22 maja 2025 r. w Białymstoku odbyła się konferencja „Zrównoważony rozwój szansą dla branży budowlanej: przygotowanie sektora MŚP do raportowania ESG”, zorganizowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – ITECH w ramach spotkania Polskiego Klastra Budowlanego. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowiska naukowego, ekspertów z zakresu ESG oraz właścicieli i menedżerów firm budowlanych z sektora MŚP. W centrum uwagi znalazły się wyzwania i szanse, jakie niesie za sobą wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz nadchodzące obowiązki raportowania niefinansowego.
– Zrównoważony rozwój to nie koszt, lecz szansa – na innowacje, rozwój i budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Celem naszego Instytutu jest edukacja przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, a także wkazanie rozwiązań z zakresu wdrażania zasad ESG, które mogą stać się realnym impulsem do zmiany modelu działania i skutecznego konkurowania na rynku polskim i europejskim. Równie istotne, jak wiedza i narzędzia, są dziś partnerstwa – między nauką, biznesem, instytucjami publicznymi i organizacjami branżowymi. To właśnie w takich koalicjach rodzą się innowacyjne rozwiązania – dostosowane do realnych potrzeb rynku, a jednocześnie zgodne z wytycznymi zrównoważonego rozwoju. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, jak istotna jest taka współpraca do budowania przewagi konkurencyjnej – podkreśla dr hab. prof. UWr Leszek Kwieciński, dyrektor Łukasiewicz – ITECH.
Konferencja była przede wszystkim okazją do zaprezentowania „Przewodnika po ESG dla firm z sektora MŚP” przygotowanego przez zespół ekspertów Łukasiewicz – ITECH wraz z Polskim Stowarzyszeniem ESG. Andrzej Jarząbek, Koordynator projektu w Centrum Oceny Technologii Łukasiewicz – ITECH zaprezentował publikację, szczególnie wskazując na jej aspekt edukacyjny. W swoim wystąpieniu omówił proces wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju w firmach sektora MŚP, co spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród odbiorców.
Szczególną wartość Przewodnika stanowią branżowe wytyczne, dostosowane m.in. do specyfiki sektora budowlanego, chemiczno-kosmetycznego czy recyklingowego, a także informacje o możliwościach certyfikacji i oceny działalności ESG – takich jak systemy ratingowe czy rankingi. Przewodnik zawiera również praktyczne informacje o dostępnych źródłach finansowania dla firm planujących działania w obszarze ESG, w tym inwestycje, szkolenia i transformację energetyczną (link do pobrania)
Konferencję otworzył panel ekspercki „Nauka i edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju: technologie wspierające transformację ESG w branży budowlanej”, który stał się przestrzenią do rozmowy między przedstawicielami nauki, edukacji i sektora budowlanego. dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej podkreśliła jak ważna jest współpraca sektora budowlanego ze światem nauki i instytucjami badawczymi – szczególnie w kontekście wyzwań związanych z redukcją śladu węglowego generowanego przez branżę.
dr hab. Katarzyna Ławińska, Dyrektor Centrum Włókiennictwa, Obuwia i Bioprocesów w Łukasiewicz - Łódzki Instytut Technologiczny w wypowiedzi podkreśliła, że w sieci badawczej skupiają się na czterech kluczowych obszarach: ograniczaniu zużycia surowców, cyfryzacji procesów, monitorowaniu produktów oraz efektywności środowiskowej. 80% prac, które realizują się odpowiedzią na bieżące potrzeby rynku i tu, jak we wszystkich działaniach, bez synergii przemysłu i nauki nie uda się skutecznie odpowiadać na wyzwania przyszłości.
Dominika Bagińska-Chyłek, Head of ESG w ROBYG S.A. i Vantage S.A. pokreśliła, że potrzeby przedsiębiorców pokrywają się z pracami badawczymi realizowanymi przez uczelnie i instytuty. Priorytetem w branży budowlanej obecnie jest ciągłe zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko, szczególnie w obszarze dążenia do efektywności energetycznej oraz dekarbonizacji procesów i materiałów budowlanych. Istnieje duże zapotrzebowanie na nowe innowacyjne rozwiązania, które pomogą firmom skutecznie wdrażać zasady zrównoważonego rozwoju.
dr inż. Krzysztof Kaczorek, Dyrektor Centrum Analiz Budowlanych na Politechnice Warszawskiej oraz Piotr Glen, Kierownik Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i ESG w Szkole Głównej Handlowej zgodnie zwrócili uwagę na znaczenie edukacji w zakresie ESG, zarówno na poziomie akademickim, jak i w formie szkoleń. Podkreślono potrzebę dostosowania programów edukacyjnych do aktualnych wymagań rynku i regulacji.
Wszyscy eksperci zgodnie wskazali, jak istotna jest współpraca świata nauki, edukacji i biznesu w kontekście transformacji ESG w branży budowlanej. Podkreślali, że skuteczna dekarbonizacja sektora oraz wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju nie będzie możliwe bez partnerstw między przemysłem a instytucjami badawczymi, które odpowiadają na realne potrzeby rynku. Wskazano również na rosnącą rolę innowacyjnych technologii oraz znaczenie edukacji – zarówno akademickiej, jak i praktycznej – jako kluczowego elementu przygotowania kadry do nadchodzących zmian regulacyjnych i środowiskowych.
Po przerwie uczestnicy wzięli udział w praktycznych warsztatach pt. „Praktyczna strona ESG. Dobre praktyki raportowania zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej”, skupionych na konkretnych narzędziach i procedurach związanych z wdrażaniem raportowania ESG. Poruszono m.in. temat wymogów wynikających z Taksonomii UE, Deklaracji Środowiskowej Produktu (EPD), standardu VSME oraz omówiono bilans kosztów i korzyści związanych z implementacją systemów ESG w małych i średnich firmach.
Wydarzenie było nie tylko okazją do zdobycia praktycznej wiedzy, ale również do networkingu i wymiany doświadczeń z innymi przedsiębiorcami oraz przedstawicielami środowiska eksperckiego. Uczestnicy podkreślali dużą wartość merytoryczną konferencji i warsztatów, a także potrzebę organizowania podobnych inicjatyw edukacyjnych w przyszłości.
Wydarzenie zostało zrealizowane przez Łukasiewicz – ITECH w ramach projektu “Nauka o zrównoważonym rozwoju dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw” dofinansowanym ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki, w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.