Jak poinformowała GDDKiA, ogłoszenie tych przetargów było możliwe dzięki przyjęciu przez Radę Ministrów w listopadzie 2013 r. załącznika nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, zgodnie z którym mają ruszyć budowy obwodnic 11 miast, m.in. Kłodzka, Nysy, Brodnicy i Bełchatowa.
Obwodnica Kłodzka połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z drogą krajową nr 46 na kierunku północ-południe. Obwodnica i łącznik z DK 46 mają mieć długość ok. 9,2 km. Przetarg prowadzony jest w trybie ograniczonym, co oznacza, że w pierwszym etapie (do 14 lutego 2014 r.) będą przyjmowane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie wykonawcy, którzy zakwalifikują się do drugiego etapu, zostaną poproszeni o złożenie ofert cenowych, określenie terminu wykonania prac (z wyłączeniem miesięcy zimowych od 15 grudnia do 15 marca) wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz okresu gwarancji.
Obwodnica zaś Nysy, długości ponad 16 km, powstanie w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41. Do zadań wykonawcy będzie należała też m.in. budowa 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowego mostu nad Nysą Kłodzką, 5 skrzyżowań drogowych i 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych. Szacowana wartość kontraktu to 468 mln zł brutto (łącznie z kosztami odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod pas drogowy, prac przygotowawczych oraz nadzorów inwestorskiego i laboratoryjnego). Wykonawca obwodnicy Nysy zostanie wybrany w przetargu nieograniczonym (jednoetapowym). Otwarcie zaś ofert nastąpi w lutym 2014 r., a przy wyborze zwycięscy będą uwzględniane trzy kryteria: cena ofertowa, zaproponowany termin realizacji inwestycji i proponowany okres gwarancji na wykonane prace.
Z kolei przetarg na realizację obwodnicy Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15 dotyczy budowy odcinka długości 1,5 km. Pierwszy bowiem etap budowy trasy omijającej miasto od północy zrealizowano już w 2011 r. Zbudowano wówczas rondo, które połączyło ulicę Podgórną z Sądową, a nowa inwestycja ma połączyć to rondo z droga krajową nr 15. Ponadto, zadaniem wykonawcy będzie też m.in. budowa estakady nad ul. Wiejską, torami PKP i terenami zalewowymi rzeki Łacha oraz zbudowanie lub dokończenie chodników i ścieżek rowerowych, dróg dojazdowych, lokalnych i zbiorczych niezbędnych do funkcjonowania DK 15. Przetarg prowadzony jest w trybie ograniczonym, co oznacza, że w pierwszym etapie (do 20 stycznia 2014 r.) będą przyjmowane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy i techniczny oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki podane w ogłoszeniu przetargu.
Natomiast czwarty przetarg dotyczy budowy 11-kilometrowej obwodnicy Bełchatowa, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta i tym samym usprawnić przejazd na trasie Wrocław–Warszawa. Planowana obwodnica będzie nowoczesną trasą klasy GP (główną ruchu przyśpieszonego) z trzema pasami ruchu (po 3,5 metra szerokości każdy) – dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Przetarg na budowę obwodnicy Bełchatowa jest dwuetapowy. Termin zaś składania wniosków o dopuszczenie do przetargu mija 20 stycznia 2014 r. Według GDDKiA, rozstrzygnięcie przetargu może nastąpić w połowie 2014 r., a zwycięska firma będzie miała maksimum 22 miesiące na zbudowanie trasy (z wyłączeniem miesięcy zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
02.01.2014 r.
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.