logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Produkcja materiałów budowlanych w 2024 roku

mgr Małgorzata Kowalska

Badania statystyczne GUS prowadzone w cyklu miesięcznym w dużych przedsiębiorstwach przemysłowych, o liczbie pracujących 50 i więcej osób, produkujących materiały budowlane, wykazały dodatnią dynamikę produkcji w 2024 r., w porównaniu z 2023 r., w 28 grupach wyrobów, spośród 45 obserwowanych, a w 17 niższy poziom produkcji niż przed rokiem. W grudniu 2024 r. zanotowano wzrost produkcji w porównaniu z grudniem 2023 r., w aż 30 grupach wyrobów, ale tylko w 6 grupach w porównaniu z listopadem2024 r. (tabela). Grudniowa dynamika produkcji sprawiła, że roczna dynamika uległa w 27 grupach poprawie w porównaniu z notowaniami za okres styczeń – listopad 2024 r., a w 18 pogorszeniu. 

Materiały Budowlane 02/2025, strona 70-72 (spis treści >>)

Warstwy poślizgowe pod samonośnymi pokryciami blaszanymi podnoszą ich klasę szczelności

mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wiosną tego roku ma się ukazać Zeszyt nr 6 Wytycznych Dekarskich Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy (PSD) pod tytułem: Zasady techniczne wykonywania pokryć dachowych i obróbek blacharskich z materiałów metalowych, opracowywany wg reguł otrzymanych od IFD (Międzynarodowej Federacji Dekarzy). Zawiera on wiele ważnych zaleceń, które są już stosowane od dawna, ale nigdy nie zostały przedstawione w Polsce w takiej ujednoliconej formie tworzącej kompendium wiedzy na temat metali stosowanych w dekarstwie. 

Literatura
[1] Patoka K. Warstwy poślizgowe w wytycznych dekarskich. Materiały Budowlane. 2023; 607 (3): 53 ÷ 55.
[2] Patoka K. Szczelność samonośnych pokryć metalowych zgodnie z wytycznymi IFD/PSD. Materiały Budowlane. 2022; 600 (8): 39 ÷ 41.
[3] Patoka K. Zasady doboru połączeń poprzecznych blach arkuszowych zgodnie z Wytycznymi Dekarskimi. Materiały Budowlane. 2024; 624 (8): 109 ÷ 110.
[4] Zeszyt 4 Wytycznych Dekarskich Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy. „Zasady doboru warstw wstępnego krycia dla pokryć dachów pochyłych z detalami wykonawczymi”. Warszawa 2020.

 

 Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 02/2025, strona 67-69 (spis treści >>)

Świadome i bezpieczne budownictwo – mosty i wiadukty o dużej rozpiętości

mgr inż. Katarzyna Chojnacka, Zbych-Pol & Mobet
inż. Tomasz Wichłacz, Zbych-Pol & Mobet

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Współczesne budownictwo mostowe stoi przed licznymi wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej oraz rosnących wymagań dotyczących jakości, wytrzymałości i efektywności realizacji. W tym kontekście rozwój technologii prefabrykacji odgrywa kluczową rolę, umożliwiając tworzenie elementów konstrukcyjnych o dużej rozpiętości i zaawansowanej geometrii. Szczególnym osiągnięciem w tej dziedzinie są belki mostowe typu MG-T 40, produkowane przez firmę Zbych-Pol & Mobet (ZPM), które stanowią przykład nowoczesnych rozwiązań technologicznych w budownictwie mostowym. 

 Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 02/2025, strona 65-66 (spis treści >>)

Stanowisko badawcze do wyznaczania wytrzymałości na ścinanie połączeń ścian murowanych

dr inż. Iwona Galman, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-0196-6478
prof. dr hab. inż. Radosław Jasiński, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-4015-4971

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zagadnienie połączeń konstrukcji murowych jest uznawane za marginesowe. Niestety taki stan rzeczy skutkuje luką w stanie wiedzy oraz brakami w algorytmach obliczeniowych dla projektantów konstrukcji. Powoduje to zaniedbania projektowe tego fragmentu konstrukcji, a w konsekwencji uszkodzenia naroży i połączeń murowych. Problem ten szczególnie dotyczy połączeń ścian za pośrednictwem różnego rodzaju łączników i kotew. 

