logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Bartłomiej Grzesik1)*)
ORCID: 0000-0003-2586-887X
inż. Anna Haratyk1)

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Koncepcja wykorzystania odpadu mineralno- poliuretanowego w mieszance mineralno- asfaltowej na gorąco pojawiła się po stwierdzeniu złego stanu technicznego nawierzchni ścieżki rowerowej wykonanej w 2017 r., której konstrukcja została zwieńczona przepuszczalną, mineralno-poliuretanową warstwą ścieralną o grubości 4 cm. W związku z postępującą jej degradacją (fotografie 1 i 2), w 2022 r. podjęto decyzję o rozbiórce, w rezultacie której powstał odpad w postaci destruktu mineralno-poliuretanowego. 

Literatura
[1] Benedito A, Buezas I, Gimenez [i in.]. Dispersion and Characterization of Thermoplastic Polyurethane/Multiwalled Carbon Nanotubes by Melt Mixing. Journal of Applied Polymer Science. 2011; 122.
[2] Goutham S, BM Lekha, Ktrishna G, Ravi Shankar AU. Comparison of Stone Matrix Asphaltmixtures with polymer-modified bitumen and shredded waste plastics. Road Materials and PavementDesign. 2016; 17: 4.
[3] Grzesik B, Sorociak W, Walotek K. Wybrane materiały odpadowe z tworzyw sztucznych w roli stabilizatorów mastyksu zwiększających odporność mieszanki SMA na koleinowanie. Magazyn Autostrady. 2018, nr 11/12.
[4] Radziszewski P. i in. Właściwości asfaltów modyfikowanych gumą i mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. 2017. Warszawa.
[5] Sorociak W, Grzesik B, Adamczyk P. [i in.] Synthetic waste material as competitive stabilizing additive. Proceedings of the 7th Eurasphalt and Eurobitume Congress, 12-14 May 2020, Madrid, Spain.
[6] Tayh S, Doua Y. Investigation of the mechanical performance of stone mastic asphalt mixtures modified by recycled waste polymers. Journal of Engineering and Sustainable Development. 2023; vol. 27, no. 4.
[7] Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014. GDDKiA, Warszawa 2014.
[8] PN-EN 1097-2:2020-09 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 2: Metody oznaczania odporności na rozdrabnianie.
[9] PN-EN 12697-8:2019-01Mieszanki mineralno- asfaltowe. Metody badań. Część 8: Oznaczanie zawartości wolnej przestrzeni próbek mineralno- asfaltowych.
[10] PN-EN 12697-12:2018-08Mieszanki mineralno- asfaltowe. Metody badań. Część 12: Określanie wrażliwości na wodę próbek mineralno- -asfaltowych.
[11] PN-EN 12697-18:2017-07Mieszanki mineralno- asfaltowe. Metody badań. Część 18: Spływność lepiszcza.
[12] PN-EN 12697-22:2020-07Mieszanki mineralno- asfaltowe. Metody badań. Część 22: Koleinowanie.
[13] Opis wykonania nawierzchni mineralno-poliuretanowej na ścieżki rowerowe z wykorzystaniem systemu paneli polipropylenowych i mieszanki mineralno-poliuretanowej na bazie spoiwa Stobielast® S131.87. Stockmeier Urethanes, Lemgo 2017.

Materiały Budowlane 04/2025, strona 105-107 (spis treści >>)