logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Mieczysław Słowik, prof. PP, Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Damian Wiśniewski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Filip Hałas, Kamal Sp. z o.o.
mgr inż. Dawid Krzemiński, Affabre PPU Sp. z o.o.

Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.05.12

Wartykule dokonano porównania wyników badań odporności na koleinowanie mieszanek mineralno-asfaltowych wykonanych na próbkach o zróżnicowanym kształcie i wymiarach: prostopadłościennych oraz walcowych o średnicy ø200 mm i ø250 mm. Badania przeprowadzono na dwóch najczęściej stosowanych typach mieszanki mineralno-asfaltowej, jakimi są: beton asfaltowy oraz SMA. Celem badań było sprawdzenie, w jakim stopniu wyniki testu koleinowania próbek walcowych będą się różnić od wyników otrzymanych na próbkach prostopadłościennych. Uzyskane wyniki badań wykazały, że w przypadku mieszanki mineralno-asfaltowej typu SMA wartość wyznaczonych parametrów(WTSAIR oraz PRDAIR) niewykazuje istotnej różnicy bez względu na kształt badanej próbki. Dużo bardziej zróżnicowane są wyniki uzyskane na próbkach prostopadłościennych i walcowych z betonu asfaltowego.

Słowa kluczowe: odporność na odkształcenia trwałe; test koleinowania; mieszanka mineralno-asfaltowa.

***

 

Assessment of impact of shape and dimensions of specimens on the results obtained in wheel tracking test

The article presents a comparison of wheel tracking test results of HMAobtained by using samples of various shapes and sizes: prismatic and cylindrical with diameters of ø200 mm and ø250 mm. The tests were carried out for the two most commonly used types of HMA: asphalt concrete and SMA. The aim of the research was to check how much results of the rutting test conducted using cylindrical samples will differ from the results obtained for a prismatic sample. The obtained test results showed that in the case of the SMA specimens the differences in the determined parameters (WTSAIR and PRDAIR) are not significant regardless of the shape of the tested sample. Much bigger differences between results of the tests performed on prismatic and cylindrical samples were obtained in the case of asphalt concrete.

Keywords: resistance to permanent deformation; wheel tracking test; hot mix asphalt.

 

Literatura
[1] Błażejowski Krzysztof, Jacek Olszacki, Hubert Peciakowski. 2011. „Rodzaj asfaltu a odporność nawierzchni na koleinowanie”. Autostrady (1 – 2).
[2] Bogdański Bogdan, Mieczysław Słowik. 2001. „Analiza porównawcza odporności na koleinowanie mieszanek mineralno asfaltowych z uwzględnieniem kryteriów oceny wg metody francuskiej (LCPC) i brytyjskiej (BS)”. II Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne technologie w budownictwie drogowym”. 300 – 309.
[3] Bogdański Bogdan, Mieczysław Słowik. 2002. „Psychical and mechanical properties of asphalt mixtures used in Poland in comparison to European regulation”. 3rd International Conference on Bituminous Mixtures and Payements. Thessaloniki. Greece: 625 – 632.
[4] GajewskiMarcin, Dariusz Sybilski,Wojciech Bańkowski. 2015. „The influence of binder rheological properties on asphalt mixture permanent deformation”. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering 10 (1): 54 – 60. DOI: 10.3846/bjrbe.2015.07.
[5] Gajewski Marcin, Dariusz Sybilski,Wojciech Bańkowski, Renata Horodecka, Andrzej Wróbel, Krzysztof Mirski. 2013. „Ocena odporności na deformacje trwałe mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie zaproponowanego parametru funkcjonalnego lepiszcza. Cz. 2, Badania mieszanek mineralno-asfaltowych”. Drogownictwo (6): 177 – 181.
[6] Gajewski Marcin, Andrzej Wróbel, Stanisław Jemioło, Dariusz Sybilski. 2009. „Ocena wybranych lepiszczy asfaltowych pod względem ich odporności na deformacje trwałe”. Logistyka (6).
[7] Hałas Filip, Dawid Krzemiński. 2017. „Badania i ocena odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na powstawanie kolein”. Praca magisterska niepublikowana. Bydgoszcz. UTP.
[8] Judycki Józef, Bohdan Dołżycki. 2002. „Analiza deformacji trwałych nawierzchni asfaltowych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych”. Proc. of VIII Konferencja Naukowa KILiWPAN i Komitetu Nauki PZITB. Krynica. 201 – 208.
[9] PN-EN 12697-22:2008Mieszankimineralno-asfaltowe.Metody badania mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco – część 22: Koleinowanie.
[10] PN-EN 12697-33:2008 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badania mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco – część 33: Przygotowanie próbek zagęszczanych urządzeniem wałującym.
[11] Wymagania TechniczneWT-2, część 1. 2014. „Mieszankimineralno-asfaltowe. Wymagania Techniczne”. GDDKiA.
[12] Zieliński Piotr. 2013. „Badania wpływu wybranych czynników na koleinowaniemieszanekmineralno- asfaltowych”.Drogownictwo (7-8): 224 – 229.

Przyjęto do druku: 06.03.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 05/2018, str. 33-35 (spis treści >>)