Literatura
[1] PN-EN 1996-1-1+A1:2013-05P, Eurokod 6: Projektowanie konstrukcji murowych, Część 1-1: Reguły ogólne dla niezbrojonych i zbrojonych konstrukcji murowych
[2] Paganoni S, D’Ayala D. Testing and design procedure for corner connections of masonry heritage buildings strengthened by metallic grouted anchors. Engineering Structures. 2014; 70: 278 – 293.
[3] Maddaloni G, Balsamo A, Di Ludovico M, Prota A. Out of Plane Experimental Behavior of T-Shaped Full Scale Masonry Orthogonal Walls Strengthened with Innovative Composite Systems. Fourth International Conference on Sustainable Construction Materials and Technologies. 2016; Las Vegas (CD-ROM).
[4] Jasiński R, Galman I. Testing joints between walls made of AAC masonry units. Buildings. 2020. DOI: 10.3390/buildings10040069, p-ISSN: 2075-5309.
[5] Galman I, Jasiński R. Morphology of cracks and comparison of load bearing capacity of joints of AAC masonry walls ce/papers: the online collection for conference papers in civil engineering. 2023, vol. 6, nr 2, s.125-133.
[6] Zgłoszenie nr P. 450415 w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej z 2.12.2024 o udzielenie patentu na wynalazek pt.: „Stanowisko badawcze do wyznaczania wytrzymałości na ścinanie połączeń ścian murowych”.
[7] Trześniewski S, Jasiński R, Galman I. Łącznik do zespalania ścian. Wzór użytkowy, Chroniony nr 71 925. Data udzielenia prawa: 04.12.2020, Publikacja patentu/wzoru: [WUP 04.05.2021].

 Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 02/2025, strona 63-64 (spis treści >>)

Nasypy niebudowlane – wyzwanie dla geotechnika

mgr inż. Maciej Król, Keller Polska sp. z o.o.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Skutkiem transformacji przemysłowej i energetycznej (trwającej w zasadzie od 1989 r.) jest powstawanie wielkopowierzchniowych obszarów terenów poprzemysłowych. Zgodnie z [1] tereny poprzemysłowe definiuje się jako zdegradowane, nieużytkowane lub nie w pełni wykorzystane tereny przeznaczone pierwotnie pod działalność gospodarczą, która została zakończona. Najczęściej są to obszary w atrakcyjnych inwestycyjnie lokalizacjach, co doskonale tłumaczy duże zainteresowanie tymi terenami. Istnieje wiele udanych rewitalizacji obszarów poprzemysłowych, które stają się wizytówkami miast i są bardzo dobrze oceniane za rozwiązania architektoniczne i urbanistyczne [2]. 

Literatura
[1] Program rządowy dla terenów poprzemysłowych przyjęty przez Radę Ministrów 27 kwietnia 2004 r. Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 27 kwietnia 2004 r.
[2] Chudzik P, Khorshed M. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych czyli sposób na regenerację i integrację tkanki miejskiej. Builder Polska, 08.2024, dostęp online: https://builderpolska. pl/2024/08/12/rewitalizacja-terenow-poprzemyslowychczyli- sposob-na-regeneracjei-integracje- tkanki-miejskiej/.
[3] Drągowski A. Charakterystyka i klasyfikacja gruntów antropogenicznych. Przegląd Geologiczny. 2010; vol. 58, nr 9/2.
[4] Bell A, Kirsch K. Ground Improvement, 3rd Edition, Taylor & Francis, 2013.
[5] Król M, Sternalski M. Kolumny żwirowe – simply smart. Inżynieria Morska i Geotechnika. 2024; R. 45, nr 4, s. 168.
[6] Sternalski M, Król M. Kolumny żwirowe – technologia przyszłości. Przewodnik Projektanta. 2022; 4: 4 – 7.
[7] Massarsch K, Rainer & Fellenius Bengt. Deep Vibratory Compaction of Granular Soils. Ground Improvement Case Histories: Compaction, Grouting and Geosynthetics. 2005; doi: 10.1016/S1571-9960 (05) 80022-9.
[8] PN-EN 1997-1: 2008 Eurokod 7 – Projektowanie geotechniczne – Część 1: Zasady ogólne.
[9] Gaszewski A, Dziadoń Ł. Geotechnika w trosce o mniejszy ślad węglowy. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2021; 2: 46 – 47.
[10] Gaszewski A. W poszukiwaniu niskoemisyjności pod ziemią. Inżynier Budownictwa. 2022; 9: 79 – 83.
[11] www.geoengineer.org/news/improvingweak- soils-with-columns-of-compacted-crushedconcrete (dostęp: 02.2023 r.).

