logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Arkadiusz Rubiec Wojskowa Akademia Techniczna,Wydział Mechaniczny, Instytut Budowy Maszyn

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.11.72

Artykuł przedstawia efekty pracy wykonywanej w projekcie pt. „Platforma bazowa ekstremalnej mobilności z napędem hydrostatycznym”, realizowanym w ramach IV edycji programu LIDER, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.Artykuł opisuje problemy, jakie należy rozwiązać, aby zapewnić Bezzałogowym Platformom Lądowym (BPL) wysoką zdolność pokonywania przeszkód terenowych. O zdolności tej decyduje efektywność i skuteczność działania układu zawieszenia oraz układu napędowego. Dotyczą one w głównejmierze tych terenów, na które człowiek nie może się dostać za pomocą klasycznych pojazdów terenowych. W artykule zaprezentowano główne założenia do projektu, sposób ich realizacji oraz wizualizację wraz z opisem oraz charakterystyką techniczną platformy.

Słowa kluczowe: mobilność, Bezzałogowe Platformy Lądowe, układy napędowe, układy zawieszenia.

* * *

ExMot – universal extreme mobility land locomotion system for Unmanned Ground Vehicles

This paper focus on results of work performed in project “Extreme mobility base platform with hydrostatic drive system” which were done under patronage of National Research and Development Centrer in IVth edition of LIDER program. Paper describe problems to solve which are connected to Unmanned Ground Vehicles (UGV) high mobility and ability to obstacle overcoming. They concern this areas were people are active and can’t achieve them with classical terrain vehicles. The main factors which decides about highmobility are efficiency and effectiveness of suspension and drive systems working. Paper showsmain project assumptions,way of their implementation and visualisation with short describe and technical parameters of the platform.

Keywords: mobility, Unmanned GroundVehicles, drive systems, suspension systems.

Literatura :

[1] Bartnicki A., Sprawka P.: Zastosowanie hydrostatycznych układów napędowych we współczesnych maszynach i pojazdach lądowych, LOGITRANS, Szczyrk 2008.
[2] Budny E.: Napęd i sterowanie układów hydraulicznych w maszynach roboczych. ITE, Radom 2001.
[3] Garbacik A. i inni: Studium projektowania układów hydraulicznych. Ossolineum, Kraków 1997.
[4] Konopka S., Łopatka M. J., Przybysz M.: Kinematic discrepancy of hydrostatic drive of Unmanned Ground Vehicle. ITELMS’ 2013 8th International Conference Intelligent Technologies in Logistics and Mechatronics Systems. Panevezys. Litwa. Maj 23-24 2013
[5] Strona internetowa www.tvn24.pl

Otrzymano: 01.10.2015 r. 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2015, str. 234-236 (spis treści >>)