logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Dariusz Sobala Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.06

W artykule dokonano przeglądu aktualnego zakresu wykorzystania pali prefabrykowanych w polskim budownictwie komunikacyjnym. Omówiono współczesne zastosowania pali drewnianych, stalowych i żelbetowych w szeroko rozumianych obiektach mostowych. Najszerszy zakres stosowania mają obecnie żelbetowe pale prefabrykowane pogrążane metodą wbijania przy użyciumłotów hydraulicznych. Są one wykorzystywane w obiektach komunikacyjnych niezależnie od ich skali: od ekranów akustycznych, słupów sieci trakcyjnej masztów po największe obiekty mostowe przez Wisłę i Odrę zbudowane w ostatnich latach w Polsce. Zwiększeniu zakresu stosowania pali prefabrykowanych towarzyszy intensywny rozwójmetod badań pali związany bezpośrednio z implementacją Eurokodów, w tym Eurokodu 7.

Słowa kluczowe: pale prefabrykowane, pogrążanie pali, badania pali.

* * *

Prefabricated piles in transport infrastructure

The paper presents an overview of the current applications of the precast pile technology in Poland’s transport infrastructure. The contemporary methods of applications of timber, steel and reinforced concrete piles in bridge structures are discussed. It appears that currently the widest scope of applications have precast reinforced concrete piles driven with pile drivers with hydraulic hammers. They are driven for smaller engineering structures, such as acoustic screens and masts of traction power network as well as the largest bridges over the Vistula and Oder erected in Poland over the recent years. The growth in the precast pile technology applications is accompanied by extensive development of efficient design methods and pile capacity monitoring, directly related to the implementation of Eurocodes, in particular Eurocode 7.

Keywords: prefabricated piles, pile driving, pile capacity monitoring.

Literatura

[1] Materiały archiwalne firmy Aarsleff sp. z o.o.
[2] Pilarski Tomasz, Dariusz Sobala,Wojciech Tomaka. 2007. „Nietypowe rozwiązania fundamentówna palach prefabrykowanych.Wzmacnianie podłoża gruntowego i fundamentów budowli”. Seminarium IBDiM i PZWFS.Warszawa.
[3] PN-EN 1997-1 Projektowanie geotechniczne. Część 1: Zasady ogólne.
[4] PN-EN 12699 Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych. Pale przemieszczeniowe.
[5] Sobala Dariusz,WojciechTomaka, Jacek Szaro, Sebastian Sobczak. 2014. „Żelbetowe pale prefabrykowane wbijane w fundamentach mostu łukowego przezWisłę w Toruniu”. Inżynieria i Budownictwo (6).
[6] Sobala Dariusz, Wojciech Tomaka, Jacek Szaro, Radosław Muchalski. 2014. Żelbetowe pale prefabrykowane wbijane w fundamentach podpór stałych i tymczasowych mostu drogowego przez Wisłok w Rzeszowie.WDM.
[7] Sobala Dariusz. 2011. „Pale prefabrykowane w fundamentach mostów”. Inżynieria i Budownictwo (7 – 8).
[8] SobalaDariusz,Wojciech Tomaka, PiotrMaksim. 2010. „Projekt iwykonanie podpór zintegrowanego wiaduktu drogowego z wykorzystaniem grodzic stalowych”: 89 – 98. Seminarium „Konstrukcje stalowe w geotechnice”.Warszawa.

Otrzymano : 06.10.2016

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 22-25 (spis treści >>)