logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Piotr Beczek
mgr inż. Jerzy Maciejczyk
prof. ndzw. dr hab. inż. Barbara Rymsza

Walka z hałasem komunikacyjnym, to z jednej strony określenie dopuszczalnego natężenia dźwięku oraz przygotowanie inwestycji drogowej z uwzględnieniem jej przyszłego oddziaływania na środowisko [1, 5], z drugiej – pomiar hałasu komunikacyjnego [4, 9] oraz metody ochrony środowiska przed oddziaływaniem wynikającym z ruchu drogowego odbywającego się po drodze lub obiekcie mostowym [6, 8].

* * *

Dotychczas twierdzono, że dobór urządzeń dylatacyjnych powinien uwzględniać przede wszystkim charakter obiektu i rodzaj obciążenia oraz zakres przemieszczeń dylatowanych elementów i kąt skosu. Zaprezentowane wyniki badań wskazują na potrzebę uwzględniania przy wyborze rodzaju urządzenia dylatacyjnego także aspektu emisji hałasu. Co więcej, wydaje się, że wobec wzrastającej świadomości proekologicznej społeczeństwa, wyrażającej się w zapotrzebowaniu na ograniczenie hałasu, kryterium emisji dźwięków przez urządzenia dylatacyjne może nabrać większego znaczenia niż obecnie. Zatem należy rozwijać opisane w artykule badania poziomu hałasu generowanego przez urządzenia dylatacyjne.

Zamów dostęp do artykułu >>