dr inż. Aleksandra Niespodziana Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Adam Grabowski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Tomasz Janiak Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.17
Artykuł przybliża historię przepraw mostowych w ciągu ulicy Marszałka Focha w Bydgoszczy, przerzuconych przez rzekę Brdę i jej odnogę Młynówkę. Obecnie składają się one z dwóch pasm drogowych i jednego tramwajowego, obsługujących ruch w centrum miasta. Noszą wspólną nazwę Mostów „Solidarności”. Najstarsze przeprawy w tym miejscu, czyli Wilhelmsbrücke i Hafenbrücke wybudowane zostały w drugiej połowie XIX w. Po I wojnie światowej przeszły w ręce polskie, ale nie przetrwały zawirowań II wojny. Istniejące obecnie obiekty wybudowano w II połowie XX w. Niektóre z nich były innowacyjnymi konstrukcjami.
Słowa kluczowe: Mosty „Solidarności”, historia, konstrukcja.
* * *
History of ‘Solidarity’ Bridges in Bydgoszcz
The article presents the history of the bridges along the Marszalka Focha Street. They are also over the Brda River and its branch Młynówka. Nowadays, they consist of two traffic lanes and one tramline in each direction. They support traffic in the city centre. The bridges are known as the “Solidarity” bridges. The oldest bridges located at that place are Wilhelmsbrücke and Hafenbrücke. They were built in the second half of the nineteenth century. The bridges were taken over by Polish authorities after the World War I. Unfortunately, they did not survive the chaos during the World War II. The existing bridges were built in the second half of the twentieth century. While under construction, some of the bridges were considered to be innovative.
Keywords: ‘Solidarity’ Bridges, history, construction.
Literatura
[1] Dudek Krzysztof. 2006. „Brda i Kanał Bydgoski”.Tom2 z serii Mosty z biegiem rzek,Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej,Oddział Kujawsko-Pomorski.
[2] Koncepcja modernizacji i wzmocnienia mostu.Most miejski w ciągu ul.Armii Czerwonej przez Brdę Młyńską w Bydgoszczy, Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego Gdańsk, listopad 1985.
[3] Maciejewski Krzysztof. 1992. Remont mostu przez Brdę w ciągu ulicy Focha w Bydgoszczy.
[4] Most na ul.Marszałka Focha, Południowy Portowy, Księga obiektu o numerze ewidencyjnym 4.
[5] Most na ul.Marszałka Focha, PołudniowyMłyński, Księga obiektu o numerze ewidencyjnym 3.
[6] Podhorecki Adam, Romuald Świtka. 1992. Ekspertyza dotycząca stanu technicznego Mostu Portowego, część 1a.
[7] Podhorecki Adam, Romuald Świtka. 1992. Ekspertyza dotycząca stanu technicznego rusztu palowego,Most Portowy i Młyński w ciągu ulic Marszałka Focha w Bydgoszczy, część 1c.
[8] Podhorecki Adam, Romuald Świtka. 1992. Ekspertyza dotycząca stanu technicznego Mostu Młyńskiego, część 1b.
[9] Podhorecki Adam, Romuald Świtka, Witold Wołowicki. 1997. Modernizacja mostów sprężonych przez rzekę Brdę w ciągu ulicy Marszałka Focha w Bydgoszczy – refleksje z pełnionego nadzoru naukowego.VII Seminarium. „Współczesne metody wzmacniania i przebudowy mostów”. Instytut Inżynierii Lądowej, Politechnika Poznańska,WPP.
[10] Świtka Romuald ,AdamPodhorecki. 1996. Sprawozdanie z nadzoru naukowego nad modernizacją mostów przez rzekę Brdę w ciągu ul. Focha w Bydgoszczy, styczeń.
Otrzymano : 01.06.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 50-51 (spis treści >>)
dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Tomasz Janiak1 Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Aleksandra Niespodziana Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Adam Grabowski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczyw Bydgoszczy,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.18
Artykuł dotyczy niewielkiego, ale liczącego sobie ok. 75 lat żelbetowego wiaduktu drogowego. Obiekt był bardzo zaniedbany. Nie zachowała się jego jakakolwiek dokumentacja archiwalna.Autorzy artykułu wykonali pomiary i badania umożliwiającem. in. określenie stanu technicznegowiaduktu oraz oszacowanie jego nośności. Umożliwiło to sformułowanie zaleceń dotyczących koniecznego remontu, zapewniających bezpieczeństwo obiektu i jego użytkowników.
Słowa kluczowe: wiadukt, żelbet, konstrukcja, ocena stanu technicznego.
