logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Identification of causes of cracking of concrete-concrete composite beams by the means of the example of extradosed bridge main girders

dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
dr hab. inż. Wojciech Siekierski, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1363-3574

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.10.24
Studium przypadku

Streszczenie. W artykule omówiono wpływ czasu realizacji poszczególnych elementów dźwigarów na rozkład sił wewnętrznych w konstrukcji i wartość momentu rysującego, na przykładzie analizy przyczyn zarysowania dźwigarów zespolonych typu beton-beton mostu drogowego extradosed. Wskazano na konieczność uwzględnienia w obliczeniach momentu rysującego takich czynników, jak zmienność w czasie siły sprężającej i zróżnicowanych zmian parametrów fizycznych betonu elementów składowych przekroju zespolonego (wytrzymałości, modułu sprężystości). Podkreślono wpływ podatności zespolenia żebra z płytą nadbetonu na wartość momentu rysującego.
Słowa kluczowe: konstrukcja zespolona beton-beton; moment rysujący; most extradosed.

Abstract. The influence of the execution time of individual elements ofmain girders on the distribution of internal forces in the structure and the value of the cracking moment was analysed, by the means of the example of an analysis of cracking causes for the concrete- -concrete composite girders of an extradosed road bridge. The necessity of taking into account such factors as variability of prestressing force in time and varied changes of concrete physical parameters of the cross-section components (strength, modulus of elasticity) in cracking moment calculations was pointed out. The influence of the flexibility of the connection of a rib-beamand a deck slab on the cracking moment magnitude was emphasized.
Keywords: concrete-concrete composite structure; cracking moment; extradosed bridge.

Literatura
[1] Ajdukiewicz A, Mames J. Betonowe konstrukcje sprężone. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 2001.
[2] Ajdukiewicz A, Mames J. Konstrukcje sprężone. Warszawa: Arkady; 1984.
[3] Madaj A, Wołowicki W. Projektowanie mostów betonowych. Warszawa: WKŁ; 2010.
[4] PN-EN 1992-1-1:2004. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[5] PN-EN 1992-2:2005. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 2: Mosty z betonu. Obliczenia i reguły konstrukcyjne.
[6] MadajA, SiekierskiW.Analysis of effects of shrinkage of concrete added to widen RC girder bridge. Computers and Concrete. 2019; https://doi.org/10.12989/cac.2019.23.5.329
[7] Biliszczuk J. Mosty podwieszone. Warszawa: Arkady; 2005.
[8] Trochymiak W. Mosty sprężano-podwieszone. Inżynieria i Budownictwo. 2004; 60: 485-492.
[9] Trochymiak W.Mosty betonowe z naprężonymi cięgnami – ewolucja form konstrukcyjnych i zasad obliczania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej; 2012.
[10] Praca zbiorowa. Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2. Sekcja konstrukcji betonowych KILiW PAN. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne; 2006.

Przyjęto do druku: 13.06.2022 r.

 

Materiały Budowlane 10/2022, strona 94-98 (spis treści >>)