logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Evaluation of dynamic properties of a footbridge after installation of mass dampers

mgr inż. Michał Jukowski, Politechnika Lubelska; Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0003-3750-8281
mgr inż. Bartosz Skulski, ATEST SP.J. Akredytowane Laboratorium Badawcze
ORCID: 0000-0002-7043-0052

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.04.15
Doniesienie naukowe

Streszczenie. W artykule opisano przykład kładki dla pieszych, w przypadku której konieczne było zastosowanie dodatkowych rozwiązań zwiększających komfort użytkowania przez pieszych. Zabudowa dwóch tłumików drgań (o charakterystyce częstotliwości pokrywającej się z drugą postacią drgań) znacznie poprawiła zachowanie konstrukcji pod obciążeniem dynamicznym w zakresie odpowiedzi dynamicznej konstrukcji nośnej kładki. Ograniczono amplitudę przyspieszeń i przemieszczeń pomostu drugiej postaci drgań (giętno-skrętnej) oraz znacznie zwiększono poziom tłumienia drgań. Analiza przebiegu czasowego przemieszczeń pomostu potwierdziła pracę konstrukcji w zakresie sprężystym.
Słowa kluczowe: analiza dynamiczna; tłumik drgań; współczynnik tłumienia; logarytmiczny dekrement tłumienia.

Abstract. This paper describes an example of the footbridge construction, where it was necessary to apply additional solutions increasing the comfort of the object use for pedestrians. The installation of two vibration dampers (with frequency characteristics coincidingwith the second formof vibration) significantly improved the behavior of the structure under the dynamic load in terms of the dynamic response of the footbridge load-bearing structure. The amplitudes of accelerations and displacements of the deck of the second form of vibrations (bending-torsional) were reduced and the vibration damping level was significantly increased.Analysis of the time courses of the bridge deck displacements confirmed the operation of the structure in the elastic range.
Keywords: dynamic analysis; vibration damper; damping factor; logarithmic damping decrement.

Literatura
[1] Biliszczuk J.Mosty Podwieszone Projektowanie i Realizacja.Warszawa.Arkady. 2005.
[2] Bęc J, JukowskiM.Analiza statyczna imodalnaMostu Solidarności w Płocku. Budownictwo i Architektura. 2016; vol. 15 nr 1, s. 177 – 189.
[3] Frýba L. Vibration of solids and structures under moving loads. London, UK: Thomas Telford. 1999.
[4] FlagaA.Mosty dla pieszych.WydawnictwaKomunikacji iŁącznościWKŁ2011.
[5] Flaga A, Pańtak M, Michałowski T. Examination of own human comfort criteria for footbridges in case of wind-induced vibrations, rozdział w monografii Environmental effects on buildings, structures and people – investigations, studies, applications. Politechnika Krakowska, Kraków 2016; 271 ÷ 284.
[6] FlagaA, Flaga K. Obciążenia dynamiczne kładek dla pieszych spowodowane ludźmi w różnych warunkach ich aktywności. Monografia Projektowanie, budowa i estetyka kładek dla pieszych. Politechnika Krakowska; 2003; 29 ÷ 50.
[7] Racic V, Brownjohn J. Mathematical modelling of random narrow band lateral excitation of footbridges due to pedestrians walking. Computers and Structures. 2012. doi: 10.1016/j.compstruc.2011.10.002.
[8] Erfan Shahabpoor, PavicA,RacicV, Zivanovic S. Effect of groupwalking traffic on dynamic properties of pedestrianstructures. Journal of Sound and Vibration. 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsv.2016.10.017.
[9] Ciurej H. Interakcja inercyjnych obciążeń ruchomych i kładki dla pieszych. Czasopismo Techniczne. 2012; Z. 1-B/2012.
[10] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe – Obciążenia.
[11] Sprawozdanie z próbnego obciążenia statycznego i dynamicznego kładki dla pieszych nad ul. Szarych Szeregów w Radomiu (16-020-W). Opracowanie: PolitechnikaGdańska, Wilde Engineering Sp. z o.o.Aspekt LaboratoriumSp. z o.o., listopad 2016 r.
[12] Design of Lightweight Footbridges for Human Induced Vibrations, JCR, 2009. ISBN: 978-92-79-13387-9. doi: 10.2788/33846.

Przyjęto do druku: 25.03.2022 r.

 

Materiały Budowlane 04/2022, strona 86-88 (spis treści >>)