logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-2017-07

Analiza porównawcza charakterystycznego obciążenia gruntu śniegiem na pograniczu polsko-czeskim

Szymon Karczewski, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Łukasz Sadowski, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail: lTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.24

W artykule przedstawiono analizę porównawczą wartości charakterystycznego obciążenia gruntu śniegiem w wybranych miejscowościach pogranicza polsko-czeskiego. Omówiono również sposób wyznaczania tej wartości w Polsce i w Republice Czeskiej za pomocą Eurokodów. Z przedstawionej analizy wynika, że w wybranych miejscowościach pogranicza polsko-czeskiego wartości charakterystycznego obciążenia gruntu śniegiem obowiązujące w Republice Czeskiej są większe niż wartości obowiązujące w Polsce.

Słowa kluczowe: obciążenie gruntu śniegiem, Eurokod, analiza porównawcza, pogranicze polsko-czeskie.

* * *

Comparative analysis of the ground snow load in the polish – czech borderland

In this paper was made a critical comparative analysis of the ground snow load value in chosen places of polish – czech borderland. Also a way to determine that coefficient in Poland and Czech Republic based on the Eurocodes has been presented. The results of this analysis show that in selected places on polish – czech borderland the values of the ground snow load established based on appendixes applicable in Czech Republic are higher than values established based on appendixes applicable in Poland.

Keywords: ground snow load, Eurocode, peer analysis, polish-czech borderland.

Literatura
[1] Biegus Antoni. 2014. Podstawy projektowania i oddziaływania na konstrukcje budowlane. Wrocław. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
[2] Chruściel Wojciech, Paweł Sulik. 2011. „Obciążenia śniegiem wg PN-EN 1991-1-3”. Materiały Budowlane 467 (7): 77 – 79.
[3] ČSN-EN 1991-1-3. 2005. Zatiženi konstrukci Část 1-3: Obecná zatižení.
[4] http: //www.snehovamapa.cz/(dostęp: 28.05.2017).
[5] http: //www.snihnastrese.cz/new_window_img.php?src=img/mapa-snehove-oblasti-cr-velka-nova.jpg (dostęp: 28.05.2017).
[6] PN-EN 1991-1-3:2005. Oddziaływania na konstrukcje. Część 1-3: Oddziaływania ogólne. Obciążenia śniegiem.
[7] Rawska-Skotniczny Anna. 2014. Obciążenia budynków i konstrukcji budowlanych według eurokodów. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
[8] Żurański Jerzy. 2006. „O obciążeniu śniegiem w aktualnych normach polskich”. Inżynieria i Budownictwo (62): 510 – 513.
[9] Żurański Jerzy. 2006. „Obciążenie śniegiem w ujęciu nowej normy PN-EN 1991-1-3:2003”. Inżynieria i Budownictwo (62): 66 – 69.

Otrzymano: 30.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 74-75 (spis treści >>)

Wpływ metody rozdziału oddziaływań poziomych na wartości obciążenia tarcz ściennych budynku o drewnianej konstrukcji szkieletowej

mgr inż. Rafał Roszczyc, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Marcin Szkobodziński, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.23

W artykule omówiono problem wpływu doboru metody oceny oddziaływań poziomych na wartość obciążenia tarcz ściennych budynku o drewnianej konstrukcji szkieletowej. Ponadto przedstawiono przykład obliczeniowy budynku o niesymetrycznym układzie ścian usztywniających, w przypadku którego przeprowadzono rozdział obciążeń metodami analitycznymi oraz metodą numeryczną.

Słowa kluczowe: rozdział obciążeń, drewniane ściany szkieletowe, sztywność przestrzenna, sztywność ścian.

* * *

The effect of choice of lateral load distribution method on the values of the loads in shear walls of wood frame buildings

This article presents the problem of distribution of lateral loads on the shear walls in a wood frame buildings. The paper presents methods of lateral load distribution and their comparison on the example of a building with an eccentric location of shear walls.The results obtained from the analytical methods were compared with the results obtained from numerical calculations made using the finite element method.

Keywords: loads distribution, wood frame buildings, spatial stiffness, shear wall.

