mgr inż. Cezary Szydłowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Bohdan Dołżycki, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.10.28
Mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne (MCE) są powszechnie stosowanym materiałem do wykonywania podbudowy przebudowywanych dróg w Polsce. Głównym celem badań była próba uszeregowania mieszanek MCE pod względem odporności na pękanie w porównaniu z innymi materiałami do wykonywania podbudów drogowych. Dodatkowym celem było sprawdzenie, czy zmiana proporcji środków wiążących stosowanych do MCE wpływa na odporność podbudowy na propagację spękań. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że podbudowa z mieszanki MCE jest bardziej odporna na pękanie niż podbudowa z kruszywa stabilizowanego cementem oraz
mniej odporna na pękanie niż podbudowa z betonu asfaltowego czy betonu cementowego.
Słowa kluczowe: odporność na pękanie; mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna; podbudowa drogowa.
* * *
Investigation of mineral-cement-emulsion (MCE) road subbase fracture parameters
The mineral-cement-emulsion (MCE) mixtures are one of the most popular subbase layer used in road reconstruction in Poland. The main objective of this study was to try to rank MCE subbase in terms of crack resistance compared to other roadbase materials. The additional objective was to check whether the change in the proportion of binding agents (cement and emulsion) influences the fracture resistance of the mixtures. Based on the results of the studies, it can be concluded that the MCE subbase is more resistant to cracking than cement-treated aggregate and less resistant to cracking than asphalt concrete or cement concrete.
Keywords: fracture toughness; mineral-cement-emulsion mixtures; road subbase.
Literatura
[1] Artamendi Ignacio, Hussain A. Khalid. 2006. „A comparison between beam and semi-circular bending fracture tests for asphalt”. Road Materials and Pavement Design 7 (1): 163 – 180. DOI: 10.1080/14680629.2006.9690063.
[2] Dołżycki Bohdan. 2015. „Badania mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE)”. Budownictwo i Architektura 14 (4): 189 – 196.
[3] Dolżycki Bohdan. 2013. Instrukcja projektowania i wbudowywania mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE). Gdańsk – Warszawa. Politechnika Gdańska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
[4] Dołżycki Bohdan, Mariusz Jaczewski, Cezary Szydłowski. 2017. „The Impact of Long-Time Chemical Bonds in Mineral-Cement-Emulsion Mixtures on Stiffness Moduli”. Environmental Engineering 10th International Conference. Vilnius Gediminas Technical University, Lithuania.
[5] Dołżycki Bohdan, Mariusz Jaczewski, Cezary Szydłowski. 2017. „The Influence of Binding Agents on Stiffness of Mineral-cement-emulsion Mixtures”. Procedia Engineering 172: 239 – 246. DOI: 10.1016/j.proeng. 2017.02.103.
[6] Kim Kwang W., Mohamed El Hussein. 1997. „Variation of fracture toughness of asphalt concrete under low temperatures”. Construction and Building Materials 11 (7-8): 403 – 411. DOI: 10.1016/S0950-0618 (97) 00030-5.
[7] Merkblatt für Kaltrecycling in situ im Straßenoberbau. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen Arbeitsgruppe Mineralstoffe im Straßenbau. 2005. Köln.
[8] Marasteanu Mihai,Adam Zofka, Mugur Turos, Xinjun Li, Raul Velasquez, Xue Li, William Buttlar, Glaucio Paulino, Andrew Braham, Eshan Dave, Joshua Ojo, Hussain Bahia, Christopher Williams, Joshua Bausano, Andrea Kvasnak, Allen Gallistel, Jim McGraw. 2007. Investigation of low temperature cracking in asphalt pavements. Final Report, Minnesota Department of Transportation, MN/RC 2007-43. Minnesota.
[9] PN-EN 12697-44:2010. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco. Część 44: Propagacja pęknięcia w badaniu zginania próbki półwalcowej.
[10] Szydłowski Cezary, Józef Judycki. 2015. „Badania odporności na pękanie mieszanek mineralno-asfaltowych na próbkach półwalcowych”. Drogownictwo (10): 348 – 352.
[11] Wagoner M. P., W. G. Buttlar, G. H. Paulino. 2005, „Development of a single-edge notched beam test for asphalt concrete mixtures”. Journal of Testing and Evaluation, volume 33, issue 6. DOI: 10.1520/JTE12579.
[12] Wagoner Michael, William Buttlar, Glaucio Paulino. 2005. „Disk-shaped compact tension test for asphalt concrete fracture”. Experimental Mechanics 45 (3): 270 – 277. DOI: 10.1007/BF02427951.
[13] Wu Zhong, Louay N. Mohammad, Linbing Wang, Mary Ann Mull. 2005. „Fracture resistance characterization of Superpave mixtures using the semi-circular bending test”. Journal of ASTM International 2 (3): 121-147. DOI: 10.1520/JAI12264.
[14] Yoo Min-Yong, Seung-Ho Jeong, Ji-Yong Park, Nam-Ho Kim, Kwang-Woo Kim. 2011. „Low-temperature fracture characteristics of selected warm-mix asphalt concretes”. Journal of the Transportation Research Board 2208 (2): 40 – 47. DOI: 10.3141/2208-06.
Otrzymano: 16.08.2017 r.
Materiały Budowlane 10/2017, str. 81-85 (spis treści >>)