logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Protection against road noise using traffic management

dr inż. Marcin Dębiński, Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0002-5967-0637
dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. uczelni, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
ORCID: 0000-0002-9659-2666
dr inż. Marek Motylewicz, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-2702-9829

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2023.08.07
Artykuł przeglądowy

Streszczenie. Hałas drogowy to duże zagrożenie dla zdrowia i komfortu życia obywateli Polski i Unii Europejskiej. Istnieją środki ochrony przed nim, które mają różną skuteczność oraz możliwości zastosowania. Niewiele jest natomiast rozwiązań związanych z zarządzaniem ruchem drogowym. Dokładne poznanie zależności pomiędzy warunkami ruchu drogowego umożliwia opracowanie nowych sposobów ochrony przed hałasem drogowym. Zastosowanie odpowiednich scenariuszy zarządzania ruchem może spowodować znaczną redukcję hałasu drogowego.
Słowa kluczowe: hałas drogowy; warunki ruchu drogowego; system sterowania ruchem; pojazdy autonomiczne.

Abstract. Road noise is a major threat to the health and comfort of Polish and EU citizens. There are measures to protect against it, with varying degrees of effectiveness and possibilities of application. However, there are few solutions related to traffic management. Accurate recognition of the relationship between traffic conditions provides an opportunity to develop new ways to protect against road noise. The application of appropriate trafficmanagement scenarios can result in a significant reduction in road noise.
Keywords: road noise; traffic conditions; traffic control; autonomous vehicles.

Literatura
[1] Environmental Noise Guidelines for the European Region,World Health Organization. 2018.
[2] https://www.gov.pl/web/gddkia/abc- -ekranow-akustycznych-kiedy-gdzie-i- -dlaczego-je-stawiamy, 07.05.2023.
[3] Bohatkiewicz J. Modelowanie i ocena rozwiązań chroniących przed hałasem drogowym. Politechnika Lubelska, Lublin, 2017.
[4] Highway Capacity Manual 6th Edition A Guide for Multimodal Mobility Analysis Transport, Research Board, Washington D. C, 2016.
[5] Dutilleux G, Defrance J, Ecotiere D, Gauvreau B, Bérengier M, Besnard F, Duc EL. NMPB-ROUTES-2008: the revision of the French method for road traffic noise prediction. Acta Acustica united with Acustica. 96, 3, 2010, p. 452 – 462.
[6] Common Noise Assessment Methods in Europe (CNOSSOS-EU). Luxemburg, 2012.
[7] Bąk R, Kozaczka N. Wpływ pojazdów autonomicznych na sprawność ruchu – ocena zmian warunków ruchu na przykładzie przejścia dla pieszych. Współczesne wyzwania w projektowaniu infrastruktury drogowej i kolejowej, Monografia Politechniki Krakowskiej, 2021, p. 91-106.
[8] Maurer M, Gerdes JC, Lenz B, Winner H. The Effect of Autonomous Vehicles on Traffic, Autonomous Driving. Technical. Legal and SocialAspects. Autonomous Driving, Springer, 2016, p. 317 – 334.
[9] Guerrero-Ibánez J, Zeadally S, Contreras-Castillo, J. Sensor Technologies for Intelligent Transportation Systems. Sensors, 18 2018.
[10] Zysińska M. Rozwój inteligentnych systemów transportowych w Polsce. TTS Technika Transportu Szynowego. 2013; 20: 853 – 873.
[11] Costiabile F, Allegrini I. A new approach to link transport emissions and air quality: An inteligent transport system based on the control of tra. ffic air pollution. Environmental Modeling & Software. 2008; 23: 258 – 267.
[12] Nasir MK, Noor RM,Masum BM. Reduction of Fuel Consumption and Exhaust Pollutant Using Intelligent Transport System. The ScientificWorld Journal 2014.
[13] Saharan S, Bawa S, Kumar N. Dynamic pricing techniques for Intelligent Transportation System in smart cities: A systematic review. Computer communications. 2020; 150: 603 – 625.
[14] Zhang S, Niu T, YeWu, Max Zhang K, Wallington TJ, Xie Q,Wu X, H. Xu. Fine-grained vehicle emission management using intelligent transportation system data. Environmental Pollution. 2018; 241: 1027 – 1037.
[15] Dębiński M. Wpływ ruchu drogowego jego wahań i warunków na poziom hałasu i możliwości ochrony. Rozprawa doktorska; Politechnika Lubelska; 2023.

Przyjęto do druku: 25.07.2023 r.

Materiały Budowlane 08/2023, strona 34-37 (spis treści >>)