logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.18

W Polsce do połowy XX w. przęsła rozpiętości powyżej 100 m stosowano zazwyczaj w przypadku konstrukcji stalowych. Tylko nieliczne pionierskie projekty realizowano z betonu sprężonego [1]. Największe mosty drogowe przez Wisłę i Odrę projektowano jako blachownicowe lub kratownicowe. Reprezentatywnymi przykładami takich konstrukcji są:

Literatura:
[1] Szczygieł J.;Mosty betonowe,WKŁ,Warszawa. 1978 r.
[2] Rymsza J., Biliszczuk J., Zobel H., Żółtowski K., Siwowski T.;. Dzieła polskich inżynierów –Mosty III RP.Warszawa: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, 2014 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 63 - 64 (spis treści >>)