5 – 7marca br. odbyło się w Starych Sadach k. Mikołajek XVI Seminarium techniczne „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP O/Białystok (SITK RP O/Białystok), we współpracy z Instytutem Inżynierii Lądowej Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, białostockim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Podlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich oraz Zarządem Dróg Miejskich przy Urzędzie Miejskim w Białymstoku, pod patronatem medialnym m. in. Miesięcznika MATERIAŁY BUDOWLANE.
Spotkania te od lat cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno prelegentów, jak i uczestników, którzy przyjeżdżają z całej Polski. Tym razem również dopisała frekwencja. W seminarium uczestniczyło ponad 200 osób, wśród których byli przedstawiciele świata nauki i rynku budowlanego, m.in.: zajmujący się projektowaniem, budową i utrzymaniem dróg; inżynierią ruchu; ochroną środowiska; a także przedstawiciele administracji drogowej. Seminarium podzielono na 6 sesji tematycznych:
- I – Rozwój sieci drogowej i kolejowej w Polsce północno-wschodniej;
- II – Inżynieria ruchu i projektowanie dróg;
- III – Wybrane problemy technologiczne w budownictwie;
- IV – Współczesne wyzwania klimatyczne i środowiskowe w budownictwie komunikacyjnym;
- V – Obiekty inżynierskie i geotechnika;
- VI – Zagadnienia prawne, techniczne i środowiskowe.
Od lewej: dr inż. Marek Motylewicz, przewodniczący komitetu organizacyjnego oraz prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, koordynator merytoryczny seminarium Fot. archiwum SITK O/Białystok
Dobierając tematykę referatów, skupiono się na zagadnieniach istotnych na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, a więc od projektowania, przez realizację, po utrzymanie i zarządzanie. Koordynatorem merytorycznym seminarium był prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk. Seminarium otworzył dr inż. Marek Motylewicz, Przewodniczący komitetu organizacyjnego, Prezes SITK RP O/Białystok, i podsumował 15 dotychczasowych edycji, podczas których naukowcy z Politechniki Białostockiej wygłosili aż 41 referatów nakowo-technicznych. W pierwszej sesji omówiono plany rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej w województwach podlaskimi warmińsko-mazurskim. Następnie odbył się panel dyskusyjny pt. „Sieć transportowa Polski północno- wschodniej –możliwości, zagrożenia i wyzwania”, którego moderatorem był Marek Motylewicz, a udział w nim wzięli: Krzysztof Barbachowski – Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku,, Cezary Cieślukowski – Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego, Damian Kniaź – Dyrektor Projektu Rail Baltica w Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Maciej Gorysz – Inżynier kontraktu na budowach obwodnic Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8, Bartosz Ignatowski – Naczelnik Wydziału Monitorowania Inwestycji Drogowych GDDKiA Oddział Białystok oraz Jarosław Kaczor – Zastępca Dyrektora ds. inwestycji GDDKiA Oddział Olsztyn. Ożywiona dyskusja dotyczyłam.in. przebiegu dróg S16 oraz S8 na północ od Białegostoku, linii kolejowej E75 Rail Baltica Białystok – Ełk, a także problemów inwestycyjnych wynikających z ochrony środowiska oraz braków kadrowych. Dyskutowano także, czy i jak innowacyjne materiały i technologie mogą wpłynąć na realizację inwestycji.
Kolejne dwa dni obrad wypełniło 5 sesji tematycznych, podczas których wygłoszono ok. 25 referatów. Dotyczyły one projektowania z użyciem BIM, zastosowania narzędzi GIS w budownictwie infrastrukturalnym oraz zarządzania zdarzeniami na sieci dróg krajowych. Zaprezentowano także wyniki kontroli NIK dotyczące jakości robót na drogach samorządowych oraz propozycję nowych wytycznych budowlano- -utrzymaniowych dróg samorządowych i wpływ wybranych materiałów/wyrobów na trwałość nawierzchni. Omówiono skutki oraz stan obiektów inżynierskich po powodzi z 2024 r. i podejmowane działania w celu oceny ich stanu technicznego oraz naprawy, a także sposoby szybkiego przywrócenia komunikacji po przejściu żywiołu, m.in. mosty wojskowe, efektywne technologie poprawy parametrów gruntów, metody optymalizacji konstrukcji gruntowo-powłokowych, wpływ charakterystyki nawierzchni drogowej na jej hałaśliwość, a także zagadnienia dotyczące zmian w projektowaniu infrastruktury drogowej. Ostatnia sesja poświęcona była ochronie przyrody podczas budowy, remontu i przebudowy obiektów.
Wydarzenie uświetniła uroczysta kolacja z występem tatarskiego zespołu taneczno- wokalnego „Buńczuk”, turniej kręgli i bilarda oraz koncert zespołu „Dobre wrażenie” kierowanego przez Wojciecha Straszyńskiego.
Ewelina Kowałko