logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Impact of short-term aging of bitumen 35/50 with the addition of natural asphalt on zero shear viscosity modeling

mgr inż. Krzysztof Kołodziej, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-2987-6140
dr inż. Lesław Bichajło, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-2463-9672
prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-2003-000X

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2020.11.05
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. Jednym z istotnych parametrów dotyczących asfaltu jest lepkość zerowego ścinania (ZSV). W ramach badań dokonano oceny wpływu starzenia krótkoterminowego na ZSV asfaltu drogowego 35/50 modyfikowanego dodatkiem asfaltu naturalnego TE (Trinidad Epure, w literaturze znany też jako TLA od Trinidad Lake Asphalt) w ilości 0, 10 i 20% w stosunku do masy asfaltu bazowego. Badania przeprowadzono w temperaturze 40, 50 i 60°C. Uzyskane wyniki wykazały zwiększenie lepkości asfaltu i usztywnienie lepiszcza wskutek starzenia. Stwierdzono dobrą korelację parametrów modelu Crossa z penetracją oraz temperaturą mięknienia asfaltu.
Słowa kluczowe: lepkość zerowego ścinania; asfalt naturalny Trynidad Epure (TE); starzenie krótkoterminowe.

Abstract. One of important bitumen parameter is zero shear viscosity (ZSV).As part of own research, the impact of short-term aging on ZSV was assessed for 35/50 road asphalt modified with the addition of Trinidad Lake Asphalt (TLA) in the amount of 0, 10, 20% in relation to the weight of the base asphalt. The tests were carried out at temperatures of 40, 50 and 60°C. Research results confirm influence of binder aging on stiffening effect, as indicated by an increase in viscosity. A good correlation was also found between the Cross model parameters and penetration and softening point.
Keywords: zero shear viscosity; natural asphalt Trinidad Lake Asphalt (TLA); short-term aging.

Liateratura
[1] Bilski Marcin. 2017. Właściwości reologiczne asfaltów drogowych modyfikowanych dodatkiem asfaltów naturalnych z uwzględnieniem wpływu starzenia. Politechnika Poznańska.
[2] Błażejowski Krzysztof, Stanisław Styk. 2004. Technologia warstw asfaltowych. Warszawa. WKŁ.
[3] Gaweł Irena, Maria Kalabińska, Jerzy Piłat. 2014. Asfalty drogowe. Warszawa. WKŁ.
[4] Kołodziej Krzysztof, Lesław Bichajło. 2016. „Wpływ dodatku asfaltu naturalnego TE na starzenie mieszanki asfaltu lanego”. Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture, z. 63, nr 1/II: 233 – 241, DOI: 10.7862/rb.2016.80.
[5] Kołodziej Krzysztof, Lesław Bichajło. 2017. „Lepkość zerowego ścinania asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego Trynidad Epure (TE)”. Materiały Budowlane 540 (8): 68 – 70. DOI: 10.15199/33.2017.08.20.
[6] Piłat Jerzy, Piotr Radziszewski. 2010. Nawierzchnie asfaltowe. Warszawa. WKŁ.
[7] Słowik Mieczysław, Przemysław Adamczak. 2007. „Ocena wpływu starzenia krótkoterminowego na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych elastomerem SBS”. Drogi i Mosty 6 (1): 41 – 58.
[8] Słowik Mieczysław, Marta Andrzejczak. 2014. „Analiza lepkości zerowego ścinania (ZSV) asfaltów modyfikowanych kopolimerem SBS”. Budownictwo i Architektura 13 (4): 251 – 258.
[9] Sybilski Dariusz. 1994. „Relationship between absolute viscosity of polymer-modified bitumens and rutting resistance of pavement”. Materials and Structures, nr 27: 110 – 120. DOI: 10.1007/BF02472829.
[10] Sybilski Dariusz. 1996. Polimeroasfalty drogowe. Jakość funkcjonalna, metodyka i kryteria oceny. Warszawa, IBDiM.
[11] Sybilski Dariusz. 1996. „Zero-Shear Viscosity of Bituminous Binder and Its Relation to Bituminous Mixture’s Rutting Resistance”. Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, nr 1535: 15 – 21. DOI: 10.3141/1535-03.
[12] Sybilski Dariusz, Marcin Gajewski, Wojciech Bankowski, Renata Horodecka, Andrzej Wróbel, Krzysztof Mirski. 2010. Ocena wpływu właściwości reologicznych lepiszcza asfaltowego na deformacje trwałe nawierzchni drogowe. Warszawa, IBDIM. [13] Widyatmoko Iswandaru, Elliott Richard. 2008. „Characteristics of elastomeric and plastomeric binders in contact with natural asphalts”. Construction and BuildingMaterials nr 22, t 3: 239 – 249. DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2005.12.025.

Przyjęto do druku: 09.03.2020 r.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 11/2020, strona 54 - 57 (spis treści >>)