Zemdrain® – doskonała jakość powierzchni betonu – beton architektoniczny
Materiały Budowlane 4/2017, str. 56-57 (spis treści >>)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Materiały Budowlane 4/2017, str. 56-57 (spis treści >>)
Materiały Budowlane 4/2017, str. 55 (spis treści >>)
dr hab. inż. Tomasz Z. Błaszczyński, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
inż. Mateusz Osesek
mgr inż. Błażej Gwozdowski, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Mirosław Ilski, Sto Cretec
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.04.10
Beton jest niezmiennie jednym z najczęściej stosowanych materiałów konstrukcyjnych, również w przypadku konstrukcji mostów, estakad czy wiaduktów. Wraz z upływem lat, niezwykle ważnym problemem staje się degradacja betonu, która może przyspieszać korozję stali zbrojeniowej i drastycznie obniżać nośność konstrukcji. W artykule przeanalizowano możliwość wykorzystania hydrofobizacji wgłębnej do naprawy żelbetowych obiektów inżynierskich. Przedstawiono korzyści wynikające z właściwego zabezpieczenia konstrukcji żelbetowych przed niszczącym oddziaływaniem promieniowania UV, szkodliwych gazów czy postępującą korozją chlorkową, zwłaszcza w przypadku budowli mostowych. Wskazano również na potrzebę kalkulacji kosztów realizacji inwestycji wraz z przewidywanymi kosztami utrzymania obiektu oraz duży udział kosztów obsługi logistycznej w całkowitych kosztach prac naprawczych.
Słowa kluczowe: żelbet, hydrofobizacja, degradacja, korozja
* * *
Protection of engineering reinforced concrete objects by hydrophobisation method
Concrete is, unchangeably, one of the most frequently applied building materials, also in the case of bridges, overpasses or viaducts.Along with the aging of such structures, the degradation of concrete, which may accelerate the corrosion of reinforcing steel and drastically decrease the load-bearing capacity of the structure, becomes an important issue. The paper analyzes the possibilities of using deep hydrophobisation in repairing reinforced concrete engineering structures. The benefits of properly securing reinforced concrete structures from the damaging effects of UV radiation, the influence of harmful gases, or progression of chlorine induced corrosion have been presented, especially in regards to bridge structures. The need to calculate the costs of carrying out investments along with the expected costs of maintaining such structures, as well as the high share of costs connected with logistics, has also been indicated in the total costs of repair works.
Keywords: reinforced concrete, hydrophobisation, degradation, corrosion.
Literatura
[1] Beton według normy PN-EN 206:2014, Informator, Grupa Górażdże.
[2] Błaszczyński Tomasz, Mirosław Ilski. 2010. Advantage and disadvantage of deep hydrophobisation, w Durability and repair of building structures, ed. T. Błaszczyński, DWE, Wrocław, 79 – 90.
[3] Fagerlund G. 1997. Trwałość konstrukcji betonowych. Warszawa. Arkady.
[4] Gerdes A. 2007. „Impregnacja betonu za pomocą silanów”. Materiały Budowlane 414: 24 – 25.
[5] Ilski Mirosław, Tomasz Błaszczyński. 2011. „Hydrofobizacja wgłębna”. Materiały Budowlane 462: 18 – 19.
[6] „Logistyka przedsięwzięć budowlanych na przykładzie modernizacji drogi transportu kolejowego. Łańcuchy dostaw, Logistyka w budownictwie”. 2009. Budownictwo Przemysłowe 4: 30.
[7] Nace.org.
[8] Neville A. M. 2000. „Właściwości betonu”. Polski Cement, wyd. czwarte, Kraków.
[9] PN-EN 206-1:2014 Beton. Część 1. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[10] Sobotka A. 2005. „Zarządzanie logistyczne w przedsięwzięciach budowlanych”. Górnictwo i Geoinżynieria, Zeszyt 3/1: 373 – 381.
Otrzymano: 06.03.2017 r.
Materiały Budowlane 4/2017, str. 52-54 (spis treści >>)
Materiały Budowlane 4/2017, str. 51 (spis treści >>)
dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.04.09
W artykule opisano badania i analizę skuteczności zewnętrznego sprężenia mostu drogowego. Badany obiekt to wybudowana w latach 70. ubiegłego wieku 6-przęsłowa konstrukcja wielodźwigarowa o swobodnie podpartych dźwigarach kablobetonowych typu WBS. Przyczyną konieczności wzmocnienia były duże ugięcia trwałe oraz zarysowanie dźwigarów sprężonych. Przed wzmocnieniem konstrukcji wykonano badania
pod próbnym obciążeniem statycznym. Program badań został tak opracowany, aby można było ocenić sztywność konstrukcji przed sprężeniem oraz na tej podstawie ustalić sposób sprężenia i obliczyć wymaganą wartość siły sprężającej. Po wykonani sprężenia przeprowadzono ponowne badania pod próbnym obciążeniem, stosując identyczny sposób obciążenia konstrukcji jak w czasie badań przed wzmocnieniem (sprężeniem). Pozwoliło to
na ocenę skuteczności wzmocnienia konstrukcji (dodatkowego sprężenia). Badania potwierdziły, że dodatkowe sprężenie konstrukcji betonowej pozwala na skuteczne zwiększenie jej sztywności. Ponadto wykazano, że efektywność sprężenia w znacznym stopniu zależy od intensywności zarysowania dźwigarów.