* * *
Diagnostics of road viaduct
The article concerns a small but 75-year-old reinforced concrete road bridge. The object was very neglected. No archival documentation of the bridge survived. The authors of the article conducted measurements and research which enabled them to assess the bridge technical state as well as its carrying capacity. It made it possible to formulate certain recommendations concerning necessary renovations that would ensure the object’s as well as its users’ safety.
Keywords: road bridge, reinforced concrete, structure, technical state assessment.
Literatura
[1] Instrukcja ITB nr 210. 1977. Instrukcja stosowania młotków Schmidta do nieniszczącej kontroli jakości betonu w konstrukcji.Warszawa. ITB.
[2] PN-EN 12504-2:2002 Badania betonu w konstrukcjach – Część 2: Badanie nieniszczące – Oznaczanie liczby odbicia.
[3] Rymsza Janusz – kierownik zespołu: Instrukcja do określania nośności użytkowej drogowych obiektów mostowych. 2004. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
[4] Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 1994 r. nr 89, poz. 414, ze zm.)
Otrzymano : 31.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 52-53 (spis treści >>)
dr inż. Mikołaj Miśkiewicz Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Łukasz Pyrzowski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Jerzy Kałuża Akredytowane Laboratorium Badawcze Aspekt Sp. z o.o.
mgr inż. Łukasz Filar Akredytowane Laboratorium Badawcze Aspekt Sp. z o.o.
dr inż. Marek Wazowski Akredytowane Laboratorium Badawcze Aspekt Sp. z o.o.
mgr inż. Mariusz Sobczyk BPBK S.A.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.19
W artykule przedstawiono badania odbiorowe zrealizowane na nowo wybudowanym dwutorowym moście kolejowym nad rzeką MartwaWisła w ciągu linii 226 do Portu Gdańsk. Obecnie, w swojej klasie, jest to obiekt o największej rozpiętości przęsławPolsce (Lt = 124m).Układ nośny, zaprojektowany na obciążenie k + 2, tworzą trzy łuki bezprzegubowe ze ściągiem, z podwieszoną do nich za pomocą cięgien ortotropową konstrukcją pomostu. Podczas badań statycznych wykorzystano balast złożony z 6 lokomotyw o masie 116 ÷ 120 t, realizując 6 schematów ustawienia. Zakres badań obejmował pomiar przemieszczeń pomostu i łuków, odkształceń/naprężeń pomostu, siły w wybranych wieszakach oraz osiadania podpór.Wpróbach dynamicznych tabor kolejowy przemieszczał się po moście z prędkością 10 ÷ 80 km/h. Rejestrowano zmianę w czasie (ewolucję) przemieszczeń, odkształceń/ naprężeń i przyspieszeń w punktach pomiarowych zlokalizowanych na pomoście oraz na łukach. Testy zakończyły się pozytywnym wynikiem, umożliwiającym przekazanie obiektu do eksploatacji w warunkach zgodnych z założeniami projektowymi.
Słowa kluczowe: most łukowy, próbne obciążenie, MES.
* * *
The largest span arch railway bridge in Poland during test loading
This paper describes the tests carried out on a twintrack railway bridge that is located along line 226 to the Port of Gdańsk over Dead Vistula river. This structure has the longest bridge span of that type in Poland (Lt = 124 m). The load bearing structure is designed for load k + 2. It consists of three arches without hinges with a tie-beams. The orthotropic steel deck is suspended to the arches by hangers. During static tests ballast consisted of a set of 6 locomotives weighing from 116 to 120 t. The 6 static schemes of load settings were realized. The scope of the research included the displacement measurements of the deck and arches, strains/stresses of the deck, force in several hangers and supports settlement. In the dynamic tests the locomotive moved along the bridge with speeds from 10 to 80 km/h. The displacements, strains/stresses and accelerations of the deck and arches were recorded. The tests ended with a positive result and the object could be put into operation in accordance with the design assumptions.
Keywords: arch bridge, test loading, FEM.
Literatura
[1] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
[2] Projekt próbnego obciążenia mostu TV-34 w ciągu linii kolejowej 226 do Portu Gdańsk. 2015.Wilde Engineering Sp. z o.o.
[3] Sprawozdanie z próbnego obciążenia mostu TV-34 w ciągu linii kolejowej 226 do Portu Gdańsk. 2015.Aspekt Sp. z o.o.
Otrzymano : 31.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 54-56 (spis treści >>)
dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.20
Kanał Bydgoski to unikatowy w skali europejskiej obiekt inżynierski. W 2006 r. został wpisany do rejestru zabytków. Wokresiemiędzywojennymkanał był uważany za najpiękniejszą i najsprawniejszą drogę wodną II Rzeczypospolitej. Rozwój Bydgoszczy w XVIII w. i na początku XIX w. mocno wiąże się z tym obiektem hydrotechnicznym.
