logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

CIPP method for renovation and reinforcement of underground and transport infrastructure

prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
ORCID: 0000-0002-4547-2453

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.02.06
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. Infrastruktura podziemna, głównie sieci przesyłowe mediów oraz inne konstrukcje zagłębione w gruncie, w tym obiekty inżynierskie infrastruktury komunikacyjnej, były budowane od czasu, gdy zaczęły powstawać pierwsze aglomeracje miejskie oraz ciągi komunikacyjne – drogi i linie kolejowe. Należy podkreślić, że znajdują się one w eksploatacji, mimo że dla części z nich zakładany przepisami okres trwałości już dawno został przekroczony i wymagają pilnych remontów lub przebudowy. Artykuł przedstawia zagadnienia dotyczące jednej z najmniej inwazyjnych metod renowacji tego typu obiektów z wykorzystaniem bezwykopowej technologii Cured In Place Pipe (CIPP), której założenia są spójne z obecną polityką UE dotyczącą zasad zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe: renowacja infrastruktury podziemnej; technologie CIPP; ekologia; efektywność ekonomiczna; obiekty inżynierskie.

Abstract. The underground infrastructure, mainly transmission networks for utilities and other structures buried in the ground, including engineering structures of communication infrastructure, have been built since the time when the first urban agglomerations and communication routes – roads and railroad lines – were established. Many of these objects, or traffic culverts are historical objects. It should be emphasized tha tmost of these objects are still in use, even though their lifespan assumed by general regulations has long been exceeded and they require urgent renovation or reconstruction. This paper presents one of the least invasive methods of rehabilitation of such objects using trenchless technology Cured In Place Pipe (CIPP), which assumptions are consistent with current EU policy for sustainable development.
Keywords: rehabilitation of underground infrastructure; CIPP technologies; ecology; economic efficiency; engineering structures.

Literatura
[1] Donaldson B. 2009. Environmental Implications of Cured-in-Place Pipe Rehabilitation Technology Journal of the Transportation Research Board. DOI: 10.3141/2123-19.
[2] https://www.mswmag.com.
[3] Informacje Komisji Europejskiej dotyczące polityki ochrony środowiska https://ec.europa. eu/environment/ nature/ecosystems/policy/index_en.htm.
[4] Jasiński W., A. Łęgosz, A. Nowak, A. Pryga- -Szulc, A. Wysokowski. 2006. Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych drogowych konstrukcji inżynierskich z tworzyw sztucznych. Żmigród: IBDiM Filia-Wrocław 73 s. ISBN: 8391121380.
[5] Kolonko A, F. Piechurski, P. Popielski, B. Przybyła, A. Wysokowski, D. Zwierzchowski, pod kierunkiem Kośmidrer P. 2021.Wytyczne pt. Badania odbiorowe wykładzin CIPP instalowanych w rurociągach sieci i instalacji zewnętrznych (Projekt). Polskie Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych (PSTB). Kraków.
[6] Kolonko A. 2003. „Polskie doświadczenia w renowacji przewodów kanalizacyjnych CIPP”. Inżynieria Bezwykopowa (3): 24 – 34.
[7] Materiały dotyczące technologii renowacji przepustów firmy Lanesgroup, (https://www.lanesfordrains. co.uk/company-news/news/new-uv-lining- -technology-just-ticket-rail-culvert-renewal/).
[8] Rowińska W., A. Wysokowski, A. Pryga. 2004. Zalecenia projektowe i technologiczne dla podatnych konstrukcji inżynierskich z blach falistych. GDDKiA-IBDiM Żmigród.
[9 ] Wysokowski A., J.Howis. 2013. „Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 15.Projektowanie przepustów według eurokodów”. Cz. III. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Listopad –Grudzień.
[10] Wysokowski A., J. Howis. 2010. „Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 7. Metody obliczeń konstrukcji przepustów. Cz. I. Ogólne zasady obliczeń”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. Marzec – Kwiecień.
[11] Wysokowski A. 2020. Influence of single-layer geotextile reinforcement on load capacity of buried steel box structure based on laboratory full- -scale tests Thin-Walled Structures. pp. 1 – 7. ISSN: 0263-8231,, eISSN: 1879-3223.
[12] Wysokowski A. 2019. Trwałość i współczesne technologie wzmacniania przepustów i przejść dla zwierząt, Awarie budowlane: zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje. Wyd. Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, s. 541 – 544, ISBN: 9788376632865.
[13] Wysokowski A. 2015. „Innowacje w infrastrukturze drogowej w aktualnym programie Unii Europejskiej”. Materiały Budowlane 519 (11).

Przyjęto do druku: 13.01.2022 r.

 

Materiały Budowlane 02/2022, strona 22-25 (spis treści >>)