logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. nzw. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.24

Na poziom hałasu toczenia pojazdów samochodowych wpływa tekstura nawierzchni drogowej. Dotyczy to szczególnie nawierzchni z betonu cementowego. W artykule przedstawiono wyniki badań poziomu hałasu na przykładowych nawierzchniach betonowych w Polsce, teksturowanych tkaniną jutową, szczotką z włóknami z tworzywa sztucznego i metodą odkrytego kruszywa. Ustalono, że w przypadku metody odkrytego kruszywa istotny wpływ na poziom hałasu ma maksymalne uziarnienie kruszywa, które w górnej warstwie nawierzchni nie powinno przekraczać uziarnienia 8 mm. Nawierzchnia teksturowana tkaniną jutową jest zdecydowanie najgłośniejszym rozwiązaniem w przypadku pojazdów ciężarowych poruszających się z prędkością powyżej 80 km/h. Odcinki teksturowane poprzecznie szczotką różniły się między sobą w sposób istotny pod względem poziomu hałasu toczenia od przejeżdżającego pojazdu osobowego.

Słowa kluczowe: nawierzchnia z betonu cementowego, hałas opona/nawierzchnia, tekstura.

* * *

Influence of texturing method for noisiness of cement concrete pavement

The road pavement texture has the great influence on the tyre/road noise level. Particulary, it concerns cement concrete pavements. The article presents the results of tyre/road noise research on the examples of cement concrete pavements in Poland which were textured by a burlap drag, a nylon brush (a transverse texture) and a method of exposed aggregate concrete pavement. It was found, that according to the method of exposed aggregate concrete pavement maximum size of aggregate, which in a wearing course should not exceed 8 mm, has a significant impact on the noise level. The cement concrete pavement textured by a burlap drag is definitely the loudest solution for multi-axial trucks traveling at a speed above 80 km/h. Sections transverse textured by a nylon brush significantly differ from each other relating to a tyre/road noise of a car.

Keywords: cement concrete pavement, tyre/road noise, texture

Literatura:


[1] Ogólne Specyfikacje Techniczne. Nawierzchnia betonowa. D – 05.03.04. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa 2013 r.
[2] Rasmussen R. O., Wiegdan P. D., Fick G. J., Harrington D. S.: How to Reduce Tire-Pavement Noise: Better Practices for Construc-ting and Texturing Concrete Pavement Surfa-ces, Federal Highway Administration U. S. Department of Transportation, Washington, USA, 2012 r.
[3] Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Motylewicz M.: Hałaśliwość nawierzchni betonowych – przykładowe wyniki badań, Drogownictwo, nr 10, 2014 r., str. 319 – 326.
[4] Sandberg U., Ejsmont J. A.: Tyre/Road Noise Reference Book, Szwecja, 2002 r.
[5] Donovan P. R.: Comparitive measurement of tire/pavement noise in Europe and the United States – NITE Study, Report No FHWA/CA/MI-2006/09, Petaluma, USA, 2006 r.
[6] Cackler E. T., Rasmussen R. O., Ferragut T., Harington D. S. i in.: Evaluation of U.S. and European concrete pavement noise reduction methods, Federal Highway Administration, National Concrete Pavement Technolo-gy Center, Ames, USA, 2006 r.
[7] Sandberg U.: Noise characteristics of an exposed aggregate cement concrete surfa-ce, 14th International Congress on Sound & Vibration, Cairns, Australia, 2007 r.
[8] Kuemmel D. A. et al.: Noise characteristics of pavement surface texture in Wisconsin, Transportation Research Record, Vol. 1544, 1996 r., str. 24 – 35.

Otrzymano: 14.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 94 - 96 (spis treści >>)