Słowa kluczowe: śluzy z cegły palonej, sztuczna droga wodna, unikatowość.
.
* * *
Bydgoszcz Channel
The Bydgoszcz Channel is an unique engineering structure in Europe. It was entered in the register of monuments in 2006. The Bydgoszcz Chanel in the interwar period was regarded as the most beautiful and the most efficient waterway on the territory of the Second Polish Republic. Development of Bydgoszcz in the eighteenth century and early nineteenth century, strongly associated with this hydro-engineering object.
Keywords: watergates of burnt brick, artificial waterway, uniqueness.
Literatura
[1] Bartowski J.: Dzieje Kanału Bydgoskiego i związane z tym aneksje terytorialne ziem polskich w opracowaniu: „Franz Balthasar Schönberg von Brenckenhoff i jego dokonania w odbudowie Nowej Marchii po wojnie Siedmioletniej i w zagospodarowaniu doliny Warty i Noteci.Rola Drezdenka w stosunkach polsko-brandenburskich w 2 połowie XVIII wieku”, Urząd Miejski w Drezdenku.Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herbertaw Gorzowie Wielkopolskim, Drezdenko 2010.
[2] Derenda J. (red.): Piękna stara Bydgoszcz, tom I z serii Bydgoszcz – Miasto na Kujawach. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz 2006.
[3] Izjasz T., R. Grochowski R. 2013. Bydgoska Scylla i Charybda. Unikatowa śluza trapezowa. Wydawca: Muzeum Kanału Bydgoskiego im. Sebastiana Malinowskiego, Pejzaż. Bydgoszcz.
[4] www.google.pl.
Otrzymano : 01.06.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 57-61 (spis treści >>)
dr inż. Jarosław Górecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
inż. Dominika Śliżewska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.21
Artykuł wskazuje BIM jako twórczy proces wykorzystywania i generowania danych dotyczących obiektów drogowych. Dzięki interoperacyjności platform technologicznych BIM, wszyscy zainteresowani współpracownicy uczestniczący w danej inwestycji mają łatwy dostęp do informacji w tym samym czasie. BIM jako innowacyjna technologia może być stosowany w budownictwie drogowym przy usprawnianiu organizacji pracy na placu budowy, w biurach projektowych przy tworzeniu dokumentacji projektowej oraz na etapie zarządzania eksploatacją obiektów drogowych. Przedstawiono wyniki badania ankietowego przedsiębiorców budowlanych dotyczącego stanu aktualnego i planów stosowania technologii BIM.
Słowa kluczowe: modelowanie informacji, inwestycje drogowe, interesariusze projektów
* * *
BIM for the roadway construction
The article indicates BIM as a creative process involving a generation and use of data about the structure. The interoperability of BIM platforms allows all stakeholders for getting involved in the investment with an easy access to information and digital data at the same time. BIM as an innovative technologymay be used in road construction, not only in improving the organization of construction works, but also in the design offices when project documentation is created, as well as in improving of the operation phase management. The results of a survey among contractors regarding the current state and visions for the BIM use were presented.
Keywords: information modeling, road construction projects, project stakeholders.
Literatura
[1] Górecki Jarosław. 2015. „Analiza ryzyka przedsięwzięć budownictwa drogowego”. [w:] Mosty Tradycja i Nowoczesność, red. Adam Podhorecki,Andrzej S. Nowak, Justyna Sobczak-Piąstka,Wydawnictwo Uczelniane UTP, Bydgoszcz: 53 – 60.
[2] Kasprowicz Tadeusz. 2013. „Podstawowe problemy i zakres badań inżynierii przedsięwzięć budowlanych”. Inżynieria Morska i Geotechniczna (5): 348 – 351.
[3] McGraw Hill Construction, 2013, „U.S. Construction Outlook”, Ernst & Young.
[4] Tomana A. 2015. BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia. Kraków.