Literatura
[1] Kapela Marel, Józef Sieczkowski. 2003. Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych. Warszawa. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
[2] Miedziałowski Czesław, Mikołaj Malesza. 2003. Budynki o szkielecie drewnianym z poszyciem. Warszawa-Białystok. Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej.
[3] PN-EN 12369-1:2002 Płyty drewnopochodne – Wartości charakterystyczne do projektowania – Część 1: Płyty OSB, płyty wió-
rowe i płyty pilśniowe.
[4] PN-EN 1995-1-1 Eurokod 5 – Projektowanie konstrukcji drewnianych – Część 1-1: Postanowienia ogólne – Reguły ogólne i reguły dotyczące budynków.
[5] PN-EN 338: 2011 Drewno konstrukcyjne – Klasy wytrzymałości.
[6] PN-EN 594 Konstrukcje drewniane – Metody badań – Badania sztywności i nośności płyt ściennych o szkielecie drewnianym.

Otrzymano: 23.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 71-73 (spis treści >>)

Kształtowanie geometrii kładki dla pieszych typu helix

Michał Gałuszka
mgr inż. Michał Betlej
Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii
dr inż. Henryk Ciurej, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.22

W artykule zaprezentowano sposób kształtowania geometrii ustroju nośnego kładki dla pieszych inspirowanej obiektem „The Helix Bridge” w Singapurze. Przedstawione zestawy równań parametrycznych określają położenie dowolnego punktu konstrukcji względem przyjętego globalnego układu odniesienia. W rezultacie możliwa jest łatwa korekta podstawowych parametrów geometrycznych obiektu. Rozważania stanowią wstęp do analizy konstrukcji metodą elementów skończonych, a zawarte w nich sformułowania mogą być bezpośrednio wykorzystane przez projektantów.

Słowa kluczowe: kładka dla pieszych, helisa, modelowanie parametryczne.

* * *

Forming the geometry of helix footbridge

The article presents the method of forming the geometry of footbridge structure inspired by “The Helix Bridge” in Singapore. Introduced parametric equations define the location of any point of construction in regard to the global reference frame. As a result, emendation of basic geometrical parameters of the object is easily available. Considerations are proem to FEM analysis of the construction. Presented formulation may be directly used in engineering practise.

Keywords: footbridge, helix, parametric modeling.

Literatura
[1] Bronstejn Ila Nikolaevic, Andrzej Szczech, Marek Gorzecki. 2004. Nowoczesne kompendium matematyki. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
[2] Gdowski Bogusław. 1982. Elementy geometrii różniczkowej z zadaniami. Warszawa. PWN.
[3] http://www.coxarchitecture.com.au/project/the-helix-bridge
[4] http://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Helix_Pedestrian_Bridge.pdf
[5] Oprogramowanie LUSAS Manual.
[6] Paluch Marian. Mechanika teoretyczna: podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych. 2006. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.

Otrzymano: 24.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 68-70 (spis treści >>)

Zależność Kalifornijskiego Wskaźnika Nośności CBR od układu warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych

dr inż. Ryszard Chmielewskim, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
mgr inż. Damian Waliszewski, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.21

W artykule przedstawiono problem określania i interpretacji Kalifornijskiego Wskaźnika Nośności CBR w przypadku gruntów „wątpliwych” stanowiących podłoże gruntowe dla nawierzchni drogowych i lotniskowych. Zwiększający się ruch kołowy powoduje konieczność stosowania złożonego układu warstw konstrukcyjnych generujących zróżnicowane obciążenia stałe na grunt. Obciążenia na podłoże gruntowe i naprężenia przez nie wywoływane są zmienne w zależności od kategorii ruchu oraz ciężaru warstw konstrukcyjnych. Na podstawie proponowanych zestawów typów nawierzchni z Katalogu Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (od KR1 do KR7) przeprowadzono wiele oznaczeń CBR w przypadku gruntów „wątpliwych”. Pozwoliło to określić zmienność parametru CBR od zastosowanego w czasie badania obciążenia stałego imitującego naciski od układu warstw konstrukcyjnych. Uzyskane wyniki badań umożliwiły również analizę wpływu nośności podłoża gruntowego w zależności od stosowanego układu nawierzchni i pośrednio kategorii ruchu.

Słowa kluczowe: nośność podłoża gruntowego, CBR, nawierzchnie drogowe, warstwy konstrukcyjne.

