logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Mikołaj Malesza, prof. dr hab. inż. Czesław Miedziałowski, dr inż. Jarosław Malesza
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Modułowe segmenty przestrzenne zawierają szkieletowe, drewniane tarcze ścienne i stropowe z współpracującym poszyciem oraz przegrody dachowe, których technologia konstrukcji jest podobna jak w przypadku budynków wielkoelementowych tarczowych. Przewidywanie i określanie nośności elementów konstrukcji modułów jest zadaniem złożonym, wymagającym zaawansowanych technik obliczeniowych, bowiem elementy poddane będą wytężeniu podczas produkcji, transportu i montażu. Transport segmentu wywołuje oddziaływania dynamiczne, które muszą być uwzględnione w projektowaniu. Konstrukcje wznoszone na placu budowy nigdy nie są poddawane wytężeniom wynikającym z przestrzenności elementu i różnorodności działających równocześnie obciążeń. Przy większej liczbie kondygnacji i stosunkowo niewielkich obciążeniach pionowych w odpowiedniej konfiguracji i geometrii całego budynku mogą wystąpić siły odrywające moduł od niższej kondygnacji, a więc efekt kotwienia może się okazać niezbędny.

Słowa kluczowe: moduł konstrukcyjny, budynki modułowe, fazy: produkcji, podno- szenia i transportu, deformacje modułu.

***

Selected aspects of construction modular wood-framed buildings

Buildings of modular construction shall fulfill all standard and technical requirements corresponding to use and predicted function of building. 3D modular segments contain wood-framed with sheathing wall, floor and roof diaphragms technologically similar to construction of large panel buildings. Prediction and evaluation of the load bearing capacity for modular structure requires advanced analytical approach due to varying loading and their combination acting in process of manufacturing, transport and lifting while assembling of modular segment in building. Transportation on distance very often exceeding 400 – 500 km and process this create dynamic loading, which must be included in process of design. Structure provided on the site of construction are not overstressed in the manner resulted from spatial form of the segment and variation of loading acting f. e. while transportation. In case of multi storey segmental construction when vertical load is rather low, the pull-up forces rise, hence effect of anchoring is necessary.

Keywords: module of structure, modular buildings, phase of lifting and transport, deformation module. 

Przeczytaj cały artykuł >>