Otrzymano : 22.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 62-63 (spis treści >>)
dr hab. inż. Jadwiga Bizon-Górecka, prof. Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Justyna Binder STRABAG Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.22
Celem artykułu jest specyfikacja czynników jakości wykonania nawierzchni z asfaltu lanego na obiekcie mostowym. Rozważania przeprowadzono na przykładzie realizacji mostu w konstrukcji stalowej, zlokalizowanego w Toruniu. Zastosowana tam, po raz pierwszy w Polsce, innowacyjna technologia obejmowała wykonanie nawierzchni z asfaltu lanego składającej się z dwóch warstw tj.: ochronnej grubości 5 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej MA 16; ścieralnej grubości 4 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej MA 11. Zapewnienie jakości analizowanych nawierzchni drogowych przeanalizowano podejściem procesowym, z uwzględnieniem procesów zasadniczych, pomocniczych i wspomagających. Pokazano procedury projektowania składu mieszanki mineralno-asfaltowej z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego, wraz z badaniami zarobów próbnych. Omówiono też szczegóły przygotowania nawierzchni przed przystąpieniem do robót, transport i układanie asfaltu lanego wraz z zagęszczaniemi zapewnieniem odpowiedniej szorstkości oraz prawidłowym wykonaniem złączy i spoin. Opisano badania parametrów poszczególnych warstw nawierzchni drogowej.
Słowa kluczowe: mosty, nawierzchnie, asfalt lany, jakość.
* * *
Quality factors of mastic asphalt pavements on bridge decks
The aim of the article is a specification of quality factors of mastic asphalt pavements on bridge decks. Considerations were conducted on the example of a bridge steel structure located in Torun. There was used, for the first time in Poland, an innovative technology of a mastic asphalt pavement which includedmaking a surface in two layers, ie.: a 5-centimeterthick base course made of a stone mastic asphalt MA 16; a 4-centimeter-thick wearing coursemade of a stonemastic asphalt MA11.Aquality assurance of the pavements was analyzed with a process approach, including main, auxiliary and support processes. A design procedure of the composition of the asphalt composite using computer software, including a trial mixture, was described.Also there were discussed some details connected with a surface preparation procedures before starting all works, logistics and asphalt paving along with ensuring adequate roughness and proper joints. Some studies related to the technology of individual layers of the road surface made in this technology, were described.
Keywords: bridges, pavements, mastic asphalt, quality.
Literatura
[1] Bizon-Górecka Jadwiga. 2007. „Modelowanie struktury systemu zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie – ujęcie holistyczne”. TNOiK. Bydgoszcz.
[2] Milster Roland. 2014. „Poradnik układania i zagęszczania mieszanek mineralno-asfaltowych”. Warszawa. Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.
[3] MichalskiWacław,Marek Danowski. 2014. „Granulat asfaltowy – czy jesteśmy przygotowani do jego powszechnego użycia?” Nawierzchnie Asfaltowe. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (1): 16 – 23.
[4] Piłat Jerzy, Piotr Radziszewski. 2004. „Nawierzchnie asfaltowe”.Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[5] Ruttmar Igor, Marcin Hering. 2014. „Renesans asfaltu lanego w Polsce? Pierwsze doświadczenia z niekonwencjonalnego projektu przy realizacji nawierzchni mostowych w Toruniu”. Nawierzchnie Asfaltowe. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (1): 4 – 11.
[6] Szubski Zbigniew, Bartłomiej Zieliński. 2013. „Program Zapewnienia Jakości dla nawierzchni z asfaltu lanego”. STRABAG Sp. z o.o. Toruń.
[7] Szydło Antoni, Łukasz Skotnicki. 2013. „Badania i analizy parametrów warstw nawierzchni z asfaltu lanego dla mostu wToruniu”.Wrocław. Raport serii SPR 3/2013.
Otrzymano : 24.05.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 64-66 (spis treści >>)
dr inż. Krzysztof Błażejowski Orlen Asfalt Sp. z o.o.
mgr inż. Marta Wójcik-Wiśniewska Orlen Asfalt Sp. z o.o.
dr inż. Marta Wasilewska Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Przemysław Pęcak TPA Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.07.24
W artykule przedstawiono wyniki badań wrażliwości na działanie wody i mrozu (wskaźnika ITSR) mieszanek betonu asfaltowego AC22 P przeznaczonego do warstwy podbudowy asfaltowej orazmieszanki SMA11 S dowarstwy ścieralnej nawierzchni drogowej.Mieszanki zaprojektowano z klasycznymi asfaltami modyfikowanymi ORBITON 25/55-60, ORBITON 45/80-55 oraz z asfaltami wysokomodyfikowanymi ORBITON 25/55-80 HiMA, ORBITON 45/80-80 HiMA. Większe wartości ITSR otrzymanowprzypadku betonówasfaltowych z asfaltami wysokomodyfikowanymi niż modyfikowanymi.W przypadku mieszanek SMA11 S różnice te nie były istotne. Znacznie większe wartości wytrzymałości na rozciąganie pośrednie ITS zarejestrowano zarówno w zestawie „mokrym”, jak i „suchym” mieszanki SMA11 S z asfaltem wysokomodyfikowanym niż modyfikowanym.