* * *

Dependence of Californian Bearing Ratio CBR from the layout of road pavement layers

The paper presents the problem of defining and interpreting the Californian Bearing Ratio, which is a subsoil for road and airport pavements. Increasing circular motion makes it necessary to use a complex set of construction layers generating differentiated fixed loads on the ground. The load on the subsoil and the stresses generated by them are variable depending on the traffic category and the weight of the above construction layers. Based on the proposed pavement type sets from the Katalog Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (from KR1 to KR7) a number of CBRs have been performed for problematic soils. This allowed us to determine the variability of CBR parameters from the applied static load implicitly applying pressure from the structural layers. The obtained results also made it possible to analyze the influence of soil substrate load depending on the surface system and traffic categories.

Keywords: bearing capacity, CBR, road surfaces, construction layers.

Literatura
[1] Bednarek Łukasz, Jakub Mazurek. 2011. „Ocena wpływu domieszek do kruszywa 0-63 mm na poprawę jego wskaźnika nośności na podstawie wyników badań własnych”. Górnictwo i Geoinżynieria, zeszyt 2: 89 – 94.
[2] Chmielewski Ryszard, Damian Waliszewski. Wpływ ciężaru warstw konstrukcyjnych nawierzchni na wartość wskaźnika nośności CBR, ACTASCIENTIARUM POLONORUM. SERIA: ARCHITECTURA, tom 15 (2), strony: 45 – 54.
[3] Katalog Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, 2014 r., Warszawa.
[4] PN-S-02205:1998 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. 1998, PKN, Warszawa.
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
[6] Sas Wojciech, Andrzej Głuchowski. 2014. „Nośność podłoża drogowego z destruktu betonowego na przykładzie badań CBR”. Civil nad environmental engineering: 149 – 154.
[7] Wiłun Zenon. Zarys geotechniki. 2007. Warszawa. Warszawa. WKŁ.
[8] Vogring Mike, Adam McDonlad. 2003. „A laboratory technique for estimating the resilient modulus of unsaturated soil specimens from CBR and unconfined compression tests”. 56 Canadian Geotechnical Conference.

Otrzymano: 17.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 66-67 (spis treści >>)

Analiza pracy toru bezstykowego pod obciążeniem termicznym

ppłk dr inż. Ryszard ChmielewskiWojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
por. mgr inż. Paweł Muzolf, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.20

W artykule przedstawiono podstawy teoretyczne pracy toru bezstykowego oraz dokonano analizy jego zachowania pod obciążeniem termicznym, na podstawie wyników badań prowadzonych na eksploatowanym torze linii 271 Wrocław – Poznań. Wykorzystując układ pomiarowy złożony z czterech czujników odkształceń Geokon 4000 wraz z wbudowanym termistorem oraz rejestrator GEOKON 8002-16-1 dokonano bezpośrednich, ciągłych pomiarów odkształceń toru bezstykowego w wyniku oddziaływania sił podłużnych, a także obciążeń termicznych w szynie w określonym przedziale czasu. Zaprezentowano wyniki badań, w tym pomierzone wartości odkształceń termicznych szyny wraz z jej temperaturą w wybranym okresie. Stwierdzono występowanie lokalnych, krótkotrwałych zaburzeń w liniowym charakterze zmian naprężeń oraz odkształceń w zależności od obciążenia termicznego, które mogą wynikać z dokładności pomiarów i z nierównomiernego rozkładu naprężeń termicznych na długości toru bezstykowego. Ponadto zarejestrowano charakter przebiegu zmiany temperatury szyny w czasie, co jest istotne z punktu widzenia diagnostyki i utrzymania toru bezstykowego. Pomierzona minimalna wartość temperatury szyny wynosiła (07.01.2017 r. o godz. 02:25) –16,0 °C.

Słowa kluczowe: utrzymanie toru, tor bezstykowy, obciążenie termiczne, kolej.

* * *

The analysis of CWR railway track behaviour under thermal load

In this article the basic theory of the Continuously Welded Rail (CWR) track is presented. Moreover authors conducted the analysis of CWR track behaviour under thermal load on the basis of experimental tests in the operated line No 271 Wroclaw – Poznan, section Czempin - Mosina, in the vicinity of Druzyna Poznanska. Direct real-time measurements of thermal longitudinal strains in the rail and the temperature of the rail were done using The Geokon Model 4000 Vibrating Wire Strain Gage and Geokon Model LC2x16 Datalogger. The results of experimental tests in selected time period are presented. The results confirms that the change of the thermal stresses of the rail is proportional to the temperature change. The same relation is being noticed between the change of the thermal strain of the rail and the temperature change. However some local disturbances in this relation are observed, which could be caused by the accuracy of the experimental instruments or by the varied distribution of thermal stresses along the track. Moreover the change of the rail temperature in relation of time is being registered, which is crucial information in railway track maintenance process. The lowest observed value of the temperature during wintertime is –16,0 °C (07.01.2016 r. 02:25