Materiały Budowlane 02/2025, strona 59-62 (spis treści >>)

Analiza porównawcza wartości modułów odkształcenia konstrukcji drogowych wyznaczonych metodą statyczną i dynamiczną

dr inż. Sebastian Syma, LABSYM Sebastian Syma
ORCID: 0009-0005-0682-2165
prof. dr hab. inż. Joanna Bzówka, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-1765-7354
dr hab. inż. Marian Łupieżowiec, prof. PŚ, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-4863-2333

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Na budowach dróg w Polsce pod koniec XX wieku badanie płytą statyczną było głównym badaniem odbiorowym poszczególnych warstw konstrukcji drogowej. Sposób wykonywania tego badania jest znormalizowany [1, 2]. Na początku XXI wieku zaczęto wykonywać badanie lekką płytą dynamiczną na większą skalę. Badanie to było realizowane na podstawie instrukcji producenta, do której były załączone wymagania dotyczące warstw z piasku, żwiru oraz pospółki. W związku z tym, że na korzyść badania przeprowadzonego lekką płytą dynamiczną w porównaniu z płytą statyczną przemawiały takie argumenty, jak krótki czas wykonania badania (ok. 3 min), mniejsze koszty (badanie nie wymaga przeciwwagi w postaci walca, załadowanego samochodu ciężarowego), możliwość wykonania większej liczby badań na danym odcinku podbudowy, badanie to nie ograniczało się do warstw z wymienionych materiałów. 

Literatura
[1] BN-64/8931-02 Drogi samochodowe. Oznaczanie modułu odkształcenia nawierzchni podatnych i podłoża przez obciążenie płytą.
[2] PN-98/S-02205 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania.
[3] Sulewska MJ. Lekka płyta dynamiczna w zastosowaniu praktycznym, VII Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe”. 2001; Kielce.
[4] Sulewska MJ. Doświadczenia ze stosowania lekkiego ugięciomierza dynamicznego, Drogownictwo. 2003; 11: 365 – 367.
[5] Sulewska MJ. Nowoczesny sposób kontroli jakości zagęszczania nasypu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Budownictwo. 2003; 97: 307 – 314.
[6] Sulewska M J. The control of soil compaction degree by means of LFWD. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering. 2012.
[7] IBDiM. Badanie i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płytą dynamiczną, Warszawa. 2005.
[8] Syma S. Analiza zależności modułów odkształcenia konstrukcji drogowych w metodach statycznej i dynamicznej. Praca doktorska. 2023; Gliwice.
[9] Kumor M, Kumor Ł, Farmas J. Badanie związków korelacyjnych parametrów zagęszczania nasypu budowlanego w warunkach in situ, Budownictwo i Architektura. 2013; 12 (3), 97 – 104.
[10] Kumor M, Kumor Ł, Farmas J. Wybrane związki korelacyjne parametrów zagęszczania określone metodami VSS i LFG, Budownictwo i Inżynieria Środowiska. 2013; 4: 271 – 279.
[11] Bartnik G, Sulewska MJ. Zastosowanie lekkiej płyty dynamicznej do badania gruntów zbrojonych, Inżynieria Morska i Geotechnika. 2015; 3: 280 – 285.
[12] Wyroślak M, Ossowski R. Badanie modułu odkształcenia podłoża gruntowego w nasypie kontrolowanym za pomocą statycznej i lekkiej płyty dynamicznej. Acta Sci. Pol. Architectura. 2016; 15 (3): 111 – 118.
[13] Wyroślak M. Korelacje parametrów gruntu w badaniach zagęszczenia nasypu kontrolowanego. Inżynieria Morska i Geotechnika. 2017; 1: 21 – 26.
[14] Instrukcja ZFG 3.0 Lekka płyta obciążana dynamicznie (LWD), ZORN, 2013.
[15] GDDKiA. Katalog Przebudów i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa. 2013.

Materiały Budowlane 02/2025, strona 55-58 (spis treści >>)

Łódź (nad) tunelami stoi

Tomasz Orłowski

Mieszkańcy Łodzi przez dobrych kilkanaście lat mieli, mają i jeszcze długo mieć będą okazję przyglądać się z bliska budowie tuneli kolejowych przechodzących pod centrum miasta. Tak się bowiem ułożyły harmonogramy inwestycji (niedotrzymywane zresztą...), że gdy szczęśliwie dobiegnie końca budowa tunelu średnicowego, drążonego na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych, rozpoczną pracę specjalne maszyny wiercące podziemne przejście przez miasto dla Kolei Dużych Prędkości na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny. Łódź stała się w ten sposób prawdziwym poligonem doświadczalnym do budowy tuneli kolejowych w Polsce, których – jeśli nie liczyć warszawskiego metra – w ogóle nie budowaliśmy. 

Materiały Budowlane 02/2025, strona 52-54 (spis treści >>)