logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-2018-03

Innowacyjne technologie sposobem na niedobór kadry wykonawczej

Z Grzegorzem Stefanowiczem – kierownikiem działu technologii, głównym specjalistą w Przedsiębiorstwie Produkcji Materiałów Drogowych KRUSZBET S.A. (PPMD KRUSZBET S.A.) rozmawia Ewelina Kowałko

Ewelina Kowałko: Firmy budowlane borykają się obecnie z niedoborem kadry wykonawczej. Jak radzi sobie z tym problemem PPMD KRUSZBET S.A.?
Grzegorz Stefanowicz: Rzeczywiście, od pewnego czasu niedobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników na rynku budowlanym staje się coraz większym problemem. Firmy wykonawcze szukają więc rozwiązań, które pozwolą przy dostępnych zasobach poradzić sobie z coraz większymi wymaganiami inwestorów i większym zapotrzebowaniem na usługi. Dostosowujemy je nie tylko do konkretnego zastosowania, ale i dostępnego sprzętu oraz ludzi. PPMD KRUSZBET S.A., działając na rynku betonów i prefabrykatów od przeszło 40 lat, wdraża trwałe i pewne rozwiązania. Analizujemy zapotrzebowanie rynku, prowadzimy liczne badania wyrobu na etapie projektowania, wbudowywania i użytkowania, co pozwala wdrożyć produkt, który spełni oczekiwania inwestora i wykonawcy. Przykładem jest CCR – Beton Drogowy KRUSZBET przeznaczony do budowy dróg i placówo natężeniu ruchu od KR1-KR2 do KR3-KR4.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 10 (spis treści >>)

Wzmacnianie podłoża gruntowego pod inwestycje infrastrukturalne

mgr inż. Piotr Rychlewski Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.02

Trudne warunki gruntowe wymuszają stosowanie różnych technik wzmacniania podłoża w celu posadowienia nasypów i fundamentów obiektów inżynierskich. W artykule omówię te najczęściej stosowane. Są wśród nich m.in. wymiana gruntu, konsolidacja, przeciążenie, dreny pionowe, ubijanie, wymiana dynamiczna, wibroflotacja, wibrowymiana, kolumny betonowe oraz DSM.

Literatura
[1] Kłosiński Bolesław. 2007. „Współczesne sposoby wzmacniania podłoża i fundamentów budowli”. VI Seminarium Wzmacnianie podłoża gruntowego i fundamentów budowli. Warszawa.
[2] Gajewska Beata, Bolesław Kłosiński. 2011. „Rozwój metod wzmacniania podłoża gruntowego”. X Seminarium – geotechnika dla inżynierów Wzmacnianie podłoża i fundamentów. Warszawa.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 6-8 (spis treści >>)

Estakada E2 – kluczowy obiekt Obwodnicy Wałcza

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Przemysław Kalitowski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Piotr Żółtowski YLE Inżynierowie Sp. z o.o.

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.03

W artykule przedstawiono uwarunkowania i przebieg projektowania estakady E2 z betonu sprężonego w ciągu Obwodnicy Wałcza. Pokazano efekt procesu optymalizacji projektu pierwotnego. Opisano przeprowadzone analizy wynikające z przyjętej technologii nasuwania podłużnego oraz istotne aspekty, które należy poruszyć przy wyborze tej technologii. Zaprezentowano modele numeryczne konstrukcji przęseł i metodę analizy z uwzględnieniem pracy konstrukcji w fazach budowy. Podkreślono ważną rolę, jaką odegrało zaprojektowanie dziobów montażowych (awanbeków) oraz podano zasady stosowane przy doborze konstrukcji awanbeków i pokazano istotne rezultaty przeprowadzonych analiz.

Słowa kluczowe: estakada; nasuwanie podłużne; metoda elementów skończonych; awanbek; analiza stateczności.

* * *

The E2 overpass – crucial structure of Walcz’s bypass

Polish road infrastructure is still dynamically growing. The most popular material for bridge structures is concrete. Conditions and design process of the prestressed concrete overpass in line ofWalcz’s bypass are presented. Original project and the effects of optimization is described.Analyses dictated bychosen technology – incremental launching – were done. Key aspects in this kind of technology are indicated. Numerical FEM model of spans and analysismethod with construction phases are shown. Significant step in the project was designing of launching noses. The authors present rules which were preserved during designing of launching noses. Results of analyses are presented.