Keywords: CWR track, thermal load of railway track, railway

Literatura
[1] Bednarek Włodzimierz. 2014. „Przemieszczenia podłużne bezstykowego toru kolejowego.” Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej/Politechnika Poznańska, Nr 17: 5 – 24. DOI: article-eec3e249-9a89-41c2-882c-b1c2ae30d965.
[2] Marszałek Jan red., Wiesław Młodożeniec, Stanisław Sancewicz, Andrzej Wolniewicz,
Krzysztof Duda. 2014.
Budownictwo komunikacyjne. Warszawa. Wydawnictwo WAT.
[3] Towpik Kazimierz. 2016. „Tor bezstykowy – zagrożenia, diagnostyka, utrzymanie.” Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, z. 114: 417 – 426.
[4] Verigo Mikhail Feliksovich. 2002. „Badania wpływu różnych parametrów konstrukcji, norm budowy i utrzymania oraz stanu nawierzchni na stateczność toru bezstykowego”. Problemy Kolejnictwa 135: 88 – 99.
[5] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1. 2005. Warszawa. Wyd. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[6] www.geokon.com/4000 (dostęp 07.05.2017 r.).

Otrzymano: 31.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 63-65 (spis treści >>)

Analiza wzmocnionej belki drewnianej pod obciążeniem dynamicznym

mgr inż. Sylwia PogonowskaWojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
dr hab. inż. Wojciech Dornowski, prof. WAT, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.19

W artykule przedstawiono wybrane rezultaty numerycznej analizy drgań belki drewnianej wzmocnionej prętami stalowymi, poddanej obciążeniu dynamicznemu.Analizowano zakres tzw. umiarkowanie dużych ugięć. Zróżnicowane cechy mechaniczne materiału belki uwzględniono na etapie wyznaczania sił wewnętrznych, wprowadzając odpowiednie uwarstwienie przekroju. W analizie numerycznej wykorzystano metodę różnicową z jawnym schematem całkowania względem czasu. W przykładzie obliczeniowym analizowano wpływ zbrojenia na nośność i sztywność belki oraz na podstawowe parametry dynamiczne. W przypadku stali i drewna przyjęto sprężysto-idealnie plastyczny model materiału.

Słowa kluczowe: konstrukcje drewniane, obciążenia dynamiczne, umiarkowanie duże ugięcia, metoda różnicowa.

* * *

Analysis of reinforced wooden beam under dynamic load

This paper presents the solution of the numerical analysis for wooden beam reinforced with steel rods and loaded dynamically. The moderately large deformation is analyzed. The variation of material properties in the cross section is included during the integration of the internal forces. This effect was obtained by specification appropriate layers in the beam cross section. The finite difference method with explicit time integration scheme is used in the numerical analysis. The numerical example is given, in which the influence of the reinforcement for the load capacity and stiffness of the beam, as well as, the basic dynamic properties is analyzed. For both materials – reinforced steel and wood, the elastic perfectly plastic model is used.

Keywords: timber constructions, dynamic loads, moderately large deflections, finite difference method.

Literatura
[1] Dornowski Wojciech. 1994. „Interaction of membrane and bending forces in plates at nonlinear vibrations”. Engineering Transactions 42: 33 – 59.
[2] Jasienko J. 2000. „Naprawa i wzmacnianie zginanych belek drewnianych”. Materiały Budowlane 5 (26): 19 – 23.
[3] Li Y. F., M. J. Tsai, W. C. Wang. 2014. „A study on wood beams strengthened by FRP composite materials”. Construction and Building Materials, 62: 118 – 125.
[4] Masłowski E., D. Śpiżewska. 2000. Wzmacnianie konstrukcji budowlanych. Warszawa. Arkady.
[5] Nowak T. 2007. Analiza pracy statycznej zginanych belek drewnianych wzmacnianych przy użyciu CFRP. Rozprawa doktorska.
Wrocław.
[6] Pogonowska Sylwia, Wojciech Dornowski. 2017. „Reakcja dynamiczna belek drewnianych wzmocnionych prętami stalowymi w zakresie umiarkowanie dużych ugięć”. Inżynieria i Budownictwo 2, 38.
[7] Wdowiak A. 2016. „Analysis of bent timber beam reinforcement with application of composite materials”. Structure and Enviroment (Kielce University of Technology), 1, 8: 10 – 16.
[8] Witmer E. A., H. A. Balmer, J.A. Leech, T. H. Pian. 1963. „Large dynamic deformations of beams, rings, plates and shells”. AIAA Journal, 1, 5.