Słowa kluczowe: asfalty modyfikowane, asfalty wysokomodyfikowane HiMA, wskaźnik ITSR,mieszankamineralno-asfaltowa.
* * *
Effects of modified and highly modified binders on resistance of asphalt mixture to water and frost
This paper presents the results of resistance to asphalt concreteAC22 P for base course and SMA11 S forwearing course to water and frost ITSR. Asphalt mixtures were designed with typical polymer modified bitumens ORBITON 25/55-60, ORBITON 45/80-55 and newly developed highly modified binder ORBITON 25/55-80 HIMA, ORBITON 45/80-80 HiMA. The bitumens higher values of ITSR have been registered for AC22 Pmixtures with HiMAthenmixtures with typicalmodified binder. ITSR results were similar in the case of SMA11 S mixtures. However differences between mean values of ITSd and ITSw are insignificant for SMA11 S with HiMA than for SMA11 S with typical modified binder.
Keywords: Polymer Modified Binder PMB, Highly Modified Bitumens HiMA, Indirect Tensile Strength Ratio ITSR, asphalt mixture .
Literatura
[1] Błażejowski Krzysztof, J. Olszacki, H. Peciakowski. 2015. HighlyModified Bitumens ORBITON HiMA Handbook. ORLEN Asfalt.
[2] BłażejowskiKrzysztof,M.Wójcik-Wiśniewska. 2016. PoradnikAsfaltowy 2016. ORLENAsfalt.
[3] Błażejowski Krzysztof, M. Wójcik-Wiśniewska, J. Olszacki, H. Peciakowski. 2016. „The Performance of a HighlyModified Binders for Heavy Duty Asphalt Pavements”. Transportation Research Procedia (14): 679 – 684. DOI: 10.1016/j.trpro.2016.05.331.
[4] Bulatovic V. O., V. Rek, K. J. Markovic. 2013. „Effect of polymer modifiers on the properties of bitumen”. Journal of Elastomers & Plastics (1): 1 – 22.
[5] Praca badawcza „Weryfikacja i uaktualnienie metody badawczej wodoodporności z cyklem zamrażaniamma”, TN-255 etap III, zadanie 7, 8. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 2013.
Otrzymano: 24.06.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 07/2016, str. 70-72 (spis treści >>)

NUMER 07/2016
ISSN 0137-2971
e-ISSN 2449-951X
Wersja papierowa jest wersją pierwotną
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznało
8 punktów za publikacje w miesięczniku "Materiały Budowlane"
( www.mnisw.gov.pl ).
Viatop (reklama)
Rockwool (reklama)
TEMAT WYDANIA – Bezpieczeństwo pożarowe obiektów
P. Turkowski, K. Lenarcik – Metody zwiększenia odporności ogniowej konstrukcji stropowych za pomocą sufitów podwieszanych ... 2
cytuj : Turkowski Piotr, Lenarcik Krzysztof. 2016. „Metody zwiększenia odporności ogniowej konstrukcji stropowych za pomocą sufitów podwieszanych”. Materiały Budowlane 527 (7): 2-3 . DOI 10.15199/33.2016.07.01.
System PROMADUCT®-500 – nowatorskie rozwiązanie przewodów wentylacyjnych i oddymiających ... 4
Promat (reklama)
R. Kowalski – System NIDA Strop ... 6
R. Kisieliński, R. Kowalski, M. Abramowicz –Wpływ temperatury pożarowej na właściwości mechaniczne stali zbrojeniowej stosowanej obecnie w Polsce ... 8
cytuj : Kisieliński Rafał , Robert Kowalski, Marian Abramowicz. 2016. „Wpływ temperatury pożarowej na właściwości mechaniczne stali zbrojeniowej stosowanej obecnie w Polsce”. Materiały Budowlane 527 (7): 8-12. DOI 10.15199/33.2016.07.02.
P. Turkowski, M. Łukomski – Pasywne systemy zabezpieczeń ogniochronnych konstrukcji stalowych w obiektach petrochemicznych ... 13
cytuj : Turkowski Piotr, Marek Łukomski. 2016. „Pasywne systemy zabezpieczeń ogniochronnych konstrukcji stalowych w obiektach petrochemicznych”. Materiały Budowlane 527 (7): 13-14. DOI 10.15199/33.2016.07.03.
Mercor (reklama)
M. Dreger – Nowe rozporządzenie dotyczące klasyfikacji reakcji na ogień ... 16
cytuj : Turkowski Piotr. 2016. „Nowe rozporządzenie dotyczące klasyfikacji reakcji na ogień”. Materiały Budowlane 527 (7): 16. DOI 10.15199/33.2016.07.04.