Keywords: overpass; incremental launching; finite element method; incremental nose; buckling analysis.

Literatura

[1] Hartmann Friedel, Casimir Katz. 2007. Structural analysis with finite elements. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
[2] Koncepcja i projekt wykonawczy estakady E2.YLE Inżynierowie Sp. z o.o.
[3] Projekt Obwodnica Wałcza. Odcinek od km3+920 do km17+805.Konsorcjum firm WBP ZABRZE Sp. z o.o. i PxM– Projekt – Południe Sp. z o. o.
[4] Projekt technologii nasuwania estakady E2.YLE Inżynierowie Sp. z o.o.
[5] Żółtowski Krzysztof, Mikołaj Binczyk. 2018. „Launching of steel bridge girder. Application of nonlinear shell models// Shell Structures: Theory and Applications”. Volume 4/ ed. Wojciech Pietraszkiewicz,Wojciech Witkowski. Londyn. CRC Press Taylor & Francis/Balkema: 485 – 488.

Otrzymano : 23.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 12-14 (spis treści >>)

Zbliża się druga fala boomu inwestycyjnego w drogownictwie

mgr inż. Krzysztof Mrówczyński

Autor do korespondencji : 

DOI: 10.15199/33.2018.03.01

Po okresie kilkuletniego marazmu stopniowo ożywia się koniunktura w budownictwie drogowym, a rządowy plan budowy dróg ekspresowych i autostrad wkracza w kolejną fazę kulminacyjną. Znaczne zwiększenie sieci tras szybkiego ruchu w Polsce powinno nastąpić już w 2018 r.

Otrzymano : 19.02.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 2-4 (spis treści >>)

Laboratoryjne metody oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych

dr inż. Marta Wasilewska Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.04

Głównym celem laboratoryjnych metod oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych jest weryfikacja materiałów przeznaczonych do stosowania w warstwach ścieralnych oraz technologii ich budowy,w celu zapobieżenia śliskości nawierzchni. Ich liczba jest nieporównywalnie mniejsza od liczby sprzętu wykorzystywanego w rzeczywistych warunkach ruchu na drodze. W artykule przedstawiono najważniejsze laboratoryjne metody oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych oraz kierunki prac związanych z ich wdrożeniem.

Słowa kluczowe: właściwości przeciwpoślizgowe; warstwa ścieralna; urządzenie FAP (Friction After Polishing).

* * *

Laboratory methods for evaluation of skid resistance of road pavements

Themain purpose of laboratorymethods for evaluating skid resistance is verification of individual materials and technologies of wearing courses to prevent slippery road surfaces. Their number is incomparably lower than the number of equipment used in traffic conditions on the road. This paper presents the most important laboratory methods for assessing skid resistance and indicates the directions of the further works related to their implementation.

Keywords: skid resistance; wearing course; FAP (Friction After Polishing) machine.

Literatura

[1] Gardziejczyk Władysław,Marta Wasilewska. 2012. „Assessment of skid resistance of asphalt mixtures in laboratory conditions”.Achivesof Civil Engineering(58):521–534.
[2] Hall Jim W.,Kelly L. Smith, Leslie Titus-Glover, James C.Wambold, Thomas J. Yager, Zoltan Rado. 2009. „Guide for pavement friction”. NCHRP Web-only document 108. Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43.
[3] Kowalski Karol, Rebecca S. McDaniel, Jan Olek. 2008. „Development of a Laboratory Procedure to Evaluate the Influence of Aggregate Type and Mixture Proportions on the Frictional Characteristics of Flexible Pavements”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists (77): 35 – 69.
[4] Roe Peter G., S.A. Hartshorne. 1998. The Polished Stone Value of aggregates and in-service skidding resistance. TRL Report 322. ICE Publishing.
[5] Wasilewska Marta, Paweł Gierasimiuk. 2016. „Urządzenie Wehner/Schulze do laboratoryjnej oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych”. Magazyn Autostrady (6): 24 – 27.
[6] Wasilewska Marta. 2017. „Evaluation of skid resistance of wearing coursemade of Stone Mastic Asphalt in laboratory conditions”. IOP Conference Series-Materials Science and Engineering (245). DOI: 10.1088/1757-899X/245/2/022043.

