logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski; Zakład Dróg Mostów i Kolei

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Konstrukcje obiektów mostowych, podobnie jak inne budowle inżynierskie, podlegają odkształceniom spowodowanym czynnikami termicznymi, obciążeniami użytkowymi i montażowymi, skurczem i pełzaniem betonu oraz nierównomiernym osiadaniem podłoża gruntowego (również z powodu wpływów sejsmicznych i szkód górniczych). Aby mogły realizować założony w projekcie schemat statyczny, powinny być wyposażone w elementy zapewniające swobodę odkształceń, czyli łożyska i urządzenia dylatacyjne.

Literatura
[1] Bańkowski W., T. Gajda, A. Jivan-Coteti, A. Sakowski, Marek Salamak, A. Silarski, J. Rymsza J. (koordynator). 2021. Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskichWR-M-71.Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa.
[2] Bień J. 2010. Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[3] Brandt A. M. 1962. „O zastosowaniu łożysk kauczukowych w mostownictwie”. Inż. i Bud. (3): 104 – 109.
[4] Brandt A. M., A. Niemierko A. 1975. „Nowe rozwiązania łożysk mostowych”. Inż. i Bud. (8- 9): 392 – 396.
[5] Gustowski Z., R.Wodyński,AdamWysokowski. 1993. Ekspertyza wraz z oceną nośności (na podstawie analiz teoretycznych) ustroju nośnego granicznego mostu drogowego przez rzekę Odrę w Kostrzyniu. Wrocław. IBDiM.
[6] NiemierkoA. 2015. „Historia współczesnych łożysk mostowych. Łożyska elastomerowe i elastomerowo- ślizgowe”. Drogownictwo (1).
[7] Niemierko A. 2015. Łożyska mostowe – kontrola podczas eksploatacji. Budownictwo mostowe. VADEMECUM.Wydawnictwo Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Sp. z o.o.
[8] Niemierko A. 2005. Zalecenia dotyczące łożyskowania obiektów mostowych oraz kontroli łożysk podczas eksploatacji.Warszawa. GDDKiA.
[9] Niemierko A. 1994. Vademecum bieżącego utrzymania i odnowy drogowych obiektów mostowych. Tom 7 – Wyposażenie mostów. Rozdział 7.4 Naprawa lub wymiana łożysk. Warszawa. GDDP.
[10] Raport o stanie technicznym obiektów mostowych GDDKiA na koniec 2017 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, www.gddkia.gov.pl, 2021 r.
[11] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000 nr 63 poz. 735).
[12] Tłustochowski J., B. Kunecki,AdamWysokowski, R. Wodyński. 1998. Projekt techniczny naprawy przyczółków „starego” mostu Jagiellońskiego w ciągu ulicy Jana Kochanowskiego na kanale powodziowym rzeki Odry. Wrocław. IBDiM.
[13] Wysokowski A., J. Howis. 2021. „Wpływ stanu technicznego urządzeń dylatacyjnych na trwałość drogowych obiektów mostowych”. Mosty (2).
[14] Wysokowski A., R. Wodyński, E. Budka. 1991. Ocena aktualnego stanu łożysk ruchomych belek wspornikowych mostu kolejowego w km. 10.688 Jelenia Góra – Zebrzydowa w Pilchowicach wraz z rozwiązaniem technicznym ich wymiany. Wrocław. IBDiM.
[15] Wytyczne stosowania łożysk w kolejowych obiektach inżynieryjnych Id – 120. PKP Polskie Linie Kolejowe. Warszawa 2016.

  

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 09/2021, strona 57-60 (spis treści >>)