Schöck Isokorb (reklama)
P. Turkowski – Nowoczesne rozwiązania w konstrukcjach żelbetowych w świetle aktualnych wymagań przepisów przeciwpożarowych ... 18
cytuj : Turkowski Piotr. 2016. „Nowoczesne rozwiązania w konstrukcjach żelbetowych w świetle aktualnych wymagań przepisów przeciwpożarowych”. Materiały Budowlane 527 (7): 18-20. DOI 10.15199/33.2016.07.05.
Blachy Pruszyński (reklama)
P. O. Korycki – Bezpieczeństwo pożarowe obiektów z lekką obudową z płyt warstwowych ... 21
cytuj : Korycki O. Piotr. 2016. „Bezpieczeństwo pożarowe obiektów z lekką obudową z płyt warstwowych”. Materiały Budowlane 527 (7): 21-22. DOI 10.15199/33.2016.07.06.
ASP 80 FIRE i ASP 60 FIRE – unikatowe drzwi na polskim rynku stolarki aluminiowej ... 23
B. Sędłak, A. Frączek, P. Sulik –Wpływ rozwiązania progowego na dymoszczelność drzwi ... 24
cytuj : Sędłak Bartłomiej, Artur Frączek, Paweł Sulik . 2016. „Wpływ zastosowanego rozwiązania progowego na dymoszczelność drzwi przeciwpożarowych”. Materiały Budowlane 527 (7): 24-27. DOI 10.15199/33.2016.07.07.
ITB (reklama)
M. Dreger – Porównanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków mieszkalnych ocieplonych systemem ETICS ... 28
cytuj : Dreger Maria. 2016. „Porównanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynkówmieszkalnych ocieplonych systememETICS”. Materiały Budowlane 527 (7): 28-29. DOI 10.15199/33.2016.07.08.
B. K. Papis – Badania i ocena rozprzestrzeniania ognia przez świetliki dachowe ... 30
cytuj : Papis Bartłomiej Krzysztof. 2016. „Badania i ocena rozprzestrzeniania ognia przez świetliki dachowe”. Materiały Budowlane 527 (7): 30-31. DOI 10.15199/33.2016.07.09.
A. Borowy – Rola EGOLF w harmonizacji badań ogniowych wyrobów budowlanych w Europie ... 32
cytuj : Borowy Andrzej. 2016. „Rola EGOLF w harmonizacji badań ogniowych wyrobów budowlanych w Europie”. Materiały Budowlane 527 (7): 32. DOI 10.15199/33.2016.07.10.
AUTOKLAWIZOWANY BETON KOMÓRKOWY
T. Rybarczyk – Duża odporność ogniowa ścian z bloczków z betonu komórkowego ... 33
cytuj : Rybarczyk Tomasz. 2016. „Duża odporność ogniowa ścian z bloczków z betonu komórkowego”. Materiały Budowlane 527 (7): 33-34. DOI 10.15199/33.2016.07.11.
TEMAT WYDANIA – Budownictwo infrastrukturalne
R. Kędra, M. Rucka – Perspektywy nowoczesnej diagnostyki połączeń dźwigarów mostowych z wykorzystaniem fal sprężystych ... 35
cytuj : Kędra Rafał ,Magdalena Rucka. 2016. „Perspektywy nowoczesnej diagnostyki połączeń dźwigarów mostowych z wykorzystaniem fal sprężystych”. Materiały Budowlane 527 (7): 35-37. DOI 10.15199/33.2016.07.12.
A. Bujarkiewicz, J. Sztubecki, A. Grabowski – Analiza przemieszczeń mostu wantowego w zmiennych warunkach obciążenia ... 38
cytuj : Bujarkiewicz Adam, Jacek Sztubecki, Adam Grabowski . 2016. „Analiza przemieszczeń mostu wantowego w zmiennych warunkach obciążenia”. Materiały Budowlane 527 (7): 38-39. DOI 10.15199/33.2016.07.13.
M. Sosnowska, I. Kasprzyk, A. Podhorecki, M. Lachowicz – Jedenastoprzęsłowy drogowo-kolejowy most w Grudziądzu ... 40
cytuj : Sosnowska Magdalena, Izabela Kasprzyk, Adam Podhorecki, Magdalena Lachowicz. 2016. „Jedenastoprzęsłowy drogowo-kolejowy most w Grudziądzu”. Materiały Budowlane 527 (7): 40-43. DOI 10.15199/33.2016.07.14.