Słowa kluczowe: sprężenie zewnętrzne, sztywność konstrukcji.
* * *
External prestress effectiveness analysis in a multi-girder road bridge with post-tensioned girders
In the paper the authors described research and presented results of external prestress effectiveness analysis of a road bridge. It is a 6-span multi-girder construction with posttensioned simply supported girders (type WBS), built in the 70-s. The reason for the strengthening were large permanent deflections and cracks on the prestressed girders. Before adding the external prestress, the construction was tested under static load. The research was carried out to estimate the construction stiffness and therefore to determine the method of prestress and the necessary value of the prestressing force. After the strengthening the research was carried out once again, using an identical load method as before the prestress. It allowed to estimate the effectiveness of external prestress. The research confirmed that the stiffness was successfully raised. Moreover, it was proved that the effectiveness of prestress in highly dependent on the intensity of cracking.
Keywords: external prestress, construction stiffness.
Literatura
[1] Ajdukiewicz Andrzej, Jakub Mames. 2001. Betonowe konstrukcje sprężone. Gliwice. Wyd. Politechniki Śląskiej.
[2] Ajdukiewicz Andrzej, Jakub Mames. 1984. Konstrukcje sprężone. Warszawa. Arkady. [3] Łagoda Marek, Krzysztof Śledziewski. 2015.
„Badanie zarysowania płyty w belkach zespolonych stalowo-betonowych”. Inżynieria i Budownictwo (7): 366 – 370.
[4] Łaziński Piotr, Marek Salamak. 2010. „O badaniach mostów pod próbnym obciążeniem”. Inżynieria i Budownictwo (5-6): 300 – 303.
[5] Maciaszek Rafał 2008. „Określanie rzeczywistej sztywności przęseł przy próbnych obciążeniach na przykładzie płytowo-belkowych wiaduktów drogowych”. Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej (4): 103 – 111.
[6] Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor, Krzysztof Sturzbecher. 2016, „Badania pod próbnym obciążeniem statycznym wielodźwigarowego
mostu drogowego wykonanego z dźwigarów kablobetonowych”. Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej (21): 185 – 198.
[7] Madaj Arkadiusz, Witold Wołowicki. 2007. Budowa i utrzymanie mostów. Warszawa. WKŁ.
[8] Madaj Arkadiusz, Witold Wołowicki. 2007. Podstawy projektowania budowli mostowych. Warszawa. WKŁ.
[9] Madaj Arkadiusz, Witold Wołowicki. 2010. Projektowanie mostów betonowych. Warszawa. WKŁ.
[10] Olaszek Piotr, Marek Łagoda. 2003. „Rola próbnych obciążeń na przykładzie badań trzech dużych mostów”. Drogownictwo (12): 392 – 399.
[11] Oleszek Radosław. 2014. „O zarysowaniu mostowych konstrukcji żelbetowych”. Drogownictwo (5): 156 – 163.
[12] PN-EN 1992-1-1:2004. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[13] PN-EN 1992-2:2005. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 2: Mosty z betonu. Obliczenia i reguły konstrukcyjne.
[14] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
[15] Raport o wpływie osiadania filara na ustrój niosący mostu przez rz. Wartę w Nowym Mieście. 1983. Poznań. Politechnika Poznańska Instytut Inżynierii Lądowej.
Otrzymano: 14.12.2016 r.
Materiały Budowlane 4/2017, str. 47-50 (spis treści >>)
Materiały Budowlane 4/2017, str. 46 (spis treści >>)
Opracowała: Ewelina Kowałko
W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.) ma zostać rozbudowana sieć dróg w Polsce, łącząca największe ośrodki gospodarcze. Powstaną drogi o dużej przepustowości i bardzo dobrych parametrach użytkowych. Czy uda się jednak zrealizować ten program, gdyż wcześniejsze doświadczenia nie są najlepsze? ...
Materiały Budowlane 4/2017, str. 44-46 (spis treści >>)
Materiały Budowlane 4/2017, str. 43 (spis treści >>)