logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.04.16

W ostatnich latach Polska dołączyła do światowej czołówki państw wykorzystujących technologie bezwykopowe w budownictwie infrastrukturalnym. Świadczą o tymm.in. zrealizowane i w dalszym ciągu realizowane spektakularne inwestycje oraz przyznane Polsce nagrody z tego zakresu. Obecnie technologia ta rozwija się niezwykle dynamicznie i „bite są” kolejne światowe rekordy. Z uwagi na swoje niezaprzeczalne zalety, obszar aplikacji technologii bezwykopowych jest wielokierunkowy i dotyczy zarówno stosowanych materiałów, technologii wykonawstwa (maszyn i urządzeń), jak też nowoczesnych metod projektowania. Artykuł stanowi krótki przegląd omawianych technologii stosowanych obecnie w budownictwie komunikacyjnym.

Słowa kluczowe: technologie bezwykopowe, budownictwo komunikacyjne, mikrotuneling.

* * *

Overview of the trenchless technologies currently used in transport engineering

Recent years Poland has joined the world leaders of trenchless technologies used in the infrastructure. Evidenced by the accomplished spectacular investments and a number of awards assigned to Poland in this field of engineering. Now this technology is developing very rapidly and another world records are made. Because of its unquestionable advantages trenchless technologies application area ismultidirectional and relates both, thematerials, and technology (machinery and equipment) as well as modern design methods. This article provides short overview of the technologies used nowadays in civil engineering.

Keywords: trenchless technologies, civil engineering structures, microtunneling.

Literatura:
[1] Kuczyński J. Miejskie budowle sanitarne i podziemne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1980 r.
[2] Kuliczkowski A. Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska.Wyd. Seidel-Przywecki. Józefosław 2010 r.
[3] Kuliczkowska E., Kuliczkowski J. Technologie bezwykopowe pomagają zmniejszyć emisję CO2. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. Nr 2/2011 r.
[4] Madryas C. Tunele wieloprzewodowe – historia czy przyszłość? Inżynieria Bezwykopowa. Nr 1/2013.
[5] Madryas C., Kolonko A., Szot A., Wysocki L. Mikrotunelowanie. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. Wrocław 2006 r.
[6] WysokowskiA. Specyfika budowy dolnych przejść dla zwierząt w technologii bezwykopowej. Materiały Budowlane nr 2/2014 r.
[7] Wysokowski A., Howis J. Nowoczesne technologie budowy tuneli dla pieszych i rowerzystów. Materiały Budowlane 04/2014 r.
[8] Materiały informacyjne firm produkujących elementy do budowy obiektów infrastruktury komunikacyjnej w technologii bezwykopowej. [9] Materiały firmy Herrenknecht AG (www. herrenknecht.com).

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 4/2015, s. 56 - 58 (spis treści >>)