P. Piekarski, J. Gajewski, P. Kula, P. Stejbach – Estakada nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy ... 44
cytuj : Piekarski Paweł, Jarosław Gajewski, Paweł Kula, Piotr Stejbach. 2016. „Estakada nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy”. Materiały Budowlane 527 (7): 44-45. DOI 10.15199/33.2016.07.15.
I. Kasprzyk,M. Sosnowska, A. Podhorecki –Most im. gen. bryg. pilota Stanisława Skalskiego w Chełmnie ... 46
cytuj : Kasprzyk Izabela, Magdalena Sosnowska, Adam Podhorecki. 2016. „Most im. gen. bryg. pilota Stanisława Skalskiego w Chełmnie”. Materiały Budowlane 527 (7): 46-49. DOI 10.15199/33.2016.07.16.
A. Niespodziana, M. Olejniczak, A. Grabowski, T. Janiak, J. Sobczak-Piąstka – Historia Mostów „Solidarności” w Bydgoszczy ... 50
cytuj : Niespodziana Aleksandra, Maria Olejniczak, Adam Grabowski, Tomasz Janiak,Justyna Sobczak-Piąstka. 2016. „Historia Mostów „Solidarności” w Bydgoszczy”. Materiały Budowlane 527 (7): 50-51. DOI 10.15199/33.2016.07.17.
J. Sobczak-Piąstka, T. Janiak, A. Niespodziana, M. Olejniczak, A. Grabowski – Diagnostyka wiaduktu drogowego ... 52
cytuj : Justyna Sobczak-Piąstka Justyna, Tomasz Janiak, Aleksandra Niespodziana, Maria Olejniczak, Adam Grabowski. 2016. „Diagnostyka wiaduktu drogowego”. Materiały Budowlane 527 (7): 52-53. DOI 10.15199/33.2016.07.18.
M. Miśkiewicz, Ł. Pyrzowski, J. Chróścielewski, K. Wilde, J. Kałuża, Ł. Filar, M. Wazowski, M. Sobczyk – Badania kolejowego mostu łukowego o największej rozpiętości w Polsce ... 54
cytuj : Miśkiewicz Mikołaj, Łukasz Pyrzowski, Jacek Chróścielewski, Krzysztof Wilde, Jerzy Kałuża, Łukasz Filar, Marek Wazowski, Mariusz Sobczyk. 2016. „Badania kolejowego mostu łukowego o największej rozpiętości w Polsce”. Materiały Budowlane 527 (7): 54-56. DOI 10.15199/33.2016.07.19.
J. Sobczak-Piąstka, M. Lachowicz, A. Podhorecki – Kanał Bydgoski ... 57
cytuj : Sobczak-Piąstka Justyna, Magdalena Lachowicz, Adam Podhorecki. 2016. „Kanał Bydgoski”. Materiały Budowlane 527 (7): 57-61. DOI 10.15199/33.2016.07.20.
J. Górecki, D. Śliżewska – BIM w budownictwie drogowym ... 62
cytuj : Górecki Jarosław, Dominika Śliżewska. 2016. „BIM w budownictwie drogowym”. Materiały Budowlane 527 (7): 62-63. DOI 10.15199/33.2016.07.21.
J. Bizon-Górecka, J. Binder – Czynniki jakości nawierzchni z asfaltu lanego na obiektach mostowych ... 64
cytuj : Bizon-Górecka Jadwiga, Justyna Binder. 2016. „Czynniki jakości nawierzchni z asfaltu lanego na obiektach mostowych”. Materiały Budowlane 527 (7): 64-66. DOI 10.15199/33.2016.07.22.
Epstal (reklama)
K. Szymaniak – Innowacyjne produkty i technologie dla drogownictwa ... 68
cytuj : Szymaniak Krystyna. 2016. „Innowacyjne produkty i technologie dla drogownictwa”. Materiały Budowlane 527 (7): 68-69. DOI 10.15199/33.2016.07.23.
Viatop (reklama)
K. Błażejowski, M. Wójcik-Wiśniewska, M. Wasilewska, P. Pęcak –Wpływ asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych na odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na działanie wody i mrozu ... 70
cytuj : Błażejowski Krzysztof, Marta Wójcik-Wiśniewska, Marta Wasilewska, Przemysław Pęcak. 2016. „Wpływ asfaltówmodyfikowanych i wysokomodyfikowanych na odpornośćmieszanekmineralno-asfaltowych na działanie wody imrozu”. Materiały Budowlane 527 (7): 70-72. DOI 10.15199/33.2016.07.24.