Otrzymano: 06.06.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 61-62 (spis treści >>)

Diagnostic and repair of sewage treatment plant tanks in Žilina

Ing. Miroslav Brodňan, PhD., University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
Ing. František Bahleda, PhD., University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
Assoc. Prof. Ing. Peter Koteš, PhDUniversity of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
dr inż.Wojciech KubissaWarsaw University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry
Ing. Miroslav Strieška, University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.18

The paper presents the results of diagnostic measurements realized in the reinforced concrete tanks of sewage treatment plant in Žilina. Diagnostic measurements preceded the subsequently realized reconstruction. The purpose of diagnostic was to determine the carbonation of concrete, concrete covers, diameters and type of reinforcements and corrosion of reinforcement. In some samples of concrete, there were made the chemical analysis and determined the concentration of chloride ions Cland concrete composition.

Keywords: diagnostic of tanks, chemical analysis, rehabilitation, reinforced concrete, sewage treatment plant.

* * *

Diagnostyka i naprawa zbiorników oczyszczalni ścieków w Żilinie

W artykule przedstawiono wyniki pomiarów diagnostycznych przeprowadzonych w żelbetowych zbiornikach oczyszczalni ścieków w Żilinie. Pomiary diagnostyczne poprzedziły późniejszą naprawę. Celem diagnostyki było określenie głębokości karbonatyzacji betonu, grubości otuliny, średnicy i rodzaju zbrojenia oraz jego korozji. W przypadku niektórych próbek betonu przeprowadzono również analizę chemiczną, oznaczenia stężenia jonów chlorkowych Cloraz składu betonu.

Słowa kluczowe: diagnostyka zbiorników, analiza chemiczna, odbudowa, żelbet, oczyszczalnia ścieków.

Literatura
[1] Brodňan Miroslav, Marián Drusa, Jozef Vlček, František Bahleda, Michal Grinč. 2016. „Effect of chemical corrosion and aggressiveness of ground water on operational lifetime of concrete structure of deep pit. XXII.” International conference „CONSTRUMAT 2016 – Conference on Structural Materials”, Stará Živohošť, Czech Republic, p. 295-304 (in Slovak).
[2] Jambor Jaromír. 1953. Chemical analysis of the construction industry. Publisher: SAV Bratislava 584 p. (in Slovak).
[3] Jaśniok Tomasz, Mariusz Jaśniok, Adam Zybura. 2013. „Studies on corrosion rate of reinforcement in reinforced concrete water tanks”. Ochrona przed Korozją, Vol. 56, 5: 227 – 234.
[4] Koteš Peter, Ján Kozák. 2014. Reinforcement Corrosion versus Crack Width. Advanced Materials Research, Vol. 897, Binders and Materials XI, Trans Tech Publications Switzerland, p. 161-164. DOI 10.4028/www. scientific. net/AMR. 897.161.
[5] STN 72 0100. 1983. (+ change „a”, 1986) Basic analysis of silicates. Common regulations. ÚNMS Bratislava.
[6] STN EN 14630. 2007. Products and systems for the protection and repair of concrete structures – Test methods – Determination of carbonation depth in hardened concrete by the phenolphthalein method. ÚNMS Bratislava.
[7] STN EN 196-2. 2013. Methods of testing cement. Part 2: Chemical analysis of cement. ÚNMS Bratislava.
[8] STN EN 206. 2015. Concrete. Specification, performance, production and conformity.ÚNMS Bratislava.
[9] Vaněrek Jan, Rostislav Drochytka. 2002. Detection of corrosion rate of steel in reinforced concrete. In: 3rd International Conference Concrete and Concrete Structures, 1st ed. Žilina, Faculty of Civil Engineering, p. 137 – 142.

Otrzymano: 22.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 58-60 (spis treści >>)