Z raportu pt. „Rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce 2025 – 2030”, opracowanego przez firmę badawczą Spectis wynika, że całkowite przychody 50 największych producentów prefabrykatów w 2023 r. wyniosły 5,8 mld zł, a wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej ok. 3,7mld zł.
Przez rynek ciężkiej prefabrykacji należy rozumieć elementy z betonu zbrojonego oraz betonu sprężonego produkowane w specjalistycznych zakładach prefabrykacji. Analizowane produkty podzielono na dwie kategorie: prefabrykaty konstrukcyjne (fundamenty, słupy, belki, stropy, ściany, schody, moduły łazienkowe, doki) oraz prefabrykaty inżynieryjne (belki mostowe, pale fundamentowe, płyty drogowe, płyty tramwajowe, podkłady kolejowe, ściany oporowe, ekrany akustyczne, tubingi tunelowe oraz słupy, żerdzie, wieże oświetleniowe i energetyczne).
Analitycy Spectis szacują, żew2024 r. wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej zwiększyła się do ponad 3,8 mld zł, a w 2025 r. osiągnie poziom ponad 4mld zł. W dużej mierze będzie to wynikało z poprawy koniunktury na rynku budownictwa mieszkaniowego oraz inżynieryjnego. Kontynuacja tej tendencji oczekiwana jest takżew2026 r., w którym prognozuje się ponowną kumulację inwestycji budowlanych.
Największym segmentem rynku ciężkiej prefabrykacji pozostaje grupa elementów stosowanych w budownictwie kubaturowym, do której zalicza się: stopy i podwaliny fundamentowe; słupy; belki; dźwigary oraz schody. Drugie miejsce zajmuje segment stropów i balkonów, stosowanych zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak i nie mieszkaniowym, trzecie strunobetonowe podkłady kolejowe, a czwarte ściany, których znaczenie w ostatnich latach wyraźnie zwiększyło się, wraz z popularnością budynków modułowych. Wyróżnić można także kilka mniejszych segmentów reprezentowanych tylko przez jedną bądź dwie firmy. Są to łazienki modułowe, pale fundamentowe, wieże, żerdzie i produkty dla rolnictwa. Rynek dopełniają: doki przeładunkowe; belki mostowe; płyty i ścianki peronowe; płyty drogowe i tramwajowe; ściany i mury oporowe oraz ekrany akustyczne.
W nadchodzących latach zyskają na znaczeniu prefabrykaty wytwarzane na potrzeby budownictwa inżynieryjnego: strunobetonowe podkłady kolejowe; płyty i ścianki kolejowe; belki mostowe; płyty drogowe i tramwajowe; pale fundamentowe; słupy i wieże energetyczne oraz mury oporowe. W latach 2023 – 2024 segment inżynieryjny wyraźnie zyskał na znaczeniu. Długoterminowe perspektywy dla producentów prefabrykatów inżynieryjnych są korzystne. Kluczowy wpływ będzie miała realizacja tzw. infrastruktury kolejowej towarzyszącej potencjalnej realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podjęta w czerwcu 2024 r. rządowa decyzja o budowie Kolei Dużych Prędkości wpłynęła na aktualizację zestawienia największych inwestycji kolejowych i tramwajowych w Polsce. W efekcie łączna wartość 270 projektów zwiększyła się do 200mld zł wobec zakładanych 130 mld zł.