logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Wyroby MAPEI na budowie II linii metraDomieszki do betonów, zaprawy cementowe, maty bentonitowe to tylko niektóre wyroby MAPEI stosowane przy budowie II linii warszawskiego metra. Zespół Doradców Linii Budowlanej MAPEI Polska był zaangażowany również w prace szukanie najlepszych rozwiązań do wypełnienia przestrzeni powstałej pod tunelem Wisłostrady na skutek gwałtownego wycieku wody.

Domieszki do betonów MAPEI w tunelach metra

Wyroby MAPEI na budowie II linii metra, tarcza TBMWażnym etapem prac przy nowej nitce warszawskiego metra jest drążenie tuneli. Od połowy maja 2012 roku na odcinku od Ronda Daszyńskiego w stronę Wisły pracują dwie tarcze drążące TBM (Maria i Anna), a dwie kolejne czekają na uruchomienie. Tarcza drążąca to gigantyczna maszyna ważąca ponad 600 ton. Ma aż 97 m długości, zaś średnica tarczy skrawającej to 6,3 m. W ciągu doby pokonuje średnio 10-12 m, a przy sprzyjających warunkach gruntowych nawet dwukrotnie więcej - 25 m (na zdjęciu obok tarcza TBM przy stacji Rondo ONZ).

Tarcza TBM oprócz drążenia, układa od razu betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. W czasie pracy tarczy pomiędzy elementami obudowy tunelu a gruntem powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest specjalny zaczyn wypełniająco - stabilizujący na bazie cementu i bentonitu. Jego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI. Podczas przygotowywania zaczynu dodawana jest domieszka do betonu opóźniająca MAPEQUICK CBS System 1 tak, aby przygotowany zaczyn przez dłuższy czas nie zmieniał swoich właściwości. Później, bezpośrednio przed wpompowaniem iniektu w pustą przestrzeń, za obudowę tunel, do zaczynu dawany jest środek aktywujący wiązanie - MAPEQUICK CBS System 2. Dzięki temu płynny do tej pory zaczyn iniekcyjny w ciągu kilkunastu sekund przechodzi w fazę stałą. Skład tej kompozycji został wstępnie dobrany w Laboratorium we Włoszech, natomiast weryfikacja i ostateczne uściślenie dozowania miało miejsce bezpośrednio na budowie.

Natomiast przy tamowaniu miejscowych przecieków wody powstających podczas drążenia nieoceniona była żywica poliuretanowa RESFOAM 1KM, która w kontakcie z wodą znacznie zwiększa swoją objętość tworząc pianę uszczelniającą wycieki. Żywicę wtłaczano metodą iniekcji za betonową obudowę tunelu.

Zaprawy cementowe, maty i membrany MAPEI na budowach stacji metra

Wyroby MAPEI na budowie II linii metra w Warszawie, hydroizolacja stacji PowiślePrzy budowie stacji metra Rondo Daszyńskiego i Powiśle zastosowana została między innymi zaprawa cementowa do zabezpieczenia antykorozyjnego prętów zbrojeniowych MAPEFER 1K, zaprawa do wykonywania podlewek MAPEFIL, zaprawa naprawcza MAPEGROUT 430 oraz zaprawa drobnoziarnista MONOFINISH do naprawy uszkodzeń prefabrykowanych elementów obudowy. Natomiast przy budowie kolejnych stacji do prac hydroizolacyjnych (w częściach podziemnych) wykorzystywano maty bentonitowe MAPEPROOF oraz specjalne membrany PVC MAPEPLAN (na zdjęciu obok: hydroizolacja płyty dennej stacji Powiśle z mat bentonitowych MAPEPROOF).

Produkty MAPEI ratunkiem dla tunelu Wisłostrady

Zespołu Doradców Linii Budowlanej MAPEI Polska brał też udział w szukaniu rozwiązań problemu powstałego w połowie sierpnia br. Wtedy to na skutek gwałtownego wycieku wody, na którą natrafili budowniczy metra, wymyty został grunt spod tunelu Wisłostrady i zalana została stacja Powiśle. Specjaliści zdecydowali, że ubytek zostanie wypełniony betonem. W tym celu opracowana została receptura specjalnej mieszanki. Próbki z domieszkami różnych producentów weryfikowane były przez techników AGP Metro Polska. Zdecydowano się na rozwiązanie zaproponowane przez MAPEI, oparte na silnym upłynniaczu DYNAMON SR3 oraz MAPEPLAST UW (na zdjęciu poniżej: wypełnienie przestrzeni pod jezdnią tunelu Wisłostrady w Warszawie mieszanką betonową z upłynniaczem DYNAMON SR3 oraz domieszką do betonów podwodnych MAPEPLAST UW).

Wyroby MAPEI - awaria tunelu Wisłostrady

MAPEPLAST UW to specjalna domieszka do betonów podwodnych. Beton zmodyfikowany tym produktem charakteryzuje wysoka spoistość i odporność na wymywanie. Dzięki czemu można go podawać i układać pod wodą (również w wodzie płynącej). Druga domieszka DYNAMON SR 3 powodowała, że mieszanka betonowa miała odpowiednią, ciekłą konsystencję, która gwarantowała spływanie betonu po skarpach na dno ubytku. Ponadto DYNAMON SR 3 pozwalała na odpowiednio długie utrzymania właściwej konsystencji betonu. Było to istotne, ze względu na sporą odległość od wytwórni oraz ewentualne problemy komunikacyjne w centrum Warszawy, mogące znacznie wydłużyć czas transportu. Aby cała operacja się powiodła beton musiał mieć ciekłą konsystencję w momencie wbudowywania. Prace związane z wypełnianiem przestrzeni pod tunelem Wisłostrady - przy użyciu specjalnej mieszanki betonowej z domieszkami MAPEI – zakończył się w pod koniec września. Przez cały czas na placu budowy pracowało Mobilne Laboratorium Betonu MAPEI, aby bezpośrednio monitorować parametry stosowanej mieszanki betonowej. Z ramienia MAPEI przedsięwzięcie koordynowali: dr inż. Krzysztof Pogan i mgr inż. Mikołaj Alexandrowicz.