II Europejska konerencja (reklama)
Orlen Asfalt (reklama)
T. Olszewski, M. Sypek – Praktyczne wykorzystanie BIM w mostownictwie ... 74
Vistal (reklama)
L. Misiewicz – Estakady składane ... 78
cytuj : Misiewicz Lech. 2016. „Estakady składane sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych podczas przebudowy miast”. Materiały Budowlane 527 (7): xxx . DOI 10.15199/33.2016.07.25.
JRS (reklama)
A. Duda, K. Trojnar –Wykorzystanie zużytych opon samochodowych w budownictwie komunikacyjnym ... 80
cytuj : Duda Aleksander, Krzysztof Trojnar. 2016. „Wykorzystanie zużytych opon samochodowych w budownictwie komunikacyjnym”. Materiały Budowlane 527 (7): 80-82 . DOI 10.15199/33.2016.07.26.
BUDOWNICTWO ENERGOOSZCZĘDNE
M. T. Małek, H. Koczyk – Rozwiązania stosowane w budownictwie energooszczędnym a komfort cieplny ... 83
cytuj : Małek Maria Teresa, Halina Koczyk. 2016. „Rozwiązania stosowane w budownictwie energooszczędnym a komfort cieplny”. Materiały Budowlane 527 (7): 83-86 . DOI 10.15199/33.2016.07.27.
ZCB Owczary (reklama)
PODSTAWY NAUKOWE BUDOWNICTWA
E. Haustein –Wpływ popiołu lotnego na stopień wymywania wybranych metali ciężkich z betonu ... 88
cytuj : Haustein Elżbieta. 2016. „Wpływ popiołu lotnego na stopień wymywania wybranych metali ciężkich z betonu”. Materiały Budowlane 527 (7): 88-90. DOI 10.15199/33.2016.07.28.
PRAKTYKA BUDOWLANA
M. Gołębiewski – Kompozyty konopno-wapienne (hempcrete) ... 91
cytuj : Gołębiewski Michał. 2016. „Kompozyty konopno-wapienne (hempcrete)”. Materiały Budowlane 527 (7): 91-94 . DOI 10.15199/33.2016.07.29.
K. Rodacki – Projektowanie fundamentów pod pompy o pionowej osi obrotu ... 95
cytuj : Rodacki Konrad. 2016. „Projektowanie fundamentów pod pompy o pionowej osi obrotu”. Materiały Budowlane 527 (7): 95-98. DOI 10.15199/33.2016.07.30.
Dlubal (reklama)
DACHY
Odporność temperaturowa MWK ... 99
K. Żółtowski,M. Binczyk, P. Kalitowski – Ocena pracy dźwigara zadaszenia Hali Blanika w Gdańsku ... 100
cytuj : Żółtowski Krzysztof, Mikołaj Binczyk, Przemysław Kalitowski. 2016. „Ocena pracy dźwigara zadaszenia Hali Blanika w Gdańsku”. Materiały Budowlane 527 (7): 100-102. DOI 10.15199/33.2016.07.31.
M. Szafrański, K. Żółtowski –Modyfikacja połączenia dźwigara ze słupem w konstrukcji stalowej dachu Terminalu T2 Portu Lotniczego w Gdańsku ... 103
cytuj : Szafrański Marek, Krzysztof Żółtowski. 2016. „Modyfikacja połączenia dźwigara ze słupem w konstrukcji stalowej dachu Terminalu T2 Portu Lotniczego w Gdańsku”. Materiały Budowlane 527 (7): 103-105. DOI 10.15199/33.2016.07.32.
BIM W BUDOWNICTWIE
J. Janota-Bzowski – Propozycje dotyczące wdrożenia BIM w Polsce ... 106
INFORMATOR GŁÓWNEGO URZĘDU NADZORU BUDOWLANEGO ... 107
RYNEK BUDOWLANY
M. Kowalska – Produkcja materiałów budowlanych w maju 2016 roku ... 108
cytuj : Kowalska Małgorzata. 2016. „Produkcja materiałów budowlanych w maju 2016 roku”. Materiały Budowlane 527 (7): 108-110. DOI 10.15199/33.2016.07.33.
Canastol (reklama)
M. Mysior-Syczuk – Zmiana cen materiałów budowlanych w maju 2016 roku ... 111
J. Kobylarz – Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej w okresie pięciu miesięcy 2016 roku ... 112
cytuj : Kobylarz Janusz. 2016. „Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej i produkcja sprzedana budownictwa w okresie pięciu miesięcy 2016 roku”. Materiały Budowlane 527 (7): 112-113. DOI 10.15199/33.2016.07.34.
KONFERENCJE ... 114
Prenumerata dla uczelni wyższych ... 118
Prenumerata dla szkół średnich ... 120
Siniat (reklama)
Icopal (reklama)