logo
ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

Z radością informujemy, że zgodnie z komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z  21 grudnia 2021 r. o zmianie i sprostowaniu komunikatu w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych autor za publikację artykułu w czasopiśmie naukowym MATERIAŁY BUDOWLANE otrzymuje 100 pkt.

mgr inż. Urszula Tomczak, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wymagania prawne dotyczące zapewnienia określonej liczby miejsc parkingowych wymuszają zwiększanie powierzchni, a w efekcie pogłębianie części podziemnej budynków. Ponadto parkingi podziemne lokalizowane są nie tylko pod budynkami, ale także na całej powierzchni działki, w rejonie, gdzie w ogóle nie ma konstrukcji nadziemnej lub jest niewielka. W przypadku, gdy poziom wody gruntowej znajduje się znacznie powyżej spodu płyty fundamentowej, to obciążenie od wyporu wody może okazać się większe od ciężaru elementów żelbetowych. Wówczas należy zaprojektować elementy kotwiące płytę fundamentową umożliwiające przeniesienie wyporu wody niezrównoważonego ciężarem konstrukcji. Są to m.in.: mikropale; kotwy gruntowe; pale; kolumny zbrojone; barety. Dużym utrudnieniem w projektowaniu obiektów liniowych jest zmienna głębokość posadowienia. Z tego względu poziom skomplikowania projektu ścian oporowych jest znacznie większy niż w przypadku stałej głębokości wykopu. 

Literatura
[1] Kłosiński B. 2011. „Mikropale – stan techniki i perspektywy”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
[2] PN-EN 14199:2008. Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych. Mikropale.
[3] PN-EN 1997-1. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 1. Zasady ogólne.
[4] PN-EN 1997-2. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 2. Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 12/2021, strona 54-56 (spis treści >>)