27 października 2009 roku w hotelu LORD w Warszawie odbyła się XII edycja konferencji Monitoring Rynku Budowlanego corocznie organizowanej przez agencję ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. Jej tematem była „Rola i znaczenie klastrów w budowaniu pozycji firmy na rynku”.
Tegoroczna edycja MRB była wyjątkowym wydarzeniem ponieważ połączona została z konferencją współfinansowanego przez Komisję Europejską w ramach 7. Programu Ramowego projektu REG CON - “Działania wspierające rozwój innowacyjnych klastrów w budownictwie. Podejście regionalne, zaangażowanie lokalnych partnerów oraz międzyregionalna współpraca”.
W swym założeniu merytorycznym tematyka konferencji została podzielona na trzy sesje:
1. Kondycja polskiego budownictwa wczoraj, dziś i jutro
2. Rola i znaczenie klastrów w budowaniu pozycji firmy na rynku
3. Praktyczne zastosowanie narzędzi marketingowych i PR w środowisku budowlanym
Konferencja – podobnie jak w latach poprzednich - odbyła się pod Patronatem Honorowym Ministerstwa Infrastruktury, dlatego też jej oficjalnego otwarcia dokonał Podsekretarz Stanu - Minister Olgierd Dziekoński.
Konferencja rozpoczęła się wykładem inauguracyjnym pod tytułem „Miejsce polskiego sektora budowlanego w rozwiązywaniu europejskich problemów zagrożeń środowiska” wygłoszonym przez dr Elżbietę J. Syrdę (ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku). Prezentacja przedstawiła problemy związane ze środowiskiem naturalnym Europy w kontekście sytuacji sektora budowlanego i zagrożeń płynących z postępującej globalizacji, a także naświetliła wizję rozwoju sektora budowlanego oraz wprowadzania rozwiązań istniejących problemów w perspektywie 2030 roku.
Tematem pierwszej prelekcji Sylwii Prośniewskiej z ASM było „Budownictwo i mieszkalnictwo na przestrzeni ostatniego roku – kryzys czy „tylko” zmiany a może cykl koniunkturalny? ”, która dotyczyła dynamicznej sytuacji w gospodarce, a szczególnie w sektorze budowlanym na tle ogólnoświatowego kryzysu.
Kolejne wystąpienie -" Kondycja branży deweloperskiej" - przedstawił Paweł Łuszcz z ASM. Paweł Łuszcz zaprezentował ogólną charakterystykę sytuacji na rynku mieszkań deweloperskich, porównał sytuację pomiędzy wybranymi deweloperami, pokazał sytuację w wybranych miastach oraz finansowanie nieruchomości przez przeciętnych „Kowalskich”.
Trzecim prelegentem w tej sesji był Mirosław Lubarski reprezentujący Polskie Składy Budowlane. Tematem prezentacji były „Ceny materiałów budowlanych - zmiany na przestrzeni ostatnich 3 lat”. Uczestnicy konferencji otrzymali informacje dotyczące metodologii badania oraz trendów dynamiki zmian cen grup asortymentowych materiałów budowlanych na przestrzeni lat 2007 - 2009.
Sesję pierwszą zakończyła prezentacja „Ostatnie zmiany w ustawie PRAWO BUDOWLANE” Łukasza Bernatowicza z Business Center Club, który zaprezentował i skomentował wybrane nowelizacje z ostatnich 12. miesięcy oraz zmiany zawarte w projekcie komisji „Przyjazne Państwo” – między innymi umożliwiające rozpoczęcie budowy na podstawie jej zgłoszenia, zamiast konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę.

Druga część sesji poświęcona była tematyce klastrowej. Jako pierwsza w tej części wystąpiła Romana Gąsowska z Agencji Rozwoju Regionalnego „ARREKS”. Prezentacja „Budownictwo Polski Centralnej - od pomysłu do klastra” wyjaśniła ideę klastra i inicjatywy klastrowej oraz ukazała problematykę znaczenia klastrów dla gospodarek narodowych oraz barier i czynników rozwoju w funkcjonowaniu klastrów. Uczestnikom zaprezentowano szczegółową idęę klastra „Budownictwo Polski Centralnej” oraz działania, które do tej pory zostały podjęte w ramach tej nowatorskiej inicjatywy.
Kolejną i ostatnią prelekcją w tej części było wystąpienie Radosława Krzywickiego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - prezentacja „Możliwości i zasady finansowania klastrów i podmiotów w nich działających”. Wychodząc od pojęcia klastra w literaturze przedmiotu i w ramach programów wsparcia, przedstawił on struktury modelowego powiązania kooperacyjnego, instrumentów wspierających politykę klastrową oraz programów operacyjnych, w ramach których można uzyskać wsparcie. Ponadto pokazał konstrukcję kalkulacji kosztów oraz system oceny projektów w ramach działania 5.1.

Trzecia sesja rozpoczęła się prezentacją Marcina Szewczuka z firmy Aluplast „Marketingowe implikacje badań rynkowych na przykładach z rynku stolarki okiennej”, który podjął kwestię znaczenia badań marketingowych dla polityki firm, przedstawił korzyści i ograniczenia w korzystaniu z ich wyników jako czynnika redukcji ryzyka. Określił również sfery oddziaływań badań marketingowych - warunki działania, narzędzia i skutki oddziaływania.
Następnie dr Dariusz Tworzydło – ekspert ds. public relations - przeprowadził szkolenie na temat „Badania wizerunku, jako element skutecznej komunikacji i zapobiegania sytuacjom kryzysowym”, który odniósł działalność PR do skutków sytuacji kryzysowych pojawiających się w firmach.
Uczestnicy mieli również możliwość zapoznania się z zasadami przygotowywania i przeprowadzania profesjonalnych relacji z mediami oraz komunikacji kryzysowej.
Na zakończenie Adam Sakowski z ASM przedstawił prezentację „Prognozy rozwoju rynku budowlanego”, w trakcie której pokazał kondycję polskiej gospodarki na tle krajów europejskich, jeśli chodzi o produkcję budowlaną, atrakcyjność inwestycyjną oraz łatwość prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestnicy otrzymali również informacje na temat struktury i dynamiki produkcji budowlano-montażowej, prognozy czynników kształtujących klimat koniunktury
w budownictwie oraz prognozy rozpoczętych nowych budów oraz pozwoleń na budowę.
Merytorycznie prezentacja oparta została częściowo o dane na temat rynku budowlanego zawarte w raporcie przygotowywanym przez ASM – Monitoring Rynku Budowlanego. Dzięki temu, goście konferencji corocznie poznają bieżące dane na temat sytuacji na rynku budowlanym, a także prognozy jego rozwoju. Prezentacji tych tematów nie mogło zabraknąć również podczas tej edycji MRB.
Dodatkową atrakcją dla uczestników była loteria wizytówkowa. Nagrodą była prenumerata raportu Monitoring Rynku Budowlanego a zwycięzcą został Marek Michalak - przedstawiciel Gdańskiego Klastra Budowlanego.
Konferencja „MONITORING RYNKU BUDOWLANEGO 2009 „Rola i znaczenie klastrów w budowaniu pozycji firmy na rynku” spotkała się z szerokim odzewem wśród zaproszonych gości i cieszyła dużą frekwencją.
Zdobyte doświadczenia zostaną wykorzystane podczas kolejnej edycji konferencji, na którą już teraz zapraszamy.
ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.