Otrzymano : 29.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 16-17 (spis treści >>)

Reaktywność alkaliczna kruszyw ze złóż polodowcowych

dr inż. Dorota Małaszkiewicz PolitechnikaBiałostocka,WydziałBudownictwa i InżynieriiŚrodowiska
mgr inż. Marcin Świentochowski ABW Superbruk Sp. z o.o.

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.05

Z wielu czynników przyczyniających się do degradacji betonu korozja alkaliczna bezpośrednio wiąże się ze składem mineralnym kruszywa. Jest ona wynikiem reakcji między niektórymi minerałami zawierającymi koloidalną lub kryptokrystaliczną krzemionkę a alkaliami zawartymi głównie w cemencie.W celu oceny potencjalnej reaktywności dwóch rodzajów kruszywa ze złóż polodowcowych z północno-wschodniej Polski wykorzystano długotrwałą metodę badawczą opisaną w PN-B-06714-34:1991+Az1:1997 oraz przyspieszoną metodę RILEMAAR-2.

Słowa kluczowe: reaktywność alkaliczna kruszyw; wewnętrzna korozja betonu; kruszywa ze złóż polodowcowych.

* * *

Alkali-aggregate reactivity of aggregates from post-glacial deposits

Among many factors causing concrete degradation, alkaline corrosion is directly related to the aggregate mineral composition. Alkaline corrosion is the result of a reaction between someminerals containing colloidal or cryptocrystalline silica and the alkali hydroxides, which originate mainly from Portland cement. In order to assess the potential reactivity of two types of aggregates from post-glacial deposits in north-eastern Poland, a long-termprocedure described in the Polish Standard PN-B-06714-34:1991+Az1:1997 and the accelerated procedure RILEMAAR-2 were used.

Keywords: alkali-aggregate reactivity; internal corrosion of concrete; aggregates from post-glacial deposits.

Literatura

[1] ACI 221.1R-98 State-of-the-Art Report on Alkali- Aggregate Reactivity Reported by ACI Committee 221. ACI.
[2] Góralczyk Stefan. 2011. „Reaktywność alkaliczna kruszyw. Nowa europejska metodyka badań i oceny”. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej 132 (39): 69 – 77.
[3] Jackiewicz-Rek Wioletta.2015. „Reaktywność alkaliczna kruszywa”.Materiały Budowlane 519 (11): 196 – 198. DOI: 10.15199/33.2015.11.63.
[4] Kurdowski Wiesław. 2010.Chemia cementu i betonu.Kraków,Warszawa. Stowarzyszenie Producentów Cementu.Wydawnictwo Naukowe PWN.
[5] Owsiak Zdzisława. 2015. Korozja wewnętrzna betonu. Monografie, Studia, Rozprawy Nr M66. Kielce. Politechnika Świętokrzyska.
[6] Piasta Wojciech, Zdzisława Owsiak. 2012. „Kruszywo przyczyną destrukcji betonu”. Materiały Budowlane 477 (5): 60 – 64.
[7] PN-EN 12620 Kruszywa do betonu.
[8] PN-B-06714-34:1991+Az1:1997 Kruszywa mineralne. Badania. Oznaczanie reaktywności alkalicznej.
[9] RILEMAAR-2 Detection of potential alkali-reactivity – Accelerated mortar-bar test method for Aggregates.
[10] Thomas M. D. A., Benot Fournier, Kevin J. Folliard. 2013. Alkali-AggregateReactivity (AAR) Facts Book.ReportNo. FHWA-HIF-13-019. Waszyngton D.C. Federal Highway Administration. Office of Pavement Technology.

Otrzymano : 29.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 18-19 (spis treści >>)

Wpływ lepiszczy modyfikowanych na właściwości techniczne mieszanek mineralno-asfaltowych

dr inż. Andrzej Plewa Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.06

W artykule przedstawiono wyniki badań i analiz właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych z lepiszczami modyfikowanymi. Na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny przydatności zastosowania upłynniaczy pochodzenia roślinnego (UR) do elastomero asfaltów. Przedstawione w artykule rozwiązania pozwalają na obniżenie temperatury technologicznejmieszanek mineralno-asfaltowych na etapie produkcji oraz wbudowywaniawnawierzchnię drogową, bez pogorszenia jakości wytwarzanych mieszanek, a w przypadku wielu istotnych parametrów nawet ich poprawę.Głównym zadaniem zastosowania upłynniaczy pochodzenia roślinnego (UR) jako dodatku do asfaltów jest obniżenie temperatury technologicznej m.in. wytwarzania poniżej 150°C.

