logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Marek Motylewicz Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.12

Poprawne oszacowanie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych jest zadaniem trudnym. Wyniki dotychczasowych prac badawczych dotyczących tego problemu z różną dokładnością odwzorowują rzeczywistą sytuację, m.in. z uwagi na brak szczegółowego uwzględnienia ukształtowania skrzyżowania i charakterystyk ruchu pojazdów na poszczególnych jego wlotach.W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez autorów w otoczeniu trzech typów skrzyżowań drogowych.Wykazano, że istnieją istotne różnice pomiędzy poziomami hałasu w otoczeniu skrzyżowań w zależności od ich typu, rozwiązania geometrycznego oraz charakteru i parametrów ruchu pojazdów na poszczególnych wlotach.

Słowa kluczowe: hałas drogowy; równoważny poziomdźwięku; skrzyżowanie; rondo.

* * *

Traffic noise levels in the vicinity of road intersections

Correct prediction of noise level in the vicinity of intersections is a difficult task. The results of past research work on this issue reflect the real noise levels with various precision mainly due to not including the shape of the intersection in detail, as well as the characteristics of vehicle traffic at individual intersection entries. This article presents the results of research conducted by the authors in the vicinity of three types of intersections. It has bean demonstrated that there are significant differences between noise levels in the vicinity of intersections depending on their type, geometric solution and the character and parameters of vehicle traffic at individual entries.

Keywords: traffic noise; equivalent sound level; road intersection; roundabout.

Literatura

[1] Bohatkiewicz Janusz. 2000. „Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych”. Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie.Monografia. Lublin. SITK RP: 199 – 210.
[2] Covaciu Dinu, Daniela Florea, Janos Timar. 2015. „Estimation of the noise level produced by road traffic in roundabouts”. Applied Acoustics (98): 43 – 51. DOI: 10.1016/j.apacoust. 2015.04.017.
[3] Motylewicz Marek, Władysław Gardziejczyk. 2014. „Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań”. Budownictwo i Architektura 13 (1): 137 – 147.
[4] Motylewicz Marek. 2017. Klimat akustyczny w otoczeniu skrzyżowań z wyspą centralną. Rozprawa doktorska. Politechnika Białostocka.
[5] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 16.06.2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem (Dz.U. z 2011 r., nr 140, poz. 824 z późn. zm.).
[6] Târulescu Stelian. 2013. „The intersection geometry influence over the road traffic noise pollution”. Annals of the Oradea University (1): 405 – 408.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 32-33 (spis treści >>)