logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Energy-efficient material solutions in the architecture of pre-school buildings

dr inż. arch. Janusz Marchwiński, Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie; Wydział Architektury
ORCID: 0000-0003-3897-3580
dr hab. inż. arch. Agnieszka Starzyk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego; Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-8704-5003
dr. inż. Ołeksij Kopyłow, Instytut Techniki Budowlanej; Zakład Inżynierii Elementów Budowlanych
ORCID: 0000-0002-8436-2521

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.08.06
Studium przypadku

Streszczenie. Artykuł jest kontynuacją publikacji Kontekst energetyczny wykorzystania materiałów budowlanych w projektowaniu energoefektywnych budynków przedszkolnych – spojrzenie architektoniczne zamieszczonej w „Materiałach Budowlanych” 6/2022. Przeprowadzone badanie ma na celu opracowanie platformy pomiędzy wiedzą techniczną a praktyką architektoniczno- projektową w zakresie tworzenia budynków przedszkolnych o obniżonym zapotrzebowaniu na energię operacyjną. Kontynuowano analizę wpływu przegród budowlanych wykonanych z różnych materiałów budowlanych na ich zdolność do akumulacji ciepła, kształtowania mikroklimatu przyjaznego użytkownikom oraz przeanalizowano szczegółowo wewnętrzne przegrody stosowane w budynkach przedszkoli. Przedstawiono zestawienie wybranych rozwiązań materiałowych w kontekście możliwości ich zastosowania w energoefektywnych budynkach przedszkoli.
Słowa kluczowe: energooszczędność; budynki energoefektywne; przedszkola; rozwiązania energooszczędne; fotowoltaika.

Abstract. The article serves as a continuation of the text published in „Materialy Budowlane” 6/2022 under the title of Energy context of building materials’ use in designing energy-efficient kindergarten buildings – architectural outlook. The study is aimed to creating a platformbetween the available technical knowledge and architectural design practice in the field of designing preschool buildingswith reduced operational energy demand.During the study, the analysiswas continued concerning the influence that building partitionsmade of various buildingmaterials exert on the buildings’ ability to accumulate heat and create a user-friendly microclimate. Internal partitions used in pre-school buildings were analyzed in detail. The present article presents a list of selected material solutions in the context of their possible implementation towards designing energy-efficient pre-school buildings.
Keywords: energy efficiency; energy-efficient buildings; kindergartens; energy-saving solutions; photovoltaics.

Literatura
[1]Akram MW, Mohd Zublie MF, Hasanuzzaman M, RahimNA.GlobalProspects,AdvanceTechnologies and PoliciesofEnergy-SavingandSustainableBuildingSystems: AReview.Sustainability.2022,14,1316.https://doi. org/10.3390/su14031316.
[2]Marchwiński J, Zielonko-Jung K. Ochrona przeciwsłonecznawbudynkachwielorodzinnych. Pasywne rozwiązania architektoniczno-materiałowe. Wyd. WSEiZ, Warszawa 2013.
[3]MarchwińskiJ,StarzykA,KopyłowO.Kontekstenergetycznywykorzystaniamateriałówbudowlanychwprojektowaniu energoefektywnych budynków przedszkolnych – spojrzenie architektoniczne.MateriałyBudowlane. 2022.DOI: 1015199/33.2022.06.04.
[4] Yasa E. Energy Performance and Indoor Comfort With Mechanically Assisted Natural Ventilation on AtriumBuildingswithDSF.Mediterranean Congress on HVAC „Climamed 2015”, Nice (France) 10-11 September 2015.
[5] Laskowski L. Biernewykorzystanie energii słonecznej do ogrzewania.Wyd. IPPTPAN,Warszawa 1990.
[6]DawsonL.WalledGreenCity.ArchitecturalReview. 1997; 7.
[7]Marchwiński J,StarzykA.Problematykaprojektowania budynków przedszkoli ze szczególnym uwzględnieniemaspektówekologiczno- energetycznych.Projektenergoefektywnego przedszkola w Michałowicach – cz. 1. Builder283(2):32-36,DOI:10.5604/01.3001.0014.6632.
[8] PolańskiZ.Współczesnemetodybadańdoświadczalnych. Warszawa 1978.
[9]Marchwiński J. The systems method as an educative tool for sustainable architecture design on the example of solar building design.TechnicalTransactions. 2021, 026.
[10] Pieter J. Zarys metodologii pracy naukowej.Wyd. PWN,Warszawa 1975.

Przyjęto do druku: 24.06.2022 r.

 

Materiały Budowlane 08/2022, strona 48-51 (spis treści >>)