Słowa kluczowe: mieszanka mineralno-asfaltowa; asfalt modyfikowany; upłynniacz pochodzenia roślinnego.

* * *

Influence of modified binders on the technical properties of asphalt mixtures

The article presents the results of research and analysis of the properties of asphalt mixtures with modified binders. On the basis of the obtained research results, the suitability of using plant fluids (UR) to elastomeroasphalts has been assessed. The solutions presented in the article allow to reduce the technological temperatures at the production stage and to incorporate asphaltmixtures in the road surface,without prejudice to the quality of themixtures produced, and inmost of the relevant parameters of the mixtures, their improvement. The main task of using plant fluids (UR) as an additive to bitumens is to reduce the technological temperatures, among others production (below 150°C).

Keywords: asphaltmix;modified binder; fluidizers of vegetable origin.

Literatura

[1] Belyaev Piotr, Andrzej Plewa, Konstantin Andrianov, Anton Zubkov, Valery Frolov. 2016. „The Effect of Modifying Additives on the Consistency and Properties of Bitumen Binders”. Czasopismo Advanced Materials and Technologies (4): 35 – 40.
[2] Radziszewski Piotr, Jerzy Piłat, Jan Król,Karol Kowalski,Michał Sarnowski. 2011. Weryfikacja wymagań i metod oceny właściwości lepko sprężystych krajowych asfaltów i asfaltów modyfikowanych. Warszawa. GDDKiA.
[3] Sybilski Dariusz. 2000. Zastosowanie metod SHRP do oceny nawierzchni dróg w Polsce. Studia i materiały, z. 50. Warszawa. IBDiM.
[4] Załącznik do zarządzenia nr 54 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 18.11.2014 r.: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych, WT-2 2014 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania techniczne.

Otrzymano : 29.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 20-21 (spis treści >>)

Ocena współczynnika tarcia nawierzchni betonowych w warunkach laboratoryjnych

dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.07

W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych współczynnika tarcia BPN określone wahadłem angielskim na nawierzchniach betonowych teksturowanych różnymi metodami. Ustalono, że w wypadku nawierzchni betonowych technika teksturowania ma wpływ na współczynnik tarcia. Największe wartości BPN uzyskano w przypadku nawierzchni teksturowanych metodą szczotkowania i rowkowania poprzecznego, a najmniejsze na nawierzchni z rowkowaniem podłużnym.

Słowa kluczowe: współczynnik tarcia; British Pendulum Number (BPN); nawierzchnia betonowa; metody teksturowania.

* * *

Evaluation of coefficient of friction of the cement concrete pavement in laboratory conditions

The paper presents the results of laboratory tests of the BPN coefficient of friction determined by the British Pendulum Testers on cement concrete pavements textured by various methods. It was found that in the case of cement concrete pavement, the texturing technique affects the coefficient of friction. The highest BPN values were obtained on the pavements textured by broomdrag and transverse tining and the lowest value on longitudinal tining.

Keywords: coefficient of friction; British Pendulum Number (BPN); cement concrete pavement; texturing method.

Literatura

[1] Hall JimW., Kelly Smith, Leslie Titus-Glover, James C. Wambold, Thomas Yager, Zoltan Rado. 2009. „Guide for pavement friction”. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board. DOI: 10.17226/23038.
[2] Henry John J. 2000. „Evaluation of Pavement Friction Characteristics”. NCHRP Synthesis 291. Transportation Research Board.
[3] Wasilewska Marta. 2010. Wpływ charakterystyki kruszywa na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych. Rozprawa doktorska. Białystok. Politechnika Białostocka.
[4] Wasilewska Marta, Władysław Gardziejczyk, Paweł Gierasimiuk. „Evaluation of skid resistance using CTM, DFT and SRT-3 devices”. Transportation Research Procedia (14): 3050 – 3059.DOI: 10.1016/j.trpro.2016.05.449.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 22-23 (spis treści >>)