logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Krzysztof Germaniuk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.16

Koszt wykonania nawierzchni na obiekcie mostowym wynosi tylko ok. 0,5% jego budowy i tylko 0,25% kosztu budowy drogi. Są jednak obiekty, w przypadku których zwiększa się on do ok. 50% kosztu budowy odcinka drogi. Awaria nawierzchni na obiekcie mostowym może doprowadzić do wyłączenia długiego odcinka drogi z eksploatacji. Błędy powstałe podczas wykonywania robót o wartości 0,5% inwestycji mostowej mogą wygenerować koszty równe 20 ÷ 40% tej inwestycji. W artykule omówiono mechanizm powstawania najczęściej spotykanych uszkodzeń nawierzchni na obiektach mostowych i na połączeniu drogi z obiektem mostowym oraz podjęto próbę wyjaśnienia ich przyczyn.

Słowa kluczowe: nawierzchnia na mostach, uszkodzenia nawierzchni, pęknięcia nawierzchni, wybój, osiadanie nawierzchni, płyta przejściowa, połączenie drogi z mostem.

* * *

Damage on the pavement of bridges and on the connection of the road to the bridge

The total length of bridges is only 0,25% of the length of the national road network. However, there are buildings whose construction cost is about 50% of the cost of building a section of the road. The cost of building a pavement on a bridge is only about 0,5% of the bridge structure cost and only 0,25% of the road building cost. However the falture of the pavement on the bridge can load to the long ruming of the section of the road of operation. Error arising when pavement works with a vollue of 0,5% of the bridge investment can generale costs equal to 20 ÷ 40% of this investment ie 40 ÷ 80 times higher. This article discusses the mechanism of the formation of the most common damage on th pavement of bridge and the connection of the road to the bridge object and na attempt was made to explain their causes.

Keywords: bridge pavement, pavement damage, pavement crack, pavement break, pavement settlement, transition slab, connection between the road and the brigde

Literatura
[1] Dreier Damien, Olivier Burdet, Aurelio Muttonio. 2011. „Transition Slabs of Integral Abutment Bridges”. Structural Engineering International (2): 144 – 150.
[2] Katalog detali mostowych. Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Transprojekt Warszawa, Warszawa, 2002/2004

Otrzymano: 03.03.2017 r

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 80-83 (spis treści >>)