji – EN7, inicjatywy służące zmniejszeniu wpływu produktów na środowisko – EN26). Kolejną grupę wskaźników stanowią te, pokazujące społeczny wymiar organizacji, przejawiający się m.in. w odpowiedzialności za produkt (bezpieczeństwo i zdrowie klientów – PR1 i PR2, oznakowanie produktów i usług – PR3 i PR5, komunikacja marketingowa – PR7, poufność informacji klienta – PR8). Ostania - pokazuje natomiast wpływ Atlas Sp. z o.o. na społeczeństwo (zasada wolnej konkurencji – SO7 i zgodność z regulacjami – S08). Wszystkie informacje podane w 31 wskaźnikach raportu otwarcia dotyczą działalności Atlas Sp. z o.o. – spółki dominującej w strukturze Grupy. W przypadku jednego z raportowanych wskaźników – wielkości odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, oprócz danych dla Atlas Sp. z o.o. podane zostały dane dla wszystkich podmiotów gospodarczych Grupy Atlas działających w Polsce. Obrazują one podejście Atlasa do zagadnień zarządzania.

Źródło: